Home Reviews Game Review Mario + Rabbids: Sparks of Hope – Een en al genieten

[Review] Mario + Rabbids: Sparks of Hope – Een en al genieten

Mario + Rabbids: Kingdom Battle is mogelijk één van de meest onverwachte samenwerkingen sinds de Switch is verschenen. Toch is het spel enorm succesvol geweest. Zo succesvol zelfs dat er nu een vervolg op verschijnt. Het team achter de titel is ondertussen wat groter en of dat de game ten goede komt? Ja zeker, Mario + Rabbids: Sparks of Hope is een geweldig vervolg en waarom dat lees je hier.

Wat is Mario + Rabbids?

Mario + Rabbids is een strategisch spel waarin je met een team van Mario-personages en Mario-Rabbids de wereld moet redden. Hoewel Sparks of Hope een direct vervolg is op Kingdom Battle is het niet noodzakelijk het eerste spel te hebben gespeeld. Je kent dan alleen de personages wat beter, maar doet geen afbreuk verder aan het spel. In Sparks of Hope neem je het namelijk op tegen een compleet nieuwe vijand Cursa. Cursa is namelijk op jacht naar Sparks, een kruising tussen Luma’s en Rabbids. Cursa heeft de kracht van deze Sparks nodig om het universum in duisternis te hullen. Tijd dus voor de helden om weer op pad te gaan. Ditmaal met een reis door het universum in het vooruitzicht.

Prachtige diverse “open” werelden

Sparks of Hope is een kleurenbom. Hoewel Cursa er veel moeite voor doet om alles in een zwarte drab te hullen zijn alle planeten geweldige omgevingen die elk hun unieke kenmerken hebben. Zo heb je het zonnige Beacon Beach of het kleurrijke bos in Palette Prime. Alles is vormgegeven met felle kleuren die je wel kunt verwachten bij Mario-spellen. Zeker op een OLED-Switch (of tv) ziet het er prachtig uit. Ook is de framerate erg stabiel waardoor je nog meer van de gameplay kunt genieten.

Wat opvalt in deze werelden is dat in tegenstelling tot het vorige spel ze meer open zijn. Je kun namelijk redelijk vrij rondlopen op een planeet wanneer je er geland bent. Sommige plekken zijn nog afgesloten tot je verder bent, maar toch voelt het enorm open aan. Je kunt namelijk van alles doen in deze werelden. Buiten het verhaal volgen en allerlei gevechten ingaan kun je ook verschillende missies doen en geheimen ontdekken. Zo zijn er verschillende puzzels die je kunt oplossen, heeft elke wereld een raadsel en kun Star Bits en munten verzamelen.

Deze munten kun je weer inwisselen voor handige items om in gevechten te gebruiken. Ook verdien je in elke wereld door missies te voltooien een speciaal soort munten. Deze munten kunnen geruild worden voor wapen-skins, een speciale sleutel voor een afgesloten gebied of encyclopedie pagina’s. Star Bits kunnen weer gebruikt om het level van je Sparks te verhogen. Een leuke referentie naar Mario Galaxy waar Luma’s Star Bits gevoerd moeten krijgen. Wat dit precies inhoudt, zal ik dieper op in gaan bij het stuk over gevechten.

De muziek moet je af en toe bij stilstaan

Kingdom Battle had maar één componist voor het spel. Hoewel Grant Kirkhope al een geweldige naam was en het uitstekend heeft gedaan, is er nu voor versterking gezorgd. Naast Kirkhope zijn ook Gareth Coker (bekend van o.a. Ori and the Blind Forest) en Yoko Shimomura (bekend van o.a. Kingdom Hearts). En hoewel al deze componisten totaal anders zijn, werkt alle muziek geweldig met elkaar samen. Ieder stukje muziek wat ik voorbij heb horen komen is van enorm hoge kwaliteit. Of het nu vrolijke muziek, sombere muziek of de gevechtsmuziek is alles past precies bij de situatie.

Heerlijk tactische gevechten

De kern van de gameplay van dit spel is echter niet het verkennen van werelden, maar de bijzondere gevechten. De eerste game werd al veel vergeleken met XCOM, een andere bekende turn-based strategie-game. Elke beurt kun je met je personages een aantal acties uitvoeren. Zo kun je binnen een bepaald gebied vrij rondlopen, een vijand tackelen, je teamgenoot als opstapje gebruiken, Sparks gebruiken, je vaardigheid gebruiken en natuurlijk schieten.

Je hebt om dit te doen meerdere actiepunten. Zo heb je per personage in het gevecht één punt voor een tackel, één voor een teamjump en twee voor aanvallen of het gebruik van voorwerpen. Of dit nu met een Spark is, je speciale vaardigheid of een gewone aanval. Het enige waar je op moet letten is dat je vanaf een gewone aanval niet meer kunt rondlopen. Dat is meteen waar het spel echt laat zien dat het niet zomaar een spel is met Mario. Je zult dit goed moeten plannen.

Je kunt namelijk vrij wisselen tussen je personages en gedeeltelijk hun actiepunten gebruiken voor je tijdelijk naar een ander wisselt. Gebruik je namelijk een effect om een vijand in vuur en vlam rond te laten rennen, houdt er dan rekening mee dat die ook weg kan rennen. Gebruik je een Spark om iedereen in een omgeving aanvallen met elektriciteit te geven? Zorg dan vooral dat je in de buurt van anderen staat voor het beste effect.

Daarnaast heb je Beep-O, een AI die ook al in het eerste deel zat, welke ook genoeg nuttige dingen kan doen. Je kunt met hem namelijk op ieder moment het veld verkennen waar alle vijanden zitten. Zo kun je ook weer beter plannen. Daarnaast kun je van elke vijand zien welk bereik ze hebben, waar ze sterk tegen zijn of juist zwak. Dit kan bovendien al voor je het level begint. Hierdoor kun je eventueel je Sparks en personages nog aanpassen.

Naar mate je verder in het spel komt zul je met een skill-tree meer vaardigheden kunnen krijgen. Zo kun je meer keren kunnen dashen of meer beurten achter elkaar je speciale vaardigheid gebruiken of zelfs verder lopen. Daarnaast krijg je dus ook steeds meer Sparks met allemaal hun eigen krachten die je kunt gebruiken en upgraden. Door het upgraden van je Sparks zullen de effecten die ze geven vergroten. Denk hierbij aan meer schade of dat het langer effect heeft.

9.2
Vorig artikel[Review] Tunic – een en al avontuur
Volgend artikelBekijk hier de eerste beelden van ‘Daley Blind: Nooit Meer Stilstaan’
review-mario-rabbids-sparks-of-hope-een-en-al-genietenSparks of Hope verbeterd op bijna alle punten op zijn voorganger. De personages voelen allemaal net wat unieker aan, De Sparks geven een geweldige toevoeging. De toevoeging van een meer open wereld is enorm fijn ook al kun je er soms in verdwaald raken. Verder is ieder punt van het spel net wat verfijnder geworden. Of het nu de muziek, werelden of flow is. Een echte aanrader voor je Switch.