Home Reviews Tech Review ASUS Zenfone 8 – Klein is het nieuwe groot

[Review] ASUS Zenfone 8 – Klein is het nieuwe groot

ASUS verliet een aantal jaar geleden de smartphonemarkt in Nederland, maar is met de de Zenfone 8 terug en laat meteen zien waar ze voor staan. Het volgt in de voetsporen van Samsung en OnePlus in het begin van hun opkomst. Goede specs zonder een al te hoge prijs. Maar hoe pakt deze aanpak uit met de Zenfone 8? Je leest het hier.

Ik begin maar even met de technische specificaties. De telefoon bevat 8 of 16GB RAM geheugen (meer dan in vele laptops) en 128 of 256GB geheugen waardoor je flink wat foto’s, apps en berichten erop kunt opslaan. Perfect dus voor de fotografen onder ons. Wij mochten de 16GB RAM met 256GB opslaggeheugen testen dus hoewel bijna alles gelijk is zal het multitasken meer aankunnen in onze testen.

Met zulke specs valt het daarom op dat de Zenfone twee camera’s heeft op de achterkant in plaats van de ondertussen bijna standaard drie camera’s. De twee camera’s bestaan uit de normale camera en een groothoeklens. Deze hebben respectievelijk 64 megapixel en 12 megapixel. De foto’s die ermee gemaakt worden hebben mooie kleuren en zijn goed scherp. Alleen met weinig of te veel licht heeft de Zenfone wat moeite met goede foto’s maken.

De software op de telefoon is ook meer dan prima. De erg schone Android in combinatie met de speciale gaming overlay zorgt ervoor dat de telefoon prettig in de omgang is. Niet te veel toeters en bellen, niet te veel apps waar je niets aan hebt. Daarnaast heeft het ook een 120Hz-scherm wat voor de soepelste beelden zorgt met het spelen van de spellen.

Iets wat ik in mijn eigen telefoon erg mis en de Zenfone 8 wel nog heeft is een 3.5mm jackplug voor het aansluiten van oortjes. Iets wat ik toch op vele andere telefoons blijf missen. Wanneer je draadloze oortjes leeg zijn ben je nu bij veel fabrikanten de pineut. Het bewaren van de aansluiting is dan ook een welkome keuze van Asus.

Prijskwaliteit

Met al deze inhoud zou je denken dat de telefoon redelijk prijzig is, maar het valt juist enorm mee. Vanaf €669,- is het model al te verkrijgen en bovendien wordt de Zenfone ook nog eens met een hoge kwaliteit case geleverd. Hierdoor hoef je iets minder bang te zijn wanneer de telefoon valt. Dus erg competitief voor de hogere klasse telefoons. Zeker wanneer iemand een kleiner scherm wilt en de iets mindere camera’s niet zo erg vindt is er eigenlijk geen reden om niet voor een Zenfone 8 te kiezen.

In mijn tijd met de telefoon was de batterij ook geen probleem. Zolang ik geen al te hevige applicaties ging draaien lukte het me om met gemak een dag op één lading te draaien. Iets waar ik met andere telefoons nogal moeite mee had. Zelfs al lijkt de accu met 4.000 mAh niet erg groot, haalt de ASUS-telefoon er wel alles uit wat er uit te halen valt.

8.3
Vorig artikelAankomende releases cineart
Volgend artikel20 jaar VI: het einde van een tijdperk vanaf 7 januari bij Veronica
Noud Thoonen
Ik ben de eigenaar van Planetzone
review-asus-zenfone-8-klein-is-het-nieuwe-grootwaarschijnlijk voor velen enorm wennen worden. Het scherm is natuurlijk een stuk kleiner het toch wel een wereld van verschil werd vergeleken met mijn S21. Toch kan ik de telefoon voor bijna iedereen aanraden. Alleen de fotofanaten (oke en apple-liefhebbers) zullen hier niet blij mee zijn.