Home Reviews Film Review Shazam!

[Review] Shazam!

“Just say the word”

Na het succes van Aquaman en Wonder Woman komt DC met een nieuwe film over de held Shazam. De vraag is echter of het Warner Bros. weer gelukt is een topper neer te zetten.

Om maar te beginnen waar het verhaal over gaat. Shazam gaat over het 15 jarige weesjongetje Billy Batson, wiens leven voor jaren heeft bestaan uit zwerven van het ene gezin naar het andere aangezien die steeds wegliep. Tot hij plotseling de krachten krijgt van de tovenaar Shazam om te vechten tegen de zeven hoofdzonden. Dit gaat gepaard met een kind wat plotseling enorme krachten krijgt, maar hier eigenlijk geen raad mee weet. Dit zorgt voor flink wat komische trial & error momenten, maar persoonlijk had ik liever wat sneller vaart erin zien krijgen. Na de zoveelste faal of kinderangst begon het wat eentonig te worden. Het voelde somes op een gegeven ogenblik soms aan alsof ze een repeat knopje hadden ingedrukt.

Wat Shazam! erg goed doet is het uniek zijn binnen het DC universum. Waar de standaard DC films allemaal erg duister van aard zijn en er relatief weinig ruimte voor humor is heeft deze film het volledig omgedraaid. Er zit natuurlijk een red de wereld verhaal in, maar dit zit erg achter de humor verscholen.

Gelukkig zaten er verder in de film genoeg actie scenes in welke totaal ervoor zorgden dat de film toch weer wat meer superhelden achtig aanvoelde in plaats van een kind wat toevallig wat krachten kreeg. Tevens blijf zitten als de film klaar is tijdens en na de aftiteling zijn er nog speciale scenes.

Conclusie:

Shazam doet veel dingen goed en is een prima vermakelijke film. Ze zetten het thema erg sterk neer en laten goed zien wat er waarschijnlijk zou gebeuren als een jong kind superkrachten zou krijgen. Dat zorgt voor geweldig komische scenes, maar helaas ook wat vermoeidheid over het kinderlijke gedrag. Het maakt de film daarom ook een stuk geschikter voor een jonger publiek dan dat je gewend bent van DC films, iets wat niet per se een slecht ding is.

Cijfer: 7.6

Vorig artikelThe Lion King ( 17 juli )
Volgend artikelTygo Gernandt, Dieuwertje Blok, Monica Geuze en Kalvijn in vierde seizoen De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld