Stel je eens voor je bent een gigantisch wezen met enorme tentakels. Op een dag wanneer je rustig de halve omgeving aan het vernielen bent, kom je er achter dat je geadopteerd bent. Dit vertelt je enige familielid, een mens, aan je nadat je flink op je tentakels wordt getikt door de burgemeester van La Kalma word je aan het werk gezet om de schade die je onbewust aanricht te vergoeden.
Dit aan de hand van kleine levels waarin je je tentakels moet gebruiken om diverse puzzels op te lossen. Deze puzzels bestaan echt uit van alles. Van het onderzoeken van een UFO tot het katapulten van voorwerpen zoals bommen. Iedere missie kun je blijven resetten en proberen tot je tevreden bent met je tijd en positie op de leaderboards.
De besturing is grappig, maar ook frustrerend
De twee tentakels die je bestuurt zijn op basis van de Sense Controllers. Het is enorm komisch om een beetje rond te klooien ermee. Zo kun je met je zuignappen alles oppakken binnen bereik en dan ook weggooien. Of het nu mensen zijn, containers of stenen. De flapperige tentakels zorgen ervoor dat je je een beetje gek voelt omtrent je bewegingen wat het dus ook weer wat grappig maakt. Dit wordt versterkt door de goede haptic feedback.
Het is daarom ook jammer dat de besturing niet altijd even lekker loopt. Het is soms net iets te lomp. Je tentakels blijven ergens haken waar het niet de bedoeling is, slaan objecten omver die je niet omver wilt enzovoort. Deels is het een gameplay element, maar het is ook door rare collisie detectie. Gelukkig kun je levels wel makkelijk resetten.
Je doet het niet voor de bijzondere stijl
Tentacular heeft niet de meest bijzondere graphics. Nu hoeft dat natuurlijk ook zeker niet, maar net wat meer detail in de wereld was leuk geweest. Je voelt je nu toch net wat te afstandelijk van de wereld terwijl het in VR juist om de immersie gaat.