Home Reviews Game Review Balan Wonderworld

[Hands-On] Balan Wonderworld

Square Enix komt volgende maand met een gloednieuwe IP. In Balan Wonderworld moet je magische theatervoorstellingen doorkruisen om een missend stuk van jezelf te vinden. De vraag is echter of het spel aan de hoge verwachtingen kan doen die wij van Square Enix hebben. Je leest hier onze eerste indrukken.

De demo geeft voor mijn gevoel een best wel goed gevoel van hoe het spel in elkaar steekt. Zo zijn er vier levels, één boss fight, de hubwereld en verschillende krachten te zien en te proberen. Des te vervelender dat ik het volgende erover ga schrijven.

Laat ik even beginnen met het positieve van het spel. De soundtrack is weer van uitstekende SE kwaliteit. Het is enorm genieten en past ook precies bij het gevoel wat Balan Wonderworld probeert neer te zetten. De graphics zijn ook uitstekend, niet realistisch maar enorm kleurrijk en ze zorgen voor een uitnodigend gevoel. Zoals een musicalgroep het publiek in de show probeert te trekken.

Helaas was dat het voornaamste qua positieve elementen. In de demo heb ik op de PS5 verschillende momenten van framerate stotteringen gekregen (dit kan heel goed een probleem zijn van alleen de demo).

Het spel heeft een PEGI-rating van 12 jaar en ouder, maar ik heb letterlijk geen enkel ding gezien waar dit op gebaseerd zou zijn. Er zijn amper gevechten, de wereld is vrolijk, geen grof taalgebruik en tot nu toe geen ‘enge’ momenten.

Hoewel de transformaties die je kunt vrijspelen in een level elk uniek is in wat die kan zijn ze toch beperkt. Elke transformatie heeft namelijk maar één vaardigheid en je kunt ook maar drie transformaties in een level hebben. Wanneer je terug gaat naar sommige levels om een extra te krijgen met een transformatie die je niet in dat level vrijspeelt zul je enorm moeten opletten dat je niet geraakt wordt of van het level afvalt. Dit zorgt er namelijk voor dat je de tranformatie verliest. Ook het oppakken van een andere transformatie kan zorgen voor het verliezen van een transformatie. Dit gebeurd wanneer je er al drie hebt en een vierde pakt. Je kunt wel transformaties sparen, dit doe je door ze heel vaak op te pakken, dan kun je ze namelijk later selecteren bij een checkpoint om te gebruiken. Het zorgt dus voor veel backtracken.

The Island of Tims is de hubwereld van Balan Wonderworld. Hierin kun je de geke wezentjes genaamd Tims voeren met edelstenen die je in de levels vindt. Daarnaast kun je hier ook verschillende activiteiten doen. Er was echter maar een activiteit beschikbaar en dat was kijken hoe de Tims een rad lieten draaien. Voor elke zoveel rotaties verscheen er een nieuw gedeelte van een toren. Echter ik moest al 20 minuten wachten puur voor de eerste paar rondes. Aan het einde was er ook niet eens nut voor de toren dus hopelijk komt hier ook in het volledige spel een nut voor.

Voorlopige conclusie

Ik ben op dit moment erg teleurgesteld in Balan Wonderworld. Niet alleen voelt het verhaal alsof het geen rol heeft, de gameplay is sloom en het wisselen tussen transformaties haalt de vaart al helemaal eruit. Wel ziet de game er enorm mooi uit en zijn de transformaties tot dusver erg divers in wat ze kunnen.

Oprecht hoop ik dat er verhaal weg is gelaten vanwege dat het een demo is, zo niet dan vrees ik voor het uiteindelijke spel.

Balan Wonderworld verschijnt volgende maand in de winkels, een gratis demo is echter nu verkrijgbaar op PS4|PS5, Xbox One|Series S|Series x, Switch en Steam.