Home Reviews Game Review Avatar: The Last Airbender – Quest for Balance

[Review] Avatar: The Last Airbender – Quest for Balance

Avatar: The Last Airbender, wie kent deze serie nu niet? Iedereen kan zich wel in één van de vier naties vinden. Mocht je de serie toch niet kennen, lang verhaal kort: Avatar speelt zich af in een wereld met vier naties die goed met elkaar samen kunnen, totdat de vuurnatie aanviel. Uiteindelijk moet Aang de wereld redden en de vrede terugbrengen. In de serie maak je onder andere kennis met de personages: Aang, Toph, Katara, Sokka en Zuko. Omdat het oorlog is, zijn er ook indrukwekkende scènes te zien. Dat maakt de vraag dan ook interessant: is de spanning uit de serie terug te zien in de game? In zekere zin wel, maar behoorlijk teleurstellend is het wel. Ik zal je uitleggen waarom.

Verhaalvertelling had beter gekund

Het verhaal van de serie komt terug in de vorm van cutscenes ondersteund met voice-over. Het valt wel op dat niet iedere scène een voice-over bevat. Ook bewegen niet altijd de monden van de personages. Ondanks de acceptabele cutscenes en voice-over is er een groot minpunt, namelijk dat het verhaal niet in juiste volgorde wordt verteld en sommige delen zelfs helemaal niet.

De elementen komen niet tot hun recht

Één van de leukste dingen uit de serie zijn de indrukwekkende vechtscènes, omdat alle elementen van vuur, water, lucht en aarde samenkomen om gevechten te winnen zie je een hoop variatie. In de game zelf zijn de aanvallen van de personages nogal beperkt. Hoewel je met punten later wel sterkere aanvallen vrij kunt spelen. Je kunt deze aanvallen afwisselen door een toetscombinatie te gebruiken. Binnen het gevecht kun je van personage wisselen met wie je op dat moment in het hoofdstuk zit. Maar ondanks deze opties zijn de gevechten vaak niet heel spectaculair. Ze zijn vaak kinderlijk eenvoudig en waarschijnlijk valt het ook extra tegen door het camerawerk van bovenaf. Daarnaast is het een nadeel dat sommige personages later in het verhaal helemaal niet meer beschikbaar zijn.

Gameplay

In de game loop je bijvoorbeeld door dorpen. Het is gemakkelijk om door de bekende gebieden te lopen. Er is namelijk ook altijd een map die je kunt openen om te zien waar je precies bent en hoe je kunt lopen. Binnen de game heb je diverse missies die je kunt voltooien. Soms moet je een bende verslaan, de andere keer moet je iets zoeken voor een dorpeling. Dat is overigens niet altijd een vereiste om het hoofdstuk te behalen. Het zijn zogenoemde bonusmissies om materialen zoals munten vrij te spelen. Deze munten kun je bij een kraampje inwisselen voor drankjes wat je aanvallen sterker maakt of waardoor je jezelf kunt healen. Maar ik moet heel eerlijk zeggen dat de gevechten zo simpel zijn dat je dat allemaal niet nodig hebt.

De game bevat bovendien ook puzzels, de meesten zijn erg simpel om op te lossen waardoor ik het nut niet zie van deze gameplay onderdelen. Het kost tijd, maar geeft geen uitdaging of voldoening wanneer je de puzzel oplost en zorgt voor een slechte gameplay ervaring.

Graphics

Het camerawerk valt behoorlijk tegen. De camera zelf kun je alleen maar links en rechts bewegen, maar om je heen kijken kan niet. Daarnaast zijn eerdere games van de Avatar op de Wii verschenen die meer kwaliteit hadden in graphics dan deze game. Zeker de scènes zijn erg jammer voor deze franchise doordat ze weinig animatie hebben en dus heel statisch overkomen. Dat is behoorlijk teleurstellend, aangezien de animatieserie zulke goede animaties heeft.

4.0
Vorig artikelEerste trailer Garfield gelanceerd
Volgend artikelPersconferentie Ronald Koeman live
Danick Jacobsen
Ik ben veel met social media bezig. Mijn moeder zei: 'ga toch eens iets nuttigs doen'. Toen dacht ik bij mezelf "ik ga hier iets nuttigs mee doen". Als de dag van vandaag schrijf ik nu artikelen. Artikelen wat over vanalles gaat. Het zou zelfs over jou kunnen gaan... En ik houd van koffie (dit wordt meestal ook zo standaard gezegd). Het liefste cappuccino/macchiato. Wat doe ik op de site en waar schrijf ik over? Dit is een vraag die vaak wordt gesteld, deze vraag stel ik vooral mezelf. Ik houd mij vooral bezig over het nieuws rondom: YouTube en muziek. Naast het schrijven ben ik ook bezig met de groei van de site. Ik ben manager en zie de site graag groeien, help jij mee?!
review-avatar-the-last-airbender-quest-for-balanceAvatar: The Last Airbender – Quest for Balance valt behoorlijk tegen omdat ze veel hebben laten liggen. Het spel is goed speelbaar, maar wel op kinderlijk niveau. Naast de matige graphics hadden ze op het minst het verhaal goed kunnen overbrengen, volledig en in juiste volgorde. De game lijkt nog in een pilotfase te zitten. Voor de vraagprijs van de game zou je het behoorlijk moeten overwegen of dit het geld echt waard is.