Home Reviews Game Review Demeo – “D&D” zoals je het nog nooit hebt gespeeld

[Review] Demeo – “D&D” zoals je het nog nooit hebt gespeeld

Vorig jaar werd het spel aangekondigd voor de PS5 tijdens een State of Play en nu met de lancering is die meteen verkrijgbaar. Het gaat hier om de tabletop RPG, Demeo. Het spel maakt de klassieke ervaring van deze soort spellen na in een volledig virtuele wereld, compleet met toepasselijke kelder waar de tafel staat. Maar kan het echt de ervaring van de echte bordspellen evennaren? Je leest het hier.

Uitdagende gameplay

Hoewel het spel qua werking simpel is, de besturing is makkelijk te begrijpen, het doel is simpel, maar de daadwerkelijke uitvoering laat je flink nadenken. Hoewel het geen echte D&D is, je hebt namelijk maar één dobbelsteen en gebruikt kaarten voor je krachten heeft het veel weg van het spel. Je duikt namelijk in een kerker, bos of een andere locatie en moet in elk gebied met je gezelschap een specifieke taak uitvoeren om verder te komen. Deze diverse locaties zijn alleen bezaaid met vijanden waardoor het bereiken van je doel echt niet zo simpel is. Daarom zul je slim gebruik moeten maken van alle mogelijkheden.

Als speler heb je namelijk twee actiepunten die je kunt gebruiken. Dit kan echt van alles zijn, lopen, lopen en aanvallen, een vaardigheid gebruiken, lopen en interacten met een speler of object. Ieder van deze acties is een enkele actiepunt waard, dus je kunt dit combineren naar hartelust. Wil je graag dat geld oprapen en dan aanvallen? Dat kan, of wil je liever twee keer aanvallen, dan kan dat ook. Voor elke aanval die je doet of het nu een vaardigheid of een normale melee variant is, moet je een D12 gooien. Hiermee maak je kans op een critical, een mislukte aanval (die je team ook kan raken) of een normale gelukte aanval. Dus pas op dat je niet een te krachtige aanval probeert vlakbij teamgenoten die bijna K.O. zijn.

De vaardigheden die je kunt gebruiken hangen van je klasse af. Zo roept een Warlock een familiar op om te helpen, kan de archer van ver af schieten en kan de assassin zichzelf onzichtbaar maken. Dit kun je doen door het gebruik van kaarten. Door je pols omhoog te draaien zie je alle vaardigheden die je kunt gebruiken. De ene zal meer schade toebrengen dan de ander, maar zal maar één vakje raken in plaats van een grid. Het is dus slim timen wanneer je welke gebruikt. Je kunt ze namelijk niet constant blijven gebruiken waardoor je niet achteloos je sterkste aanval kunt blijven gebruiken.

Het geld wat je verzamelt tijdens een potje kun je per niveau (elke verhaallijn bestaat uit drie niveaus die je moet voltooien) kan je bij deze mechanic wel helpen. Na elk niveau kun je namelijk nieuwe kaarten kopen die je weer kunt gebruiken. Niet alleen om aan te vallen, maar ook voor support.

Veel content

Sinds het spel vorig jaar voor andere platformen verscheen, is er flink wat content toegevoegd en dat maakt dat het spel veel waar voor zijn geld is. Voor €39,99 krijg je de normale PS5-versie en de PSVR2 versie, vijf verhaallijnen in verschillende settings, zeven classes die speelbaar zijn en unieke ervaringen iedere keer dat je een verhaal start. De levels worden namelijk willekeurig gegenereerd. Hierdoor is elke ervaring anders voor spelers. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je alles maar één keer hoeft te spelen en het daarna te voorspelbaar wordt. Iedere replay geeft andere vijanden, locaties van key items en andere objecten. Genoeg om een extra rondje te spelen dus. Zeker wanneer je online speelt en dus maar één klasse per potje kunt gebruiken.

Cross-Platform

Wat het spel fijn maakt om te spelen is dat het je opties geeft om alleen te spelen, maar ook online. Wanneer je online speelt hoef je niet lang te wachten voor je met anderen speelt. Je kunt namelijk op ieder moment van een campaign een groepje joinen via Quick Match. Je kunt ook met je vrienden een specifieke kamercode joinen, maar zeker in de reviewperiode is dit niet te doen. Ook quick match verwachtte ik nog niet zo veel van, maar gelukkig laat het spel je matchen met spelers op andere platformen. Ik kon dus gemakkelijk met anderen meedoen online.

Toch denk ik dat het met vrienden een stuk leuker is. Met een random groep merkte ik toch wel dat er weinig interactie was en iedereen een beetje zijn eigen plan volgde. Je kon dan wel praten, maar het werd praktisch niet gedaan. En dat is toch wel zonde voor een bordspel/D&D zoals Demeo.

PSVR2 is vooral mooier

Hoewel ik geen direct vergelijkingsmateriaal heb qua resolutie is het duidelijk dat de PSVR2-versie mooier is dan de andere versies. Niet alleen zijn er nieuwe shaders toegevoegd waardoor de werelden en personages er beter uit zien dan ooit (al helemaal als je volledig inzoomed), maar ook de framerate is hoger gemaakt voor de 120Hz schermen van de PSVR2. Hierdoor ziet het er mooier uit dan ooit.

Resolution Games had het ook over dat ze eye-tracking en haptics hebben toegevoegd, maar heel eerlijk heb ik daar vrij weinig van gemerkt. Af en toe een beetje trilling, maar bijzonder waren deze zeker niet. De eye-tracking heb ik zelfs helemaal niets van gemerkt. Het zou gebruikt moeten worden om de menukeuzes makkelijker te maken, maar daar viel eigenlijk niets van op.