Home Reviews Tech Review Galaxy Tab S7 – geen vernieuwing, maar verfijning

[Review] Galaxy Tab S7 – geen vernieuwing, maar verfijning

Samsung is al jaren marktleider met Android apparaten en de Galaxy Tab S7 laat weer zien waarom. Eerder konden wij al de Galaxy Tab S reviewen, maar nu dan ook eindelijk het huidige model. Is het het waard om over te stappen of niet?

Wanneer je een Galaxy Tab S6 hebt zou ik eerlijk gezegd zeggen van niet. Afgezien van een aantal kleine verbeteringen is er niet echt iets specifieks wat eruit springt waarvoor je moet upgraden. Ja de S-Pen is weer wat anders, maar niet echt vernieuwend. Heb je een stuk oudere tablet of nog geen tablet? Dan zou de Tab S7 wel eens een perfect product voor je kunnen zijn.

Op te beginnen wil ik kijken wat er in het pakket zit. Wanneer je de doos openmaakt vindt je boven op de tablet zelf verpakt in een beschermende vilthoes. Daaronder vind je een aantal accessoires. Zoals de USB-C oplaadkabel, het stekkerblokje en de S-Pen.

Qua uiterlijk is er niets aan te merken op de S7. Het aluminium frame ligt fijn in de handen en voelt daarnaast erg stevig aan. Het scherm van 10.5 inch is een LTPS scherm met dunne randen waardoor je echt het meeste uit het formaat haalt. Aan de korte zijdes zit aan beide kanten een tweetal speakers die ervoor zorgen dat je rijk geluid hebt bij het spelen van een spel of kijken van een film. Verder zit er aan één kant een aansluiting voor een keyboard cover, vind je een oplaadaansluiting aan de onderkant. Tot slot heeft de laatste zijde een opening voor een Micro-SD kaart van maximaal 1TB en de vergrendel- Bixby-knop en de volume-knoppen. Achterop is die ten opzichte van de S6 een stuk gladder. Er is namelijk geen inkeping meer voor de S-Pen. Natuurlijk is er wel een vlak waarop je je pen kunt leggen om te laten opladen. Wel steekt het camera-eiland nog wat uit.

De beeldkwaliteit blijft bij Samsung echt één van de beste elementen. Ook met dit LTPS scherm spatten de kleuren van het scherm af. De resolutie is met 2560 x 1600 Pixels gelijk gebleven. Voeg daar de vier Dolby Atmos speakers aan toe en je hebt een perfect systeem voor entertainment on-the-go. Ten opzichte van de S6 heeft deze versie dan wel weer een 120 Hz scherm.

Qua geluid is het met de tablet op zich prima. Het is van hoge kwaliteit voor ingebouwde speakers, maar door de positie van de speakers is er een kans dat een speaker met je handen bedekt wat de geluidskwaliteit flink beïnvloed. Mocht je er een headset op aan willen sluiten moet je er ook even rekening mee houden dat er geen 3.5mm jack in de tablet zit.

De camera’s zijn niet van hele hoge kwaliteit, maar voor de dingen waarvoor ik een tablet camera zou gebruiken meer dan prima. De selfie camera is perfect voor videobellen afgezien wanneer de omgeving donker is. De achterste camera’s maken een stuk mooiere foto’s en vooral kleur wordt ook weer goed naar voren gehaald met de camera.

Een ander ding waar Samsung flink mee adverteert is de erg lange accuduur. Gemiddeld zou de tablet lang mee moeten gaan en in de paar weken dat ik hem uitgebreid heb getest lijkt dat aardig te kloppen. Zelfs met het gebruik van Xbox GamePass streamen ging de tablet uren mee. Iets wat perfect is om te gebruiken voor werkzaamheden.

Tot slot een persoonlijk hoogtepunt blijft toch wel de S-Pen. Deze handige pen kun je echt van alles mee doen en persoonlijk heb ik hem dan ook voor aantekeningen bij vergaderingen en colleges flink gebruikt. Daarnaast kun je ook speciale bewegingen gebruiken om een andere camera te gebruiken, een app te openen en meer waardoor je sommige dingen ook goed kunt uitvoeren zonder dat je direct de tablet aanraakt. Dit model heeft dan geen extra punten voor de pen, maar dat maakt eigenlijk niets uit. Samsung heeft geen speciale verbeteringen toegevoegd in deze nieuwe versie, maar wel weer verder geperfectioneerd.

8.5
Vorig artikel[video] Club Brugge landskampioen 2021
Volgend artikel[Review] Samsung Galaxy Tab S7: Book Cover Keyboard
review-galaxy-tab-s7De tablet is zeker enorm duur, maar je krijgt er dan ook wel veel voor terug. Naast een uitbreidbaar geheugen van 128GB en 6GB RAM krijg je een snelle tablet die in alle gemakken voorziet. Je kunt er praktisch alles mee. Ik mis alleen wel ondersteuning voor apps als Samsung Health aangezien ik die graag op meerdere apparaten terugkijk. Mocht je in elk geval op zoek zijn naar een high-end Android tablet ben je hier aan het goede adres.