De Spaanse filmmaker en scenarioschrijver Rodrigo Sorogoyen scoorde hoge ogen met zijn intrigerende en intense thriller-drama’s Madre, El reino en Que Dios nos perdone. Het zenuwslopende psychologische drama Madre volgt een moeder van een zesjarige jongen die tien jaar geleden spoorloos verdween van het strand. Het verhaal is een bewerking van Sorogoyens bekroonde en Oscar-genomineerde korte film Madre uit 2017. De politieke thriller El reino was één van de grote winnaars bij de uitreiking van de Goya’s, de Spaanse Oscars. De film sleepte maar liefst zeven prijzen in de wacht waaronder die voor beste regie, beste scenario en beste acteur Antonio de La Torre, die ook in Que Dios nos perdone de hoofdrol speelt. In het macabere Que Dios nos perdone onderzoeken twee Madrileense politiepartners de moord op een steeds langer wordende reeks bejaarde vrouwen.
Glansrollen van hoofdrolspelers
Met een Spaanse topcast aangevoerd door een uitblinkende Antonio de la Torre is El reino (2018) een krachtige thriller vol adrenaline waarin de corrupte politicus Manuel centraal staat. Wanneer hij als zondebok wordt aangewezen neemt hij zich voor zijn hele partij mee te nemen in zijn val. In Madre (2019) speelt ook de Spaanse hoofdrolspeelster Marta Nieto (Elena) een ijzersterke rol. Ze weet de complexe innerlijke strijd door de verdwijning van haar zoon op aangrijpende wijze neer te zetten. Het is Sorogoyen’s derde samenwerking met schrijver Isabel Peña en met schitterende cinematografie van Álex de Pablo. Madre werd positief ontvangen door de internationale pers op het Filmfestival van Venetië en werd genomineerd voor drie Goya Awards. Ook Que dios nos perdone viel in de prijzen op filmfestivals. De film werd genomineerd voor zes Goya’s voor onder andere beste regie, beste regisseur en beste film. Hoofdrolspeler Roberto Alamo werd beloond voor zijn acteerprestatie en mocht het beeldje mee naar huis nemen.
Sorogoyen’s nieuwste film The Beasts
Deze maand beleeft de nieuwste thriller van Sorogoyen en co-schrijver Isabel Peña zijn première op het festival van Cannes. The Beasts volgt een Frans echtpaar dat zich vestigt in een klein dorpje op zoek naar verbinding met de natuur. Hun aanwezigheid wekt echter vijandigheid en wreed geweld op van een paar lokale bewoners.
Zaterdag 16 juli vanaf 18.20 uur Spaanse thema-avond
Que Dios nos perdone – 18.20 uur
In de broeierige zomer van 2011 in Madrid heeft een gewelddadige seriemoordenaar het voorzien op oudere vrouwen. Omdat de veiligheidsdiensten hun handen al vol hebben aan massale straatprotesten, worden de gesloten workaholic Velarde en de explosieve Alfaro – beiden niet vrij van persoonlijke problemen – geacht deze zaak zo spoedig en zo stil mogelijk op te lossen. Langzaam ontrafelt zich het psychologische profiel van zowel de dader als de rechercheurs, die zichzelf allemaal in zekere mate niet in de hand hebben. De dader is het duo echter steeds een stap voor.

El reino – 20.30 uur
Geïnspireerd door de golf van schandalen die de politiek in Spanje teistert, maakte regisseur Sorogoyen de spannende politieke thriller El reino, oftewel het koninkrijk. Manuel Gómez Vidal is een geliefde en charismatische politicus die het goed voor elkaar heeft: hij heeft veel aanzien, een liefdevolle familie en veel vrienden. Maar hij is ook onderdeel van een corrupt politiek systeem, waar ieder zich verrijkt met publiek geld. Terwijl hij een collega en goede vriend indekt, wordt hij zelf het middelpunt van de aandacht en schuiven zijn partijgenoten alle schuld op hem. Maar Manuel laat zich niet kennen en duikt diep in het vuile spelletje. In hoog tempo met opzwepende muziek laat Sorogoyen de kijker op het puntje van de stoel zitten.

Madre – 22.45 uur
Tien jaar zijn verstreken sinds de Spaanse Elena haar destijds zesjarige zoon Iván voor het laatst sprak. Een verontrustend telefoontje van haar verdwaalde kind, helemaal alleen op een strand op zoek naar zijn vader. Sindsdien woont Elena op de plek waar Iván toen was, aan de Franse Atlantische kust, vlakbij de grens met Spanje. Ze runt er een strandtent en het lijkt of ze haar leven heeft opgepakt. Ze kijkt eindelijk weer vooruit, maar wordt tegelijkertijd het verleden ingetrokken als ze de Franse tiener Jean tegenkomt die haar in zijn voorkomen sterk doet denken aan haar zoon. Hun contact maakt veel los bij henzelf en iedereen om hen heen.

Bron en foto © FilmBox