Home Reviews Game Review Godfall

[Review] Godfall

Een nieuwe generatie is altijd gepaard met spellen die op het eerste oogpunt erg indrukwekkend zijn, maar vervolgens toch wat tegenvallen. Godfall is zo een spel.

Om maar even met het positieve te beginnen is Godfall echt prachtig. Ik kon echt genieten van hoe de wereld was gemaakt. Van glinsterende tempels tot ruïnes de flora en fauna waren divers genoeg om een aantal rondjes te rennen op zoek naar loot.

Naast dat het spel er echt tof uit ziet is het gevechtssysteem echt prima uitgedacht. Door een uitgebreide skilltree en een redelijk soepele manier van progressie leer je steeds nieuwe mogelijkheden waardoor het constante meppen wat gevarieerder blijft. Je kunt best gave combo’s maken en zeker als je gewend bent aan alles wat mogelijk is zul je lang kunnen overleven zonder te helen.

Over uitstekende dingen gesproken, dan moet ik de wapens toch even aanhalen. Godfall heeft een enorm scala aan wapens en ze voelen best wel verschillend van elkaar. Hierdoor is het zeker waard om elk soort wapen te testen en te kijken welke het beste bij jou en je speelstijl past. En dit geldt ook voor de Valorplate outfits. Elke plate heeft namelijk een unieke vaardigheid die jou zal helpen.

Echter wanneer je eens doodgaat voelt het alsof er niets aan de hand is. Je komt vlak bij de plek dat je levensbalk op 0 kwam weer tot leven en de vijand heeft nog steeds de schade die jij hebt toegebracht. Dit is ook het geval bij eindbazen en dat zorgt er wel voor dat ik minder let op blocken, ontwijken en pareren. Alsof Gearbox je alleen maar wilt laten slaan.

Het verhaal is ook redelijk oppervlakkig. Jij speelt als de verraden koning Orin wiens taak het is om zijn broer Macros het zwijgen op te leggen. Macros, wie jou heeft verraden probeert namelijk de kracht van een god te krijgen door een ritueel. Natuurlijk gaat de wereld kapot door dit ritueel. Afijn redelijk standaard dus. Het punt echter wat ik nog het vervelendste vind is dat veel van de story in ongeanimeerde scenes plaatsvindt. Het voelt alsof er maar gewoon informatie dumps op je af komen.

Eerder noemde ik dat de werelden prachtig zijn en leuk zijn om te verkennen. Nu is dit ook zeker het geval, maar het is ongelooflijk zonde dat lootchests standaard op dezelfde plekken zitten. Resources spawnen ook elke keer opnieuw op dezelfde locaties en je kunt niet goed zien wat je nog niet verkend hebt. Dit maakt toch het looten wat minder bijzonder. Je kunt constant wel kisten openmaken zonder dat je echt voelt dat het wat oplevert. Dit met uitzondering op de grote kisten.

Godfall is een fijne game als je houdt van hersenloos rondslaan en ladingen monsters te vernietigen. Helaas houdt de oppervlakkigheid ervan het tegen om echt goed te zijn. Het voelt redelijk snel als herhaling allemaal. Het is extra zonde als je bedenkt dat Gearbox bekend staat door Borderlands. Al met al is het vermakelijk, maar niet de huidige prijs waard.

Cijfer: 6.5

Het spel is gespeeld op een PS5, daarnaast is die ook beschikbaar op PC in de Epic Game Store.