Home Reviews Game Review Escape Room The Game: Time Travel Family Edition

[Review] Escape Room The Game: Time Travel Family Edition

© Identity Games

Tijd voor een avontuur in eigen huis? Dan is Time Travel van Escape Room The Game vast en zeker iets voor jou! In dit spel ga je de strijd aan tegen de tijd en duik je tegelijkertijd in een totaal andere wereld.

Escape Room The Game heeft meerdere spellen om thuis te spelen. Een daarvan is Time Travel. Dit is het tweede spel dat valt onder de familie edities. Dit spel maakt het mogelijk een gehele Escape Room sfeer te ontwikkelen in je eigen huis. Doormiddel van een introductiespel en drie verschillende spellen in drie verschillende niveaus. Voor het introductiespel heb je 15 minuten om te ontsnappen. Maar voor de drie overige spellen heb je 60 minuten.

Hoe werkt het spel?

Voordat je het spel begint lees je de tekst op de envelop zodat je het achtergrond verhaal kent. Ook zou het zomaar kunnen zijn dat hier aanwijzingen in zitten verstopt. Vervolgens start je de Chrono Decoder en zal deze beginnen met aftellen. Ondertussen klinken er geluiden uit het apparaat dat de speelervaring verbeterd. En om het nog intenser te maken zou je de bijhorende app kunnen downloaden voor spannende muziek. Wanneer het aftellen is begonnen open je de eerste envelop en zal je gaan samenwerken tot je alles opgelost hebt. Wanneer de tijd om is geeft het apparaat je de mogelijkheid verder te spelen. Dan telt de Decoder op in plaats van af. In dit geval heb je verloren, maar weet je wel hoeveel minuten je er te lang over gedaan hebt.

Om de Chrono Decoder te stoppen moet je verschillende codes hebben ingevoerd. Dit doe je door de juiste combinatie sleutels in het apparaat te stoppen. Na elke code ga je verder naar het nieuwe deel. Tot je de laatste code hebt ingevoerd en het spel eindigt. Let er wel op dat wanneer je een code fout in voert er een minuut van je tijd af gaat.

Verhaallijnen

De drie verhalen sluiten op elkaar aan. Dus zou het voor je eigen duidelijkheid gebruikelijk zijn in volgorde te spelen. Dat zou betekenen dat je begint met Het Heden, daarop volgend Het Verleden en tot slot De Toekomst. Elk spel is weer een stapje moeilijker. Daarbij is het aan jullie of je wilt beginnen met het introductiespel.

Het Heden:

Het is donderdagmiddag 13 augustus, tijd voor jullie geschiedenisles. Alleen is jullie lerares, professor Jura, er nog niet. Ze was altijd al een beetje vreemd, maar wat er vandaag gebeurde… In plaats van jullie les te geven heeft ze een mysterieus bericht achtergelaten op het schoolbord:

“Verleden, heden en toekomst zijn in gevaar!”

dr. Quarks zal binnenkort aanvallen. Ik heb jullie hulp nodig! Ik heb de tijdmachine teruggestuurd naar mijn geheime lab in jullie heden om jullie op te halen. Schakel de machine in en reis mij achterna naar het verleden. Gebruik de instructies in het lab. Quarks is er ook naar op zoek. Hij gaat het lab vanmiddag om 15.00 uur bestormen als het niet lukt hem in de toekomst tegen te houden. Alsjeblieft: hier hebben jullie mijn sleutel plus alle aanwijzingen die je nodig hebt. Schiet alsjeblieft op! Professor Jura

Net als je klaar bent met lezen, komt de conciërge binnen en geeft jullie een doos met jullie namen erop. “Jura vroeg me dit aan jullie te geven”, zegt hij. Dan draait hij zich om, veegt zwijgend het schoolbord schoon en verlaat de klas. Raar! “Gaan we serieus een tijdmachine activeren om professor Jura in het verleden te ontmoeten, zodat we in de toekomst tegen een zekere dr. Quarks kunnen vechten voordat hij iets in het heden kan vernietigen?!”, vraagt een van jullie. “Misschien is het gewoon een deel van haar avontuurlijke museumproject.”

Terwijl jullie de doos openen, gaat de schoolbel voor de middagpauze van 14.00 uur: precies een uur voor de veronderstelde aanval van dr. Quarks. “Nou, we zullen er nooit achter komen als we niet snel op zoek gaan naar het lab. Weet iemand waar professor Jura woont…?”

Het Verleden:

Na het invoeren van het juiste jaartal zet de tijdmachine zich in beweging met een dof ‘poef’-geluid. Alles om je heen lijkt te vervormen terwijl de machine door een wormgat schiet. Dan komt de tijdmachine met een tweede ‘poef’ tot stilstand! Wat een vreemde ervaring. Je moet in dat wormgat geweest zijn voor wat…? Een uur? Een aantal minuten? Of was het maar een paar seconden…?

“Je schrikt als je opeens een robotstem hoort uit de luidsprekers van de tijdmachine: “Bestemming bereikt. Resterende levensduur batterij: 60 minuten.”

