Star Wars: Outlaws werd vorig jaar pas onthuld en ligt nu al in de winkels. Deze immens populaire franchise heeft de laatste jaren flinke ups en downs. Hetzelfde geldt voor Ubisoft met hun game releases. Voor het eerst in lange tijd gaat een Star Wars game niet over iemand met een lightsaber, dus het is kijken waar deze game eindigt.
Star Wars Outlaws probeert iets fris te doen met de franchise. Niet alleen is dit de eerste Star Wars met een open wereld, maar ook is de setting flink anders. Geen rebels tegen empire of andere veel gebruikte good and bad guys. Nee, in Outlaws speel je als Kay Vess die samen met haar immens schattige vriendje Nix hun weg moet vinden in een erg gevaarlijke wereld. Het gaat hier om de onderwereld van het universum en je krijgt dan ook te maken met verschillende syndicaten zoals Crimson Dawn, de Pykes en de welbekende Hutts.
Na een mislukte overval heeft iemand een death mark op je hoofd gezet, waardoor je dus flink gezocht wordt vanwege het bedrag wat met jouw dood op het spel staat. Tijd om dus te vluchten en ondertussen geld te verdienen om je vrijheid terug te verdienen. Hiervoor moet je alleen wel je relatie met vier machtige syndicaten weten te balanceren. Maak je te veel vijanden bij de ene? Dan zul je dat zeker merken in je gameplay.
Wat jammer is aan de verhaallijn is dat hoewel er een flinke prijs op je hoofd staat, je er relatief weinig van merkt. Als speler had ik een hele horde Bounty Hunters verwacht die achter Kay aan zouden komen. Een beetje zoals ook gebeurde in recentere Assassin’s Creed games. Zeker in dit universum had dat enorm goed gepast.
Prachtige en uitgebreide wereld
Het Star Wars-universum is groot, met over de jaren heen tientallen planeten en stelsels die fans al jaren kunnen bewonderen in series, films en boeken. Wat Ubisoft erg goed doet is deze werelden tot leven brengen in de game. Of het nu het welbekende Tatooine is met de Mos Eisley Cantina of een gloednieuwe planeet Toshara. Het feit dat we ook andere blikken kunnen werpen op recentere planeten zoals Cantonica met Canto Bight of Kijimi een planeet die kort voorkwam in Episode IX.
De sfeer op de meeste van deze locaties is constant een grimmige en duistere sfeer, iets wat perfect past bij een game als Outlaws. Jij als Outlaw moet namelijk ook goed kunnen verdwijnen om te ontsnappen aan achtervolgingen door vijanden. Zoals ik zeer goed heb gemerkt in verschillende Imperial forten waar ik vaak genoeg tientallen vijanden achter mij aankreeg. Je weg vinden naar een ventilatieschacht is de sleutel tot overleving.
De werelden zijn bovendien erg levendig. Zo zijn er verschillende extra activiteiten voor wat extra credits zoals gokken of een ander spelletje. Ook voelen inwoners van de locaties redelijk vaak aan als echte toevoegingen. Ze praten met elkaar, soms met wat smeuïge informatie voor jou die je leuk kunt doorverkopen voor gunsten of wat andere handige spullen. Of gewoon wat beesten die je vaak ook kunt aaien. Pas hier wel mee op want Nix zal dit niet altijd leuk vinden.
De werelden zitten bovendien ook bomvol met verschillende elementen om te verkennen zoals outposten van the Empire en meer. Ieder ook weer met genoeg beloningen om het de trip waard te maken.
Niemand is echt je vriend
Zoals ik al noemde zijn er verschillende grote groepen die allemaal strijden om de macht in Outlaws. Ze willen elkaar maar al te graag naaien. Zo kom je al redelijk snel voor een keuze om de Pykes ergens voor op te laten draaien, terwijl je iets voor Crimson Dawn doet. Hiervoor krijg je dan ook de keuze om te maken. En wat je kiest bepaald welke partij positiever of negatiever zal behandelen.
