Home Reviews Game Review Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion – goede core, matig omhulsel

[Review] Crisis Core: Final Fantasy 7 Reunion – goede core, matig omhulsel

Final Fantasy 7 is waarschijnlijk de best bekende Final Fantasy ooit en daarom was het ook geen verrassing dat die een remake kreeg. Wat veel echter niet weten is dat er nog wat andere spellen zijn uitgegeven rondom Final Fantasy 7. Crisis Core is er hier één van en vertelt een verhaal wat zich voor het hoofdspel afspeelt en volgt vooral de SOLDIER Zack Fair. Het is volgens Square Enix meer dan een remaster, maar een volledige remake zou ik het ook niet willen noemen. Hoe bevalt de vernieuwde versie of mocht er wel wat meer vernieuwd worden?

Een belangrijk stuk verhaal.

Zoals ik al noemde, volg je in dit spel het personage Zack Fair. Zack wordt al snel in het begin gepromoveerd tot SOLDIER First Class, de hoogste rank binnen het elite-team van Shinra. Dezelfde rank als bekende personages als Genesis en Sephiroth. Echter al snel kom je achter de geheime experimenten die uitgevoerd worden op deze eenheid. Iets wat leidt tot onder andere de defecatie van Cloud en dus de gebeurtenissen in Final Fantasy VII.

Dit betekent niet dat het spel alleen leuk is als een sorot proloog voor het hoofdspel, maar ook los staat de verhaallijn goed op zichzelf. Zo krijg je een goed kijkje binnen Shinra en zie je meer van het SOLDIER-programma en hoe deze organisatie in elkaar zit. Bovendien is de interactie van Zack als enorm vrolijk en enthousiast een flink verschil met de verder norse en serieuze cultuur in zijn omgeving. Iets wat regelmatig tot grappige confrontaties leidt.

Het is een verhaal waarin veel emotie is gestopt en dat komt nu beter naar voren dan ooit. Dit dankzij de toevoeging van stemmen die niet in de originele release zitten. Alles heeft nu namelijk voice acting, tegenover sommige scenes in het origineel. Echter, dit heeft wel gezorgd dat sommige stemmen anders zijn dan de stemmen in het origineel dus mocht je die gewend zijn kan het even wennen zijn. Ze zijn alleen wel gelijk getrokken met de stemmen in de Final Fantasy VII remake dus dat zijn weer pluspunten.

Visueel een geweldige upgrade

Oorspronkelijk verschenen in 2007 voor de PSP maar nu getrouw nagemaakt voor nieuwe consoles zorgt ervoor dat de game voor een breder publiek te ervaren is. Met waarheids getrouw nagemaakt bedoel ik vooral dat er geen grote aanpassingen zijn aan de gameplay. De meeste aanpassingen zitten in de verbeterde graphics, toevoeging van de voice acting en wat quality of life verbeteringen.

Het visuele heeft een flinke positieve upgrade gehad. Alles voelt levendig aan en is subtiel aangepast om beter te passen bij hoe de remake er uit ziet. De cut-scenes die gemaakt zijn met CGI zien er bovendien ook weer prachtig uit zoals we gewend zijn van Square Enix. Echter is het wel enigszins jammer dat er daardoor een net te groot verschil komt in de modellen tijdens gameplay en de CGI.

Core gameplay had meer geupdate mogen worden

In Crisis Core heb je een ander soort gevechten dan wat je waarschijnlijk gewend bent van de franchise. Het is een snelle combat waar je flinke combo’s kunt maken door af te wisselen tussen je zwaard, magic en vaardigheden. Dit is een frisse wind en is geweldig om het spel mee door te spelen. Het past bij de persoonlijkheid van Zack om wild door het spel te gaan. Het blijft echter gevarieerd aangezien je zelf kunt bepalen welke magic en vaardigheden je wilt meenemen om te kunnen gebruiken.

Daar bovenop komt nog de DMV een soort slotmachine die nummers en plaatjes linkt. Tijdens gevechten zal die automatisch gaan draaien en bij bepaalde combinaties krijg je bonussen. Dit kan van alles zijn. Een speciale llimit break, geen mana kosten voor magic, noem het maar op. Het laat je zelfs levels omhoog gaan. Met de DMV is er één ding wat ik minder fijn vind en dat is dat er soms een korte scène komt als die een bepaalde combinatie gooit. Deze scène onderbreekt je gevecht en kan vaker dezelfde zijn wat erg vervelend kan zijn.

Een ander gedeelte wat een betere upgrade had mogen krijgen zijn de zijmissies. Bij savepunten kun je namelijk missies aanvaarden waarmee je extra accessoires kunt krijgen, of meer voor je DMV of zelfs dat je meer aanvallen mee kunt nemen. Deze missies zijn er erg veel van en voelen erg als hetzelfde aan. Je komt in een bepaald gebied van een level waar je binnen grenzen kunt lopen. Hier versla je meerdere vijanden en als je klaar bent win je de missie. Het wordt al snel saai, maar de beloningen die je krijgt zijn het waard, althans lang niet alles, maar je blijft spelen tot je die missies krijgt.

Het helpt dan ook niet dat er soms een flinke sprong in moeilijkheid zit. Iedere missie heeft namelijk een aantal sterren. Missies met één tot en met drie sterren waren voor mij echt met gemak te halen, maar met vier werd het gek. De ene is ook weer met relatief gemak te halen terwijl de ander zo goed als onmogelijk (toen ik ze net vrijspeelde). Zo was er in de eerste die ik vrijspeelde een vijand die met één aanval meer dan 2000 damage doet (ik had zo’n 1500 HP). Die aanval was ook praktisch niet te ontwijken waardoor die missie erg raar in elkaar steekt. Dus niet alleen hadden ze dit beter kunnen uitwerken, maar ook de eentonigheid mag beter

8.0
Vorig artikelNetflix komt met documentaire over Suzan & Freek
Volgend artikelOpenbaar Ministerie seponeert strafzaak tegen Nick van de Wall (DJ Afrojack)
review-crisis-core-final-fantasy-7-reunion-goede-core-matig-omhulselCrisis Core: Final Fantasy 7 Reunion brengt een volgend gedeelte van de Final Fantasy 7 verhaallijn naar moderne consoles, alleen doordat het meer een remaster is dan een remake valt het in sommige aspecten net wat te kort. Zoals de ellenlange extra missies waar een belachelijk groot moeilijkheidsverschil in zit. Het is nog steeds een aanrader, maar verwacht er niet van wat de remake van 7 voor dat spel heeft gedaan.