Home Reviews Game Review Tiny Tina’s Wonderlands – een volwaardige spin-off voor Borderlands-fans

[Review] Tiny Tina’s Wonderlands – een volwaardige spin-off voor Borderlands-fans

Lang geleden toen Borderlands 2 nog actief ondersteund werd, kwam er een bijzondere DLC uit. Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep was een bijzondere DLC waarin je midden in Tiny Tina’s Bunkers and Badasses terecht kwam. Bunkers and Badasses gaf de bekende Borderlands gameplay een twist door er Dungeons and Dragons elementen aan toe te voegen. Bunkers and Badasses is namelijk de fictieve versie van D&D in Pandora, de wereld van Borderlands. Dit keer is er echter een volledig spel aan gewijd. Echter moet je je dan af vragen of het spel niet te veel af doet aan de sfeer van Borderlands en tegelijk wel een eigen identiteit krijgt. Kortgezegd heeft het zijn gebreken, maar toch heeft het zijn charme.

Dungeons and … uhh Bunkers and Badasses

Vergeet Pandora en al het geneuzel wat daar plaatsvindt in Tiny Tina’s Wonderlands bevindt jij je in een unieke wereld die volledig wordt beheerd door de gamemaster Tiny Tina. Het feit dat Tina de gamemaster is merk je dan ook aan de knotsgekke elementen die in het spel elkaar met een razend tempo opvolgen. Van een interdimensionale eenhoorn tot explosies die je om de oren blijven vliegen. Hoe simpel het verhaal ook is, het is enorm genieten van de chaos die veroorzaakt wordt door Tina. De performance van Ashley Burch is hier dan ook geweldig. Van de toon tot de timing van de opmerkingen alles is perfect op elkaar afgestemd. Het enige is dat ik het volume van Tina soms iets lager had gewild aangezien de achterliggende muziek ook een geweldige ervaring is.

Hoewel de gameplay nog steeds erg op de kernervaring van Borderlands lijkt door het lootershooter-element en de knotsgekke humor en grappen staat dit spel toch erg op zichzelf. Onder andere door de flinke vrijheid die je hebt in het maken van je personage die de Wonderlands moet trotseren.

The Dragon Lord is terug

Het spel begint met een korte introductie waarin de Dragon Lord op het punt staat volledige macht te krijgen. Bijna heeft die het voor elkaar om de wereld van helden te ontdoen, maar gelukkig steekt Butt Stallion hier een stokje voor. Echter niet veel later wordt de Dragon Lord bevrijdt en het is aan jou om te zorgen dat die zijn plannen niet kan voortzetten. Onderweg is het één grote chaos, van hordes vijandige skeletten tot grote bazen en onhandige bondgenoten. Je kunt het zo gek niet bedenken of je komt het tegen in de Wonderlands.

Choose your own Fate(maker)

Als je Borderlands wel eens gespeeld hebt weet je dat hoewel er classes zijn het beperkt is in wat je kunt kiezen. Ieder beschikbaar personage heeft een eigen klasse. Ditmaal is dat echter niet het geval. Je kunt namelijk je personage volledig aanpassen naar wens zoals met een echte D&D campaign inclusief het uiterlijk, de achtergrond, de klasse en de statpoints. Iedere klasse zorgt weer een unieke manier van spelen. Als fatemaker van de Wonderlands krijg je dus gelukkig wat keuzes om je eigen fate te bepalen.

Zeker aangezien elke klasse met een eigen skilltree komt die je kunt uitbreiden en je individuele statistieken als dexterity die je kunt verhogen. Het maakt de spelervaring uniek voor iedereen en geeft je meer het gevoel van dat je echt D&D, maar dan met geweren aan het spelen bent. Dit gevoel wordt nog wat erger wanneer je de optie krijgt om een tweede klasse te kiezen om te gebruiken.

De niet zo magische aspecten

Ook zijn er wat mindere dingen aan de Wonderlands van Tina. Eén van die elementen is het overduidelijke gebrek aan balancing. Sommige wapens zijn zo overduidelijk de dominante strategie dat het eigenlijk een beetje bepaald wordt welke wapens je gaat gebruiken. Het is wel mogelijk met andere wapens je doelen te behalen, maar de moeilijkheidsgraad gaat er flink door omhoog. Aan één kant is uitdaging natuurlijk niet erg, maar wat meer de vrijheid hebben om op je eigen manier te spelen met je eigen wapens is niet verkeerd met zulke games. Dit had bijvoorbeeld leuk gecombineerd kunnen worden met wat diepgaandere D&D-mechanics als dobbelstenen rollen om het effect van je wapens te bepalen.

Dan heb je de wereld waarin je rondloopt. Hoewel het een leuk idee was en het leuk is vormgegeven zitten er redelijk wat jammere elementen in. Het design is namelijk erg leuk en is in principe een met spullen die je in huis vindt gemaakte fantasiewereld. Zo kom je van alles tegen zoals flessendoppen en blikjes fris. Precies hoe je een zo tabletop wereld zou voorstellen als je genoeg fantasie hebt. Het vervelende zit hem in de traagheid waarmee je je over die wereld verplaatst en het feit dat er onverwachte gevechten kunnen verschijnen. Deze gevechten gooien je in een klein level waarin je tegen een lading generieke vijanden moet vechten voor wat loot. In het begin best leuk, maar het verveelt snel.