Zelfs wanneer je voor syndicaten werkt, betekent niet dat je echt vrienden wordt er mee of echt bij die groepen hoort. Nee, wanneer je bepaalde keuzes maakt, kan het alsnog prima zijn dat je genaaid wordt waar je bij staat. Hell je Death Mark komt omdat je genaaid wordt. Wel zorgt een goede standing bij een syndicaat voor toegang. Niet alleen toegang voor betere missies, maar ook tot speciale gebieden die onder controle van een syndicaat vallen en speciale winkels met unieke merchandise om je personage aan te passen.
Hoe dit reputatiesysteem werkt, is erg goed uitgedacht en zit op ieder punt van de gameplay wel verwerkt dus. Of het nu voor extra content is, customisatie of zelfs in de verhaallijnen kom je effecten er van tegen. Na het Nemesis System van Shadow of Mordor is dit denk ik één van de betere uitvoeringen van zulke systemen.
Prima gameplay, maar niet heel bijzonder
Wanneer je dan een missie hebt of een leuk gerucht hebt gevonden is het tijd om op pad te gaan. Soms zul je de ruimte in moeten gaan en soms blijf je met beide benen op de grond. Outlaws pakt veel elementen goed aan, maar het meeste voelt niet echt heel bijzonder aan. Zo heb je stealth gedeeltes waarbij gezien worden meteen al game over is (en geloof me dat gebeurd best wel snel) en kun je verschillende onderdelen aanpakken met Nix.
Dit schattige diertje staat altijd voor je klaar en kan van alles doen. Zo kan die items pakken, sommige hendels overhalen, vijanden afleiden en aanvallen en zelfs stelen is mogelijk voor de kleine deugniet. Het gebruik van Nix is veelzijdig en kan eigenlijk op ieder moment ingezet worden. Qua handelingen die Kay kan uitvoeren is het verder eigenlijk niet zo bijzonder. Ze heeft geen speciale krachten zoals de force, maar werkt gewoon met een geweer en verschillende accessoires zoals granaten.
Het vrijspelen van nieuwe of verbeterde vaardigheden is verwoven in het opbouwen van je netwerk. Door het uitvoeren van missies kun je betere toolkits krijgen voor bijvoorbeeld het hacken of een betere speeder. Ook upgrades rondom wapengebruik wordt op deze manier vrijgespeeld. Hierdoor heb je ook wel de duw om de wereld te verkennen om deze missies te vinden en/of uit te voeren.
Een aantal dingen kun je hacken of openbreken. Voor het hacken heb je een soort minigame wat in principe een versie is van het bordspel Secret Code, een leuke en korte minigame die wat leuke afwisseling geeft. Het lockpicken werkt helaas een heel stuk minder fijn. Dit werkt met een timing en zelfs met een visuele hulp werkte het gewoon niet fijn. Gelukkig kun je die uitzetten, maar het voelt als een mislukte poging om hier een leuke minigame van te maken.
Het zijn prima mechanics, maar toch heb ik het gevoel iets te missen. Iets waardoor ik zeg: ja dit maakt de game echt een unieke ervaring qua gameplay. Of het nu een soort wapen is of een andere manier van stealth had niet zo uitgemaakt, maar het mist net een beetje de wow factor.
Performance had zeker beter gekund
Helaas is de performance van de game op de PS5 niet altijd even goed. Hoewel de framerate redelijk goed zit zijn er te vaak grafische glitches of andere bugs. Zoals dat een stille takedown volledig mislukte omdat Kay de tegenstander alleen maar sloeg. Of dat toen ik een gedeelte infiltreerde alarm werd geslagen terwijl ik al meerdere minuten in gedeeltes zat zonder vijanden of camera’s. Een andere keer heb ik gehad dat hoewel er een alarm afging ik juist rustig door kon lopen zonder dat de gameplay werd onderbroken omdat de basis vergrendelt werd of iets dergelijks. Zulke bugs maakten de gameplay een stukje minder op momenten.
Daarnaast is de game bij mij ook enkele keren gecrasht en verdween meerdere keren de muziek van het spel. Zeker in een spel waar muziek een groot onderdeel is van de ervaring is, is dit erg zonde. Ook het crashen heeft redelijk wat effect omdat je al vaak genoeg gedeeltes opnieuw zult moeten doen, omdat de stealth net niet goed lukt.
Hoewel het zeker één van de betere open wereld-games is van Ubisoft, zitten er toch nog te veel van dit soort problemen in.