Home Reviews GTA: The Trilogy – The Definitive Edition –

[Review] GTA: The Trilogy – The Definitive Edition –

Het is enorm lang geleden dat er een nieuwe GTA verscheen, maar om ons zoet te houden bracht Rockstar recent drie klassiekers terug. De GTA-Trilogie bevat GTA 3, Vice City en San Andreas. Drie van de meest gerenommeerde PS2-spellen geremastered in één pakket. Dat klinkt geweldig, helaas is op moment van schrijven niets minder waar.

Uren speeltijd

Zoals ik al noemde bevat de Trilogy de drie klassieke PS2-spellen in een geremastered jasje. Elk spel is individueel al goed voor minimaal 40 uur aan speeltijd (als je in een normaal tempo speelt) en nog vele uren aan speelplezier als je gewoon rond wilt rijden, cheat codes wilt gebruiken en meer.

Jij bepaalt wat je gaat doen. Of je nu het verhaal eerst doet, tussendoor of helemaal niet. Dat kan prima. Wil je vooral met cheats klooien en de handhaving uitdagen? Ook een perfecte manier om je tijd met de spellen te besteden. Uren en uren aan gevarieerd spelplezier dat is waar GTA voor staat. Kwaliteit van het verhaal, kwaliteit van de gameplay en de goede afwerking. Het laatste punt is helaas waar het deze keer fout gaat.

Q&A lijkt niet te bestaan

De GTA Trilogy – Definitive Edition voelt namelijk op vele manieren totaal niet zo definitive aan. Ik doel hier vooral op de vele fouten die de remasters teisteren. Rockstar staat bekend om hun geweldige afwerking, maar hier slaan ze de bal volledig mis. Zo hebben alle versies enorm veel last van bugs, slechte framerate en grafische misbaksels. Nu zijn er ondertussen gelukkig updates voor de meeste versies die de meeste problemen zou moeten verhelpen. Helaas is dat in de Switch-versie die ik heb ontvangen nog niet het geval.

In de v1.03 update voor PS en Xbox is veel van het volgende verbeterd, maar op moment van schrijven is dit voor de Switch niet het geval. Ik heb het hier over de vele bugs die op elke manier van spelen en in elk spel verschijnen. Gebouwen die geen collission detection hebben, personages die vast staan, spelers die door de vloer heen zakken en noem het maar op. Er is iets flink misgegaan.

De framerate is het volgende wat ik wil bespreken. Deze is instabieler dan de coronacijfers in ons land. Wanneer er ook maar iets meer dan gemiddeld geladen moet worden zakt de framerate (die al op 30 fps staat) compleet in en is het één haperende zooi. Met een spel waar schieten en precisie toch wel een ding zijn is dit extra vervelend.

Dan is er nog een stuk over de graphics. Grafisch hebben vele elementen een update gehad. Textures verbeterd en modellen compleet vernieuwd. Nu moet je hier niet te veel van verwachten want het is een remaster en geen volledige remake, maar zelfs dan is het niveau ondermaats. Van wazige textures die vergeten lijken te zijn tot modellen die compleet de feeling van personages veranderen en soms zelfs ruïneren. Klassieke personages essentieel voor de ervaring zien er soms zo verpest uit dat je niet snapt wie de redesign heeft goedgekeurd.

Niet alles is dus zo slecht

De trilogy heeft nog een kans om zich te redeemen. De verhalen, de muziek en gameplayloop blijven fantastisch. Het blijven indrukwekkende games die nu helaas onderuit gaan door gebrekkige moeite. Nu is dus veel al opgelost voor de meeste platformen, maar als ze echt de waarde van de klassiekers willen herstellen zal er nog heel wat werk aan de winkel zien die ik van Rockstar eigenlijk wel verwacht.

3.5
Vorig artikelAanmeldingen voor Nederlands eerste esports-team voor kinderen met een handicap nu geopend
Volgend artikelCkay brengt nieuwe singles ‘Emiliana’ en ‘BY YOUR SIDE’ uit
review-gta-the-trilogy-the-definitive-editionIn de huidige staat (v1.02) is in elk geval de Switch-versie niet het waard. De vele bugs verpesten veel van de bekende en geweldige ervaring. Van gameplay tot grafisch is de afwerking niet in orde. Ondertussen is er op de andere platformen een v1.03 update die hier veel van moet oplossen, maar de Switch heeft die tot nu toe niet gekregen. Dus op dit moment kan ik de game absoluut niet aanraden, ook niet voor de die hard fans. Review op basis van de Switch-versie. Het spel is ook te spelen op PC, Xbox One, Xbox Series S|X, PS4 en PS5.