Home Previews One Piece Odyssey – een goede mix met kleine minpunten

[Preview] One Piece Odyssey – een goede mix met kleine minpunten

Sinds 1997 is er één manga die geen einde lijkt te krijgen en dat is One Piece. In deze populaire serie volgen lezers de Straw Hat Pirates onder leiding van Monkey D. Luffy in hun zoektocht naar de One Piece. Dit alles om de King of Pirates te worden. Sinds de originele release is er een anime verschenen en verschillende films en games die het universum verder uitbreiden. De meeste games teren op bekende avonturen, maar in One Piece Odyssey zit er toch een nieuwe kant aan het verhaal. De eerste echte RPG in het One Piece Universum komt volgend jaar pas uit, maar wij konden hem alvast een aantal uur testen. Wat we ervan vonden leggen we hier haarfijn uit.

Fijne mix tussen nieuw en oud

One Piece Odyssey heeft als kern een compleet nieuw verhaal. Na een flinke storm landen de Straw Hat Pirates op een onbekend eiland, een eiland wat later het legendarische Waford blijkt te zijn. Dit doe je nog zonder Jinbe, dus de game speelt zich af voordat Jinbe lid wordt van de piratenbende in Wano Country. Tijdens een verkenning word je aangevallen door een stenen beeld en hoewel je in eerste instantie de bovenhand hebt, komt daar snel verandering in. Een nieuw personage neemt door je aan te raken al je krachten af en verspreidt ze over het eiland. Dit zorgt dus eindelijk voor een spel wat goed uitlegt waarom personages ergens midden in een verhaallijn opeens alles moeten leren en vergeten zijn.

Om alles weer te leren zul je verschillende kubussen moeten zoeken over het eiland heen en stukje bij beetje zul je daarmee herinneringen terug krijgen en dus ook krachten. Je zult hiermee dan ook regelmatig de oude herinneringen herbeleven waardoor je oude avonturen met kleine twists kunt herbeleven. Door die kleine twist gaat het toch niet helemaal zoals je je mogelijk kunt herinneren en dat maakt het spel voor zowel nieuwe fans als fans van het eerste uur toch erg leuk. Het is niet pure herhaling.

Natuurlijk heb je ook verschillende extra missies om te voltooien, zo kun je een bounty krijgen voor het verslaan van sommige tegenstanders. Hiervoor moet je echter wel eerst het contract accepteren.

De vrije wereld is nog niet optimaal

De vrije wereld is nog niet echt optimaal. Zo voelt het verzamelen van voorwerpen traag aan en is ook het rondlopen niet altijd even soepel. Het niet kunnen springen over hele kleine obstakels naar een plek waar je moet kunnen lopen is bijvoorbeeld vaak niet mogelijk en ook voelen de steden wat saai aan.

Het kan nog zijn dat het verder in het spel anders wordt, maar ik had niet heel veel behoefte en redenen om de stad echt te verkennen, het meeste waarvoor ik het deed, is om het verhaal te volgen en dat verhaal stuurde me steeds heen en weer. Ook niet helemaal optimaal qua game-ervaring. Zou was ik voor één deelmissie een half uur bezig met heen en weer rennen tussen twee punten voor minimale resultaten. Het zou de game in elk geval stukken beter maken als dat in de rest van het spel niet gebeurd.

Je hebt in een soort kerkers wel puzzels die je kunt oplossen door gebruik te maken van de krachten van individuele personages. Zo kun je als je speelt als Copper door smalle gangen gaan of met Usopp kun je gebruik maken van een katapult. Dit geeft dan wel weer wat variatie, maar of het genoeg is vraag ik me af.

Interessante gevechten

De gevechten is waar One Piece Odyssey het meeste schijnt. Deze zitten namelijk goed en slim in elkaar met mechanics die je niet vaak tegen komt. Iedere teamgenoot en vijand heeft een bepaald type en dat type is weer sterk tegen een ander type (of juist zwak), dit in de vorm van een driehoek zoals bij steen-papier-schaar. Nu is dit nog niet echt speciaal, maar de uitvoering hiervan is wel erg interessant.

