Home Reviews Game Review Don’t Scream bij The Park Playground – niet eng, maar wel...

[Review] Don’t Scream bij The Park Playground – niet eng, maar wel erg leuk

Eerder dit jaar konden we al naar de opening van The Park Playground om kennis te maken met hun optie om vrij rond te lopen in The Hallow. Dit beviel ons in de review ook erg goed. The Park Playground is een bedrijf wat free roam VR-ervaringen aanbiedt op vijf locaties in Nederland en zes in België. Nu is er vanaf 15 december een nieuwe ervaring te spelen. Don’t Scream is een samenwerking met het gelijknamige programma op Streamz. Hoe bevalt deze nieuwe ervaring echter? Is het een echt unieke ervaring of kun je beter een andere kiezen?

Escaperoom maar net wat anders

In Don’t Scream wordt jij met je team opgedragen verschillende artefacten te verzamelen op diverse locaties. Iedere locatie heeft een eigen uitdaging en een artefact wat bij het thema van die locatie past. Om deze artefacten te krijgen zul je steeds een puzzel moeten oplossen. Een voorbeeld hiervan is het zoeken van verschillende botten voor een skelet om die weer in elkaar zetten. Deze puzzels zijn niet lastig om te voltooien, maar wel leuk om te doen, zeker aangezien je met teamwerk erg ver kan komen. De puzzels geven een beetje een escaperoom gevoel, ook al ben je niet echt aan het ontsnappen en dat maakt het toch wel een unieke ervaring.

Bovendien is het spel voor iedereen te begrijpen. Je hebt namelijk eigenlijk maar één knop nodig en verder beweeg je door zelf echt te bewegen. Geen lastige combinaties of diverse krachten. Ieder gebied heeft zijn eigen voorwerp of power die je kunt gebruiken en het enige wat je ervoor hoeft te gebruiken is de trigger. Hierdoor blijft de ervaring ook leuk voor iedereen die nieuw is binnen games. Toch zou ik iets meer acties niet erg vinden om iets meer variatie er in te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan iets te kunnen gooien.

Engheid valt enorm mee/tegen

Het is maar net hoe je het bekijkt. Wanneer je echt een horror ervaring verwacht zul je van een koude kermis thuis komen. De jump scares waren eigenlijk niet aanwezig en ook andere elementen vielen tegen qua engheid. Iets wat in mijn ogen niet komt door de onrealistische graphics, aangezien er engere games zijn met minder goede graphics. Nee het kwam vooral doordat alle schrikmomenten redelijk goed te voorspellen zijn. Zoals een bot wat je moet oprapen bij een kraai. Die kraai vliegt op dat moment op je af. Het kan een schrikreactie opleveren even, maar echt schreeuwen zul je niet doen. De enigen die waarschijnlijk het meeste zullen schreeuwen zijn arachnofoben, er zijn namelijk genoeg spinnen in het spel.

Klein beetje optimalisatie nog nodig

De versie die wij speelden was nog niet helemaal af, dus voor de release kan er nog wat gesleuteld aan het spel worden (en erna ook). En hoewel het spel voor het merendeel goed werkte en duidelijk was, zijn er een paar kleine dingen die mij nu nog tegenvielen. Zo was de screammeter te gevoelig. Zeker in levels waar er meerdere kamers zijn waar je iets harder moet praten om elkaar te kunnen horen (je hebt geen microfoon) gaf die al snel aan dat je in gevaar kwam om punten te verliezen of zelfs punten verloor. Dat is toch net zonde.

Een ander punt wat niet helemaal soepel liep wat het omzetten van bepaalde switches. Aangezien je ze niet kon vastpakken was het lastig om het voor elkaar te krijgen hoe je ze wilden hebben aangezien ze niet helemaal soepel werkten. Maar voor deze twee punten heb ik vertrouwen dat ze dit snel oplossen. Zeker aangezien ze na onze feedback op locatie meteen zeiden ernaar te gaan kijken.

Vooral leuk voor één keer

Hoewel de ervaring erg goed is opgezet afgezien van dat het dus niet eng is, zal ik op dit moment niet snel terug gaan om het opnieuw te spelen. Dit heeft vooral te maken dat doordat het spel relatief kort is de puzzels goed te onthouden zijn. Wanneer je het één keer hebt ervaring zijn de onverwachte elementen er uit. Er is namelijk nog geen variatie voor terugkerende spelers en de highscore hangt te veel af van wie als eerste iets kan pakken of doen, tenminste daar lijkt het op als ik de score van mijn team terug keek. Hierdoor is het ook niet echt leuk om je highscore te verbeteren. Iets wat bij The Hallow wel het geval is. Dus ik hoop enorm dat ze het spel gaan uitbreiden met nieuwe scenario’s en hopelijk het dan misschien ook wat enger maken.

RECENSIES OVERZICHT
Conclusie
8.0
Vorig artikel[Review] Goat Simulator 3
Volgend artikelExtra concert The Weeknd in Amsterdam en Brussel
review-dont-scream-bij-the-park-playground-niet-eng-maar-wel-erg-leukDe versie die wij hebben kunnen proberen wordt nog steeds verbeterd, dus wie weet groeit dit echt nog uit tot meer, maar voor nu is het in elk geval al een solide ervaring. De escaperoom ervaring is goed opgezet met diverse elementen. In onze sessie stond de scream meter echter wel te gevoelig afgesteld, dus hopelijk wordt hier nog wat aan gedaan. Ook hoop ik in de toekomst meer ervaringen, want de herspeelbaarheid is niet echt hoog voor dit spel.