Na de bekendmaking van het thema ‘Open Up’ vorige maand, onthult de projectorganisatie vandaag het artwork voor het Eurovisie Songfestival 2020. Het design, dat de visuele basis vormt voor de drie shows en het evenement in Rotterdam, staat symbool voor de viering van 65 jaar Eurovisie Songfestival en de 41 landen die er bij elkaar komen.
Het Eurovisie Songfestival is 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog ontstaan om Europa dichter bij elkaar te brengen met behulp van muziek. In de afgelopen decennia heeft de competitie zich altijd opengesteld voor nieuwe landen, nieuw talent en nieuwe technologie. Om die boodschap kracht bij te zetten is een datagedreven vignet ontwikkeld dat de geschiedenis van het songfestival op een eigentijdse manier viert.
Het beeldmerk is een abstracte weergave van de kleuren uit de vlaggen van de 41 landen die in 2020 meedoen, in volgorde van hun eerste songfestivaldeelname. Door deze in chronologische volgorde aan het vignet toe te voegen, ontstaat een abstract en kleurrijk symbool. Het beeldmerk borduurt voort op de vormgeving van drie voorafgaande edities van het Eurovisie Songfestival die in Nederland gehouden werden in 1970, 1976 en 1980.