Home Reviews Game Review Tetris Effect: Connected – De beste Tetris tot nu toe

[Review] Tetris Effect: Connected – De beste Tetris tot nu toe

Tetris heeft over de jaren vele verschillende versies gekend. Op ieder apparaat is er wel een versie beschikbaar gekomen, maar geen enkele haalt het bij hoe uniek Tetris Effect is. Het is één van de weinige versies die het extreem simpele concept van lijnen volmaken omtovert tot een audiovisueel spektakel. Na vele versies is het nu de beurt aan de PSVR2 om kennis te maken met Tetris Effect: Connected.

Tetris Effect: Connected heeft verschillende modussen, maar iedere modus heeft iets gemeen. De game synchroniseert geluid, effecten en beeld compleet met elkaar waardoor je het idee krijgt in een soort trance te zitten. Dit kun je vooral beleven in de Journey en Effect modussen. Journey laat je verschillende stages als een soort campaign doorlopen. Het heeft geen echt verhaal, maar elke set stages lopen in elkaar over en worden steeds lastiger. In de ‘Effect’ mode kun je uit verschillende presets kiezen om meer jouw eigen voorkeur van spelen te kiezen. Of het nu een marathon modus is of een andere. Je kunt veel keuzes maken om je eigen ervaring te starten.

Er zijn al talloze reviews over hoe geweldig Tetris Effect en Tetris Effect: Connected zijn, dus ik wil niet te lang in gaan op deze kernonderdelen van de basisgame. Ik wil in deze review vooral even focussen op de nieuwere onderdelen. De connected update, die al eerder gratis verscheen, die multiplayer toevoegde en hoe de PSVR voortbouwt en de game verbetert.

Multiplayer is geweldig

Het laatste woord van de titel, Connected, draait om het feit dat deze versie multiplayer opties heeft waarmee je competitief of coöperatief met anderen kunt spelen. Dit werkt ook cross platform dus je kunt met al je vrienden op andere platformen genieten van de game. Je zult dus niet zomaar zonder medespelers zitten. Het leuke aan deze modussen is dat ze niet allemaal competitief zijn. Zo is er een modus waar je samen moet werken om AI te verslaan en drie verschillende type competitieve mogelijkheden. Of je nu Classic Score Attack gaat doen waar je tegen vreemden of je vrienden speelt om de hoogste score of Zone Battle, Waar je moet zorgen dat de anderen K.O. gaan en je gebruik kunt maken van de Zone-features.

Hoewel het, maar enkele verschillende opties zijn, zijn het allemaal opties waar je, als je Tetris leuk vindt, je uren mee zult kunnen vermaken. Dat is toch wel iets unieks aan Tetris, het concept is enorm simpel, maar hoe lang je het ook speelt, het blijft leuk. Zeker met meerdere spelers.

Nieuwe toevoegingen zorgen voor extra plezier

Full disclaimer: deze nieuwe mogelijkheden zijn ondertussen ook naar andere platformen, maar zijn geïntroduceerd op de PS5/PSVR2. Het gaat hier om de Classic Score Attack heeft een single player versie ontvangen. Hierdoor kun je nu in je eentje de klassieke NES-versie qua mechanics spelen.

Marathon Mode heeft ook een nieuwe modus gekregen. Nu kun je namelijk gebruik maken van de Zone mechanics in de Zone Marathon. Door de toevoeging van de Zone, kun je nu op een nieuwe manier het doel van 150 lijnen halen. Dan zijn er nog twee Endless opties toegevoegd. Dit in de Purify mode waarin je slechte blokken moet gaan weghalen. En tot slot de Master Mode waarin iedereen hun echte skills kan testen. Aangezien deze mode steeds moeilijker blijft worden. Het zijn niet echt bijzonder grote toevoegingen, maar wel fijn dat Enhance de game blijft supporten op deze manier rondom een nieuwe lancering. Het geeft spelers weer wat extra reden om zich naar de magische wereld van Tetris te verplaatsen.

PSVR2 features

Enhance heeft het voor elkaar gekregen alle features van de PSVR2 goed te verwerken in de game. Van de haptics bij het voltooien van een level of het plaatsen van het blokje tot de hogere resolutie. Hoewel de haptics voor mij hier ook niet echt van nut zijn, is een andere feature wel weer een bijzondere toevoeging. Het gaat hier om de eye tracking. Vooral in de Zone-modussen werkt dit geweldig. Door het sluiten van je ogen kun je de Zone ingaan en dat maakt van de ogen een gameplay feature. Natuurlijk is zo’n toevoeging niet noodzakelijk, maar het zorgt voor een bijzondere ervaring in de Zone-modussen.

Dat de haptics niet veel toevoegen betekent trouwens niet dat ze niet slim zijn toegepast. Zo voel je het als je het ritme kwijtraakt of bij een transitie naar een nieuwe omgeving. Het voelt niet irritant en gelukkig maar, aangezien je vaak genoeg kleine trillingen gaat merken.

Dit samen met de nieuwe content zou zeker eigenaren van de PS4-versie kunnen overtuigen om te upgraden. Dit aangezien de PS5-upgrade, maar €9,99 is. Voor andere double dippers, zou ik vooral nadenken over hoe vaak je het nog gaat spelen. Als dat redelijk vaak is, ook dan is het waard om te kijken voor de overstap.

9.0
Vorig artikelPZTV: Mobile World Congress: Segway-Ninebot
Volgend artikelBattlefield 2042 Season 4: Eleventh Hour is nu beschikbaar
review-tetris-effect-connected-de-beste-tetris-tot-nu-toeHoewel de PSVR2-versie zelf niet heel veel toevoegt, afgezien van een enorm mooie resolutie en framerate, is het zeker één van de beste games voor de PSVR2. Zelfs voor spelers van andere versies is er in elk geval genoeg te ontdekken door de nieuwe updates. Hoewel deze update ook op andere platformen is verschenen, maakt dit het oprecht waard om te overwegen de PSVR2-versie te halen.