Home Reviews Game Review Outriders – vele bekende elementen maken één nieuw spel

[Review] Outriders – vele bekende elementen maken één nieuw spel

Wat wapens, wat loot en andere shooterelementen waar je van houdt. De juiste ingrediënten voor het maken van een frisse nieuwe shooter.

Outriders begint redelijk cliché. De Aarde is verwoest en een kleine groep mensen redt het om op een andere planeet te landen. De planeet Enoch lijkt op vele manieren erg op de Aarde en als Outrider maak jij deel uit van de expeditie om een goede vestigingsplek te vinden. Natuurlijk gaat dit helemaal fout.

Het omschrijven van Outriders klinkt alsof het een game is met een identiteitscrisis. Het is namelijk een looter-shooter met RPG-elementen. Het verhaal is niet enorm lang, maar de gameplay zelf is enorm vermakelijk.

Nadat het in de proloog allemaal compleet foutloopt voor de mensheid wordt je na jaren in cryostasis weer wakker in een compleet andere Enoch. De overgebleven mensheid is weer verder gegaan met waar ze het beste in zijn: elkaar volledig verwoesten. Het donkere oorlogsverhaal wordt echter opgevrolijkt door heerlijke droge humor en stomme grappen. Het verhaal zelf is echter niet heel goed. Er wordt vaak heen en weer van het ene plotpoint naar het andere geswitched en niet alles wordt even goed afgewerkt. De gameplay echter is ontzettend goed.

Diverse en diepe gameplay

In het begin was ik redelijk bang voor de gameplay, ik ben nog steeds geen fan van shooters en het mengelmoesje van genres klonk in eerste opzicht niet heel erg top. Je leert echter op een hele relaxte manier de gameplay mechanics. Daarnaast laat het spel je enorm vrij in hoe je het wilt spelen. Zo heb je vier verschillende klassen die elk een unieke vaardigheid hebben. De Devastator is zoals je kunt verwachten de tank. De Trickster is een personage voor close-range combat. De technomancer als de support en tot slot de Pyromancer. De Pyromancer is het personage wat ik heb gekozen voor mijn playthrough en is meer een allround personage. Hij heeft zowel mogelijkheden om op afstand te werken als dichtbij. Het fijnste aan de Pyromancer was de mogelijkheid om health te herstellen door bepaalde aanvallen

Elk van deze personages heeft een flinke skilltree waar je flink mee kunt upgraden. Of je nu minder schade wilt oplopen, meer schade wilt toebrengen met je wapen of je abilities wilt verbeteren dit komt allemaal aan bod. Helaas kun je alleen niet alles vrijspelen, maar kun je wel de gekozen upgrades resetten en eventueel een andere richting kiezen. Dus bijvoorbeeld meer een focus op ontvangen schade in plaats van gemaakte schade.

Om het nog een stukje lastiger te maken om je ultieme personage te bouwen heeft het spel een enorme lading aan verschillende wapens, uitrusting en andere loot. Dit hoort natuurlijk bij het feit dat dit een lootershooter is. Je hebt zo enorm veel keuze uit uitrustingsonderdelen dat je door de bomen het bos niet meer ziet soms en het nooit verveeld om wat anders te proberen.

Zeker aangezien Outriders relatief lastig is om in je eentje door te komen. Het is gemaakt om in multiplayer te spelen, maar wanneer je geen vrienden hebt om dit mee te spelen is het ook mogelijk alleen te doorkruisen. Zelf heb ik het relatief makkelijk gehouden aangezien ik erg slecht ben in shooters, maar voor de professionals is het mogelijk om de wereld moeilijker te zetten en dat zul je dan ook flink merken.

Grafisch ziet Outriders er op de PS5 enorm mooi uit. Gedetailleerde bossen, geweldige landschappen en meer laten een prachtige Enoch zien. Natuurlijk zijn er ook wat minder indrukwekkende landschappen, maar over het algemeen keek ik mijn ogen uit.

Helaas heeft Outriders op het moment wat technische problemen waardoor het nog niet perfect werkt. De ontwikkelaar is echter hard aan het werk om alles te patchen en de eerste patches zijn ondertussen dan ook al vrijgegeven.

Daarentegen heeft het ook wat technische snufjes/mechanics die het zo veel fijner maakt om te spelen. Zoals het automatisch achterlaten van underpowered loot. Iets wat mij in andere looter spellen enorm opbrak. Elke keer weer mijn inventory legen omdat het vol zat met oude meuk die ik nergens meer voor kon gebruiken. In dit spel was daar een stuk minder noodzaak toe.

De review is voor de PS5-versie. Ook is het verkrijgbaar voor PS4, Xbox One, Xbox Series S|X (zit bij Game Pass inbegrepen) en PC.

Outriders Review
8.2
Vorig artikelMeer dan 15 duizend euro voor 538 Oranjedag tickets
Volgend artikelMNM bouwt leukste online feestje van het jaar
review-outriders-vele-bekende-elementen-maken-een-nieuw-spelOutriders is een spel die niet makkelijk te beheersen is. Maar wanneer je je eigen stijl weet te vinden brengt het iets unieks naar de tafel. Het brengt elementen van enorm veel goede spellen bij elkaar die goed op elkaar inspelen en brengt ook nog eens een uitgewerkte wereld met zich mee. Helaas hebben plotlijnen wel regelmatig open eindes, maar wie weet worden die nog met DLC opgevuld. Wanneer je van unieke shooters houdt die er prachtig uitzien is dit je kans. De review is voor de PS5-versie. Ook is het verkrijgbaar voor PS4, Xbox One, Xbox Series S|X (zit bij Game Pass inbegrepen) en PC