Home News Airco’s duurder en slechter verkrijgbaar tijdens hittegolf

Airco’s duurder en slechter verkrijgbaar tijdens hittegolf

© Knibble

Empirisch onderzoek van Knibble heeft onlangs aangetoond dat airco prijzen snel stijgen wanneer Nederland te maken krijgt met zomerse temperaturen. Zodra er een hittegolf aanbreekt betalen Nederlandse consumenten bijna een derde meer voor een verkoelende airco. Tegelijkertijd krimpt het aanbod flink: gedurende een reeks tropische dagen halveert het beschikbare aantal airco’s.

Knibble, een onafhankelijke prijsvergelijker, onthult met behulp van data-analyses een forse besparingskans. Consumenten blijken namelijk voordeliger uit te zijn als zij een airco voorafgaand aan een hittegolf aanschaffen. Voor het onderzoek maakt Knibble gebruik van verzamelde data bij 340 aangesloten webwinkels, over de periode van 1 januari 2017 tot 31 december 2021.

De helft minder keuze en ruim 30% hogere prijzen

In de meeste jaren neemt de beschikbaarheid van airco’s af met meer dan 60% tijdens een hittegolf. Dit is meer dan de helft van het totale aanbod. Ook resulteert een oplopende temperatuur in een oplopende prijs. Webshops maken namelijk gretig gebruik van de toenemende vraag en het dalende aanbod door de prijzen geleidelijk te verhogen. Men betaalde in zowel 2018 als 2019 gemiddeld genomen ruim 30% meer voor een airco aan het einde van een hittegolf ten opzichte van de vooravond van een hittegolf.

“Deze fors lagere prijzen aan de vooravond van een hittegolf zijn natuurlijk een enorme besparingskans voor de consument,” concluderen data-analisten van Knibble. “In alle jaren met een hittegolf, op coronajaar 2020 na, is de piek in het prijspeil die tijdens de hittegolf ontstaat ook veruit de hoogste prijspiek gedurende het hele jaar.”

Verklaring voor het prijsverloop en de beschikbaarheid van airco’s

Het is een opvallend, maar tegelijkertijd ook een logisch verschijnsel. In de loop van de zomerse dagen neemt de behoefte aan verkoeling toe. En Nederlanders gaan massaal op zoek naar airco’s. Webshops deinzen er niet voor terug om hun prijzen te verhogen.

Consument doet er verstandig aan om de hittegolf voor te zijn

Warme dagen zijn een jaarlijks terugkerend fenomeen. De airco lijkt steeds meer op een onmisbaar artikel voor het huishouden. Slimme consumenten die de webshops dit jaar een stap voor willen zijn, doen er verstandig aan hun aankoop niet langer uit te stellen.

Bron en foto © Knibble

Vorig artikelNacon lanceert pro-serie met RIG gaming headsets in Europa
Volgend artikel‘Ommetje met Tom’ lanceert wandelpodcast over binnenstad van Amsterdam