Van elk type heb je twee teamgenoten, en van één zelfs drie teamgenoten. Je hebt dus een team van zeven, echter in het veld staan er maar vier. Deze vier kunnen ieder op een aparte plek in het speelveld staan tegenover eigen vijanden. Hier kun je dus zwak of sterk tegen zijn. Echter, je hoeft niet bang te zijn wanneer je een slechte matchup hebt, je kunt namelijk voor je aanvalt het personage wat ergens staat wisselen met een ander. Of die nu in het veld staat of buiten veld. Hierdoor kun je altijd de sterkste optie kiezen tegenover vijanden.

Wanneer je de goede opstelling hebt, kun je weer gaan kijken welke vijand het slimste is om als eerste aan te vallen. Het gevecht volgt namelijk een volgorde van aanvallen. Wanneer een vijand klaar is om aan te vallen zie je dat zijn aanvalsbalk vol is. Het is dus slim om deze eerst aan te vallen. Vervolgens is het aanvallen ook weer onderverdeeld in twee soorten aanvallen. De normale aanval of skills. Skills kunnen naast aanvallend ook verdedigend of versterkend werken. Ook kunnen ze soms meerdere vijanden tegelijk raken. Het enige nadeel is dat het punten kost om ze te gebruiken en je dus niet oneindig elke beurt skills kunt gebruiken.

Dit maakt het gevecht redelijk divers, en ik heb eerlijk gezegd hiermee maar één probleem. Dat is dat het relatief makkelijk is om de gevechten te behalen. Zo heb ik tot nu toe nooit een voorwerp of supportskill hoeven te gebruiken behalve tijdens de tutorial. Zeker als je alle gevechten voert die je tegenkomt, is de moeilijkheidsgraad enorm laag. Ik hoop toch wel dat verder in het spel er wat meer uitdaging zit.

De gevechten blijven bovendien ook fris aangezien je regelmatig nieuwe krachten terug kunt vinden. Het blijft dus niet simpel bij een paar acties die je kunt uitvoeren, maar wordt steeds uitgebreider qua mogelijkheden. Deze krachten die je terugvindt, kun je vervolgens ook weer upgraden om ze sterker te maken met zogenaamde cube fragments. Deze fragmenten liggen over de hele wereld verspreid en zijn uniek per personage. Hierdoor kun je niet altijd kiezen wie je upgrade, maar alle upgrades die je uitvoert zijn ook weer terug te draaien mocht je toch een andere skill willen upgraden. Dat geeft de speler ook weer een vrijheid die niet normaal is. Vaak als je skills wilt resetten zul je

Voorlopige conclusie

One Piece Odyssey heeft veel goede elementen. Van de diversiteit in gevechten door middel van verschillende tactieken tot de opbouw van de wereld. Door de beperkte tijd hebben we ook niet alles kunnen testen, maar het lijkt een echte topper te worden voor de fans. Zeker ook door de herinneringen van verschillende voorafgaande gebeurtenissen die je kunt herbeleven met een twist. Ik hoop alleen dat het rondlopen in de wereld wat leuker wordt.

Gameplay

Alle elementen die hierboven besproken zijn, zijn ook te zien via een gameplay video van een kleine 20 minuten. Alles is in stukken verdeeld en alle hoofdelementen kun je op de volgende momenten vinden:

  • 00:00 Intro
  • 02:15 Vinden van je team
  • 04:30 Alabasta verkennen
  • 05:54 Het oplossen van puzzels
  • 08:55 Krachten terugvinden en het upgraden
  • 10:17 Gevechtscènes met wilde vijanden
  • 13:02 Bounty Contract dialoog en gevecht
Vorig artikel[Review] EPOS GTW 270 – Geweldig design en geluid
Volgend artikelGlazen Huis-dj’s in quarantaine: 3FM Serious Request gaat door