Home Reviews Game Review The Last of Us Part II Remastered – erg goed, maar...

[Review] The Last of Us Part II Remastered – erg goed, maar onnodig

In 2020, ja het is alweer vier jaar geleden, reviewde ik The Last of Us Part II voor de PS4. In deze review gaf ik de game een 9.6 en was de conclusie dat hoewel de game niet “leuk” is, het wel een enorm goede game is. Nu is het echter alweer tijd voor een review van een remaster van de game. Is het al tijd voor de remaster of was het nog onnodig?

Op papier is het interessante remaster in elk geval. Door de verbeteringen door de PS5-kracht, speedrun-modus, Lost Levels, No Return en een Guitar Free Play-optie. De vraag is dan alleen hoe groot zijn de verschillen en maakt dat het waard om te upgraden?

Verhaal behoudt zijn kracht

The Last of Us Part II ging verder waar Part I was opgehouden, maar niet op de manier die velen verwachtten. Naughty Dog wist iedereen te verbazen met gemaakte keuzes in de verhaallijn. Een verhaallijn die erg lastige vragen probeert te behandelen. Van het gevoel van verlies tot het verlies willen wreken. Tot hoe ver is de speler en Ellie bereid om te gaan, hoe verandert zoiets een persoon. Alles draait namelijk om de vicieuze cirkels van geweld waar we ook in het echte leven veel van meemaken.

Aan de ervaring van het verhaal is dus niets veranderd, misschien is het zelfs net wat intenser geworden door de DualSense, maar als iemand die het spel een tweede keer doorspeelde, vond ik dat niet heel erg het geval. Waarschijnlijk is het effect een stuk groter als je dit indrukwekkende verhaal nog niet eerder hebt meegemaakt. Het is in elk geval geen reden om opnieuw de game te spelen.

Grafische upgrade minimaal

Sinds dat de remaster is aangekondigd hebben Sony en Naughty Dog kleine stukjes getoond van de game en de grafische veranderingen. Daar al was het overduidelijk dat dit minimaal zou zijn. The Last of Us Part II verscheen namelijk al op het einde van de PS4 en wist daar alles uit de console te halen, zeker op de PS4 Pro. Toen de PS5 uitkwam werd dit ook al snel een PS5 Enhanced game waardoor die 60 fps kon behalen. Echt een megaverschil is het dus ook hier niet. Je merkt wel enigszins dat de framerate wat stabieler is,

De extra content zit goed in elkaar

Dan tot slot de extra content in de game. Om te beginnen met de grootste toevoeging; No Return. Hier strijden spelers door vijf levels als het ware, gevolgd door een eindbaas. Na ieder level kun je terug naar je basis om voorraden aan te vullen, je personage te upgraden en betere wapens te kopen. Ieder level brengt een ander soort uitdaging met zich mee zo zijn er soms onzichtbare vijanden die je moet verslaan of zul je kluizen moeten plunderen.

Dat een roguelike als dit is toegevoegd is redelijk opvallend omdat God of War Ragnarok vorig jaar ook een roguelike toevoegde. Deze brengt naast de gratis uitbreiding bovendien een soort epiloog met zich mee. Dat is iets wat je hier niet hoeft te verwachten. Wat je echter wel krijgt, is een enorme uitdaging. In totaal zijn er zes runs met verschillende eindbazen beschikbaar, maar zelfs daarna blijft het een uitdagende gameplay hebben. Dus mocht je jezelf willen verbeteren kun je het blijven proberen met steeds meer nieuwe soorten levels verschillende moeilijkheidsgraden.

Zelf vond ik The Lost Levels een leuke toevoeging. Deze geschrapte levels zijn nog in een incomplete status waardoor ze beperkte gameplay geven, maar als iemand die al jaren bezig is met games is het een erg waardevolle toevoeging. De gameplay wordt ondersteund met commentaar over de levels en de redenen waarom ze niet zijn afgemaakt zijn enorm interessant. Al had zoiets ook prima in een documentaire gekund. Het is niet iets wat voor mij meer waarde maakt in de game.

De laatste twee toevoegingen, de speedrun-modus en de Guitar Free Play-modus zijn kleine toevoegingen die voor een beperkte groep echt nuttig en goede toevoegingen zijn. Vooral de manier om vrij de gitaar te spelen is een welkome afwisseling van de gloomy game.

Totaal gezien hangt het er dus enorm vanaf of je interesse hebt in roguelike gameplay of je de upgrade zou moeten aanschaffen. Dat is verreweg de grootste vernieuwing en meeste waar voor je geld. Ook wanneer je de game nog niet hebt, is het op dit moment twijfelachtig of je voor de Remastered moet gaan. Het prijsverschil met de PS4-versie is op veel plekken groter dan de 10 euro upgrade prijs. De PS4-versie met upgrade is dan aangeraden.

9.0
Vorig artikel[Video] Prime Video kondigt Jorik aan
Volgend artikelAZ: Pascal Jansen per direct weg, Maarten Martens opvolger
review-the-last-of-us-part-ii-remastered-erg-goed-maar-onnodigThe Last of Us Part II Remastered blijft een geweldige game die de emotionele rollercoaster behoudt. Echter, een remaster van Part II was nog verre van nodig. De extra's zijn leuk, maar rechtvaardigen niet dat er een remaster nodig was. Zeker aangezien de visuele upgrade redelijk verwaarloosbaar is. De upgrade is voor eigenaren van de PS4-versie gelukkig maar een tientje