Maar 60 minuten?! Dat betekent dat jullie maar een uur hebben om jullie geschiedenislerares professor Jura te vinden in het jaar 1422 en haar te helpen bij haar missie om dr. Quarks’ kwaadaardige plan te stoppen. Je stapt de tijdmachine uit en kijkt rond. De huizen van Lockholm zijn verdwenen en er zijn geen auto’s of wegen. In plaats daarvan zie je gras, bomen en een middeleeuwse stad met een kasteel in de verte. De tijdmachine heeft echt gewerkt! Er komt een groep ridders te paard op jullie afrijden. Snel verstoppen jullie de tijdmachine in de struiken, want jullie willen niet beschuldigd worden van hekserij…

Een beetje angstig kijken jullie naar de ridder die in galop naar jullie toe komt. De ridder opent het vizier en fluistert: “Ik ben het, Jura. Luister goed! De informatie die ik nodig heb, is te vinden in de bibliotheek van de Zilveren Ridders. Maar omdat daar absoluut geen buitenstaanders worden toegelaten, heb ik besloten auditie te doen om zelf een Zilveren Ridder te worden. Ik heb jullie hulp nodig, dus speel alsjeblieft zo goed mogelijk mee!” Dan komt een van de Zilveren Ridders naar jullie toe en zegt: “Ah, jullie moeten de schildknapen van Vrouwe Jura zijn! Wat een vreemde kleren draagt u…! Nou ja. Ik ben Sir Herstry. Ik zal toezicht houden terwijl u Vrouwe Jura helpt de 4 belangrijkste waarden van Ridderlijkheid te behalen. Hiermee kan Vrouwe Jura bewijzen dat ze het waard is om toe te treden tot de orde van de Zilveren Ridders. Hier zijn wat benodigdheden om jullie te helpen met de opdrachten. Veel geluk!”

© Identity Games

De Toekomst:

Zodra jullie de binnenplaats oplopen, botsen jullie bijna tegen de voet van de reuzenrobot op. Je kijkt langzaam omhoog: BigBot is echt… gigantisch! Hoe kunnen jullie ooit winnen van opnemen tegen dit enorme wezen? De robot heeft een koepelvormig hoofd met een groot raam op de plek waar normaal ogen zouden zitten.

Door het raam zie je dr. Quarks zitten bij het besturingspaneel van de robot. Hij lijkt jullie niet te zien. Hij heeft het veel te druk met de voorbereidingen op zijn tijdreis naar het heden. Jura kijkt met een bezorgde blik naar de robot en zegt:

“We moeten dr. Quarks en zijn robot stoppen voordat ze de tijdsprong maken – maar hoe?”

Het is onmogelijk om tegen die enorme berg metaal te vechten. Er moet een andere manier zijn. Wacht een nanoseconde… aha, ik weet het! Al deze robots hebben een soort noodmechanisme. De robot wordt automatisch uitgeschakeld als het hoofd met de cockpit van het lichaam gescheiden wordt! We moeten een manier vinden om dat voor elkaar te krijgen. Dit is onze enige kans!

Introductiespel Huisarrest:

Je hebt het weer voor elkaar hoor: huisarrest! Tot volgende week maandag zit je vast en mag je het huis niet uit. En dat net nu je beste vriend Rick een geweldig feest gaat geven.

Ze vertrekken zo dadelijk naar een kermis. Je besluit stiekem uit het raam naar beneden te klimmen, maar je slaapt op zolder met een mini dakraam. Je moet dus door het raam van je broertje.

Je vraagt of hij je niet wilt verraden en kan helpen om ongezien langs het woonkamerraam beneden te komen.

Met een vals lachje zegt hij: ”Dat kan. Ik ben al vaker uit mijn kamer geklommen en ik weet precies hoe je kunt ontsnappen ZONDER door het raam beneden gezien te worden. Maar daar moet je wel wat voor doen. Help mij eerst met mijn taakjes en dan geef ik jou de juiste klimroute.”

Je kijkt op de klok in de kamer en je realiseert je dat de auto naar het feest over 15 minuten vertrekt. Sh*t… je moet héél snel ontsnappen, anders ben je te laat voor het feest!

Hintkaarten

Ook geeft het apparaat om een bepaalde tijd een piepje. Als je dit piepje hoort mag je een hintkaart pakken. Hierop staan een aantal dingen uitgelegd om verder te komen mocht het niet lukken. Echter is het geen goed teken als je de kaarten nodig hebt. Dit zal namelijk betekenen dat je achter loopt.

Spelers

Het spel is te spelen vanaf de leeftijd 10 jaar. Ook is het de bedoeling met 3 tot 5 spelers te spelen. Uiteraard kun je met meer of minder personen spelen, maar zal het al gauw te makkelijk of moeilijk worden. De doos geeft aan niet te spelen met kinderen jonger dan 36 maanden in verband met kleine onderdelen. Uiteraard zal je dit spel waarschijnlijk niet gaan spelen met zo’n jong iemand. Maar let er dus wel op dat je de kleine onderdelen niet laat rond slingeren.

Kun je het spel opnieuw spelen?

Ja je kunt het spel opnieuw spelen. Wel zullen de antwoorden hetzelfde zijn, waardoor je alles zou moeten vergeten om de zelfde speelervaring op te doen. Ondanks dat kun je het spel wel door andere laten spelen. De papieren onderdelen zijn namelijk opnieuw uit te printen op de website. Dit zou ook van pas kunnen komen mocht er iets zijn kwijtgeraakt of kapot zijn gegaan.

Speelervaring van een speler

‘Ik vond het spel erg leuk in elkaar zitten, het was leuk dat je steeds een nieuw envelopje open kon maken en zo weer aan een nieuw avontuurtje kon beginnen. Ik vind escape rooms zelf erg leuk om te doen en voor hoever je die ervaring thuis kan krijgen vind ik dat dit spel dat erg goed heeft gedaan. Ook is het leuk dat je het met zoveel mensen kan spelen als je wilt.’

Het tweede familie editie spel Time Travel van Escape Room The Game is het ultieme spel om het escape room gevoel in huis te halen. Met verschillende spellen in verschillende niveaus werk je samen voordat het uur voorbij is getikt. En mocht je er geen genoeg van krijgen kun je de onderdelen opnieuw uitprinten. Het enige nadeel is dat de antwoorden hetzelfde blijven.

Foto © Identity Games