Home Reviews Game Review Redfall – teleurstelling voor Arkane’s nieuwste project

[Review] Redfall – teleurstelling voor Arkane’s nieuwste project

In de gloednieuwe game van ontwikkelaar Arkane zul je een andere ervaring krijgen dan wat je gewend bent van ze. In een klein stadje dat is overgenomen door vampieren is het aan jou om te zorgen dat dit niet voor lang zo blijft. In een first-person shooter stijl is het aan jou namelijk de taak om de grote hoeveelheden vampieren overhoop te schieten. Iets wat vanaf het begin erg gaaf klonk, helaas is de uitvoering stukken minder.

Wanneer je kijkt naar de geschiedenis van Arkane games zijn de verkopen misschien niet enorm hoog, maar de kwaliteit is altijd overduidelijk aanwezig. Unieke gameplay en setting is hun kracht en dat in combinatie met goede verhaallijnen. Eerlijk is eerlijk de setting hebben ze weer uitstekend gedaan. De sfeer van het stadje waar de game zich afspeelt, voelt echt als een rustig rustiek stadje aan de kust met een klein probleempje. Een klassieke trope van horror waar iets op het eerste oog prachtig lijkt, maar een duister geheim in de schaduw hangt.

Helaas zijn de andere elementen flink ondermaats. Waar ik unieke gameplay mechanics had verwacht kreeg ik vooral standaard dertien-in-een-dozijn ervaringen afgezien van een paar bijzondere wapens. De speciale krachten doen hier helaas niet genoeg tegen. De gameplay wordt hierdoor snel saai aangezien er genoeg games zijn die deze core gameplay beter aanpakken. Het helpt dan ook niet dat de vijanden af en toe te dom zijn om te poepen en als ze wel normaal doen alsnog niet erg moeilijk zijn. Er is ook bovendien niet erg veel variatie aan soorten vijanden en de vampier aantallen vallen ook redelijk tegen.

Die er wel zijn hebben verder ook geen diepgang of wat dan ook. Er zijn weinig personages die een achtergrond hebben of überhaupt een naam. De bevolking van de stad kun je amper mee interacten waardoor de wereld uiteindelijk aanvoelt als een mooie sfeervolle omgeving zonder al te veel inhoud.

Een onderdeel wat wel redelijk samenkomt, is de karakterontwikkeling. Terwijl je door het spel speelt, ontgrendel je vaardigheden voor je personage die op verschillende manieren kunnen worden verbeterd. De elementen die je vrij speelt voelen gelukkig zinvol aan voor je gameplay en zorgen ook dat de game toch enigszins fris blijft voor speler.

Dit niveausysteem bouwt goed voort op je keuze voor je personage. Je hebt aan het begin van het spel namelijk voor één van de vier type personages diie ieder uniek aanvoelt. Zo heb je Remi die een klein hulprobotje heeft. De robot kan onder andere vijanden afleiden. Maar je hebt ook een personage wat meer op rondsluipen focust.

Tot slot wat eigenlijk de nagel in de vampierendoodskist is: de vele bugs en glitches die in de gameplay voorkomen. Onverslaanbare vampieren omdat ze buiten het veld spawnen, voorwerpen die verdwijnen, gameplay die vastloopt en meer zorgden ervoor dat de gameplay alleen maar meer tegen ging staan.