Home Reviews Game Review Crash Bandicoot 4: It’s About Time

[Review] Crash Bandicoot 4: It’s About Time

Crash is terug en ditmaal niet in de vorm van een remaster. De bekende Bandicoot heeft een spiksplinternieuwe game. In Crash Bandicoot 4 zullen oude bekenden een opwachting maken, maar zul je ook nieuwe personages ontmoeten en nieuwe krachten ontdekken. Genoeg nieuwigheid dus. Maar hoe goed is Toys for Bob geslaagd in de formule naar een nieuwe generatie te brengen.

In It’s About Time zullen Crash en Coco door verschillende werelden en dimensies moeten reizen om de nieuwste plannen van Dr. Neo Cortex en Dr. Nefarious Trophy te stoppen. Deze twee geleerden zijn namelijk ontsnapt uit hun gevangenis, maar hebben ondertussen scheuren in de realiteit gemaakt. Om te zorgen dat alles weer naar het oude gaat zul je op zoek moeten gaan naar speciale maskers, elk met een unieke vaardigheid.

Klassieke hardheid

De Crash-spellen staan het beste bekend om één ding: uitdaging. De originele trilogie was makkelijk om te leren, maar lastig om te beheersen. De balans hiertussen was altijd subliem uitgewerkt, maar één van de angsten was dat hier niet aan getipt kon worden in nieuwe delen. Gelukkig is niets minder waar. Elk detail van elk level is tot in de puntjes uitgewerkt. Zo kun je om een level te halen bijvoorbeeld gewoon het pad volgen, maar wil je die twee kratten daar rechts? Wees dan bereid om meer dan eens de diepte in te vallen. Zo is mijn aantal keer dood gaan per level vaker boven de 10 dan eronder. Juist omdat ik alles probeer te verzamelen.

Natuurlijk heeft het nieuwe deel ook nieuwe elementen om de gameplay wat te vernieuwen. Hier zijn de maskers een belangrijk onderdeel in. Tijdens je reis zul je nieuwe maskers ontmoeten die elk hun kracht zullen gebruiken om jou te helpen. Deze krachten zullen er echter voor zorgen dat je goed moet blijven opletten. Zo zorgt het eerste masker ervoor dat je op bepaalde locaties objecten kunt laten verschijnen en verdwijnen. Deze objecten zitten namelijk in een andere dimensie en elke keer dat je een bepaalde actie uitvoert zal het object wisselen tussen jouw dimensie en de andere dimensie. Je kunt dus bijvoorbeeld door een platform zakken als je te vroeg of te laat het platform laat verdwijnen/verschijnen. Een tweede masker laat je daarentegen continue spinnen en laat je magische aanvallen weerkaatsen. Dit terwijl je ook verder en hoger springt. Kortom genoeg variatie in de levels.

Grafische pracht en praal

Natuurlijk willen de ogen ook ergens van genieten. Hoewel ik nog steeds niet gewend ben aan de nieuwe stijl van Crash en Coco zelf kan ik er niet omheen hoe gelikt alles eruit ziet. Elk level heeft enorm veel details gekregen en dan niet alleen op de looproute zelf. Nee deze keer gebeurt er ook van alles in de achtergronden. Je kunt hierbij denken aan piraten die de zeilen van hun schepen hijsen.

Door de gameplay zul je regelmatig de vele kleine details over het hoofd zien wat redelijk zonde is. Daarom zou ik ook aanraden om op momenten dat het kan even stil te staan en te kijken wat er allemaal in de omgeving gebeurd.

Een precies spel als Crash Bandicoot wil je natuurlijk met een stabiele hoge framerate spelen. Hoewel dat bij mij ook het geval was afgezien van kleine haast onmerkbare dips, hebben niet alle consoles dat geluk. Dankzij Digital Foundry weten we nu dat It’s About Time alleen op de PS4 Pro en Xbox One X consequent de 60fps aanraken. De One S en PS4 komen hier niet aan en zullen ook regelmatig naar de 30 duiken wat voor vervelende haperingen zorgt.

Conclusie

Crash Bandicoot had met de remasters zich alweer een weg gewurmd naar een van de meest geliefde gaming personages en het nieuwste deel brengt daar geen verandering in. Ook It’s About Time houdt de waarde van Crash titels hoog door een hoge maar niet onmogelijke moeilijkheidsgraad te brengen naar het spel. Voor de diehards is er genoeg uitdaging in alles te verzamelen en voor de wat minder goede spelers is het spel haalbaar door genoeg te oefenen. Hoewel het veel van hetzelfde is van vorige spellen is dat opzich ook wel een goed teken. Daarnaast brengen de maskers nodige variatie naar de gameplay.

Het is zonde dat het spel op de duurdere versies van de consoles stukken beter werkt. Hierdoor zal de spelervaring zeker met een snel spel als dit stukken hoger liggen op de premium consoles.

Cijfer: 8.3

Gereviewed op een PS4 Pro. Ook beschikbaar voor Xbox One (X) en de gewone PS4.

Vorig artikelFrozen Fashion Week komt er aan!
Volgend artikelTien bekende Nederlanders showen hun fotografiekunsten in ‘Het Perfecte Plaatje’