Home Reviews Game Review Pathcraft – een uitdagende en sfeervolle VR-game

[Review] Pathcraft – een uitdagende en sfeervolle VR-game

Pathcraft is vorige maand verschenen voor de Meta Quest 2 en Meta Quest Pro. De game laat je in een compleet kartonnen wereld verschillende puzzels oplossen. Maar zonder verhaallijn, hoe lang blijft het spel leuk?

De simpelheid is verraderlijk

Pathcraft heeft een vrolijke en kindvriendelijke uitstraling. Iedere wereld bestaat uit karton. Het geeft daardoor het gevoel dat de hele wereld een fantasiewereld is van een kind. In deze werelden zweven er levels die bestaan uit kleine blokjes. Het is jouw doel om een klein mannetje, de verkleed is als robot, over het level te navigeren om alle powercells te verzamelen.

Dit klinkt erg simpel, ware het niet dat je zo goed als geen controle hebt over het personage. Hij loopt namelijk altijd in een rechte lijn tot een obstakel. Je moet dus strategisch blokken verplaatsen om hem de goede richting op te duwen. Doe je het verkeerd? Dan is de kans groot dat degene die je moet beschermen een eagle dive in de afgrond doet.

Hoewel het spel je rustig de mechanics laat leren in een aantal makkelijke levels, gaat de moeilijkheid al snel omhoog. Er komen meer powercells, de levelstructuren worden groter en meer diverse blokken zullen je pad beïnvloeden. Zo komen er blokken die op je vuren, blokken die je zodra je aanraakt afmaken.

Dit alles maakt het spel een combinatie van timing, vaardigheid en inzicht. Je hebt namelijk maar gelimiteerde resources die je kunt gebruiken om je pad te bepalen. Zet je een blok te laag, dan klim je er overheen, te hoog en je loopt er onderdoor. In mijn snelheid heb ik vaak genoeg kleine fouten gemaakt.

Herspeelbaarheid

Het spel geeft je niet heel veel redenen om de puzzels vaker te spelen. Ja met minder moves kun je meer munten krijgen voor customisatie opties voor je personage en handen, maar door de snelheid van de game let je daar zo weinig op dat het nutteloos aanvoelt.

Je hebt ook online-leaderboards voor de scores die eventueel je kunnen sturen om een level vaker te doen, maar dat kreeg ik eigenlijk amper. Dat is op zich het jammere aan dit spel dat doordat het geen verhaallijn heeft er weinig reden is om het spel nog eens door te spelen.

Gebruik je handen voor extra uitdaging

Het spel geeft je de optie of je gebruik wilt maken van hand tracking of controllers. Hoewel hand tracking leuk is en ook zeker prima werkt voor wat simpelere levels, is het toch niet helemaal fijn. Het is nog net te onnauwkeurig om op de lastigere levels goed te werken. Dus ik zou het afraden tenzij je nog extra uitdaging nodig hebt.