Altijd al willen weten hoe het zou zijn om te overleven in de pre-historie? Met Song in the Smoke: Rekindled kun je dat doen in VR. Hoewel het erg goede kwaliteiten heeft, zijn de imperfecties ook groot.
Song in the Smoke verscheen oorspronkelijk al in 2021 en werd toen al gezien als één van de betere survival-games in VR. Hoewel het al uniek is door de VR-gameplay pakt 17-BIT het nog wat anders aan. Er zit geen base building in het spel namelijk. Je enige doelen zijn de wereld verkennen en het meeste maken van alles wat je mee kunt nemen onderweg. Dat is namelijk flink gelimiteerd.
Goede wereldbuilding
Eén ding wat Song in the Smoke erg goed doet, is het opbouwen van de VR-wereld. Het spel geeft je namelijk echt het gevoel dat je je in de wildernis bevindt. Dit heeft alles te maken van de wereldbuilding die 17-BIT heeft gedaan. Ieder gebied heeft unieke sfeerelementen die helpen je echt naar een wildernis te transporteren. Of het nu krekels zijn, vogels of schichtige dieren in de bosjes. De animaties als je je jezelf in bosjes verstopt en je zicht verminderd wordt, in combinatie met lichte trillingen van de bladeren van de bosjes geeft je echt het idee dat je je verstopt.
Het helpt dan ook dat de game je echt het gevoel geeft dat voorwerpen zeldzaam zijn. Iedere slag, stoot, of pijl die je afschiet, doet pijn in je inventory. Niet omdat er te weinig te verzamelen is, nee dat niet. Het is vooral dat je erg weinig ruimte in de inventory hebt waardoor je enorm beperkt bent in wat je mee kunt nemen. Het is ook niet mogelijk om ergens voorraad op te slaan, dus je moet constant de afweging maken of je eten meeneemt of meer materialen/wapens.
Het geeft je echt het gevoel dat je aan het overleven bent in een prehistorische wereld en dat maakt de gameplay aan één kant erg diepgaand en immersief. Het is daarom zo jammer dat andere gameplay elementen niet helemaal lekker werken.
Onintuïtief en buggy
De gameplay heeft dus redelijk wat diepgang en geeft je echt het gevoel van een survival game. Het is daarom ook best jammer dat de game op best wat momenten redelijk onintuïtief is in de besturing. Of dit nu het springen naar de volgende steen of het daadwerkelijke vechten. Het voelt niet zo soepel als het had kunnen zijn en dat is jammer.
Ook heb ik regelmatig een bug gehad dat ik niet weg kon lopen of springen van een plek waardoor ik moest resetten naar de laatste save. Aangezien er geen checkpoints zijn verloor je daarmee wel wat progressie en dat is jammer.
Ook werd ik meerdere keren als een ragdoll door de wereld heen geslagen. Het gekke hieraan was dat hoewel ik flink wat meters wegvloog tegen onder andere rotsen aan, liep ik geen schade op. Niet iets wat je verwacht
Aangezien het niet iedere keer gebeurde en ook niet heel logisch aanvoelt, lijkt het er in elk geval op dat dit een bug is.
Je hoeft het zeker niet te doen voor de Rekindled aspecten
Rekindled is de moniker die deze rerelease heeft gekregen. Echter, er is weinig vernieuwd sinds de PS4-versie. Haptics worden subtiel toegepast, maar biedt niet echt meerwaarde.
De paar toevoegingen die waardevol zijn zoals de free jump, hogere framerate en eye-tracking zijn in elk geval niet voldoende om de game opnieuw te kopen. Dit is alleen nodig als je een andere versie hebt dan die op de PS4, aangezien daar een gratis upgrade voor is.