Home Reviews Game Review Bravely Default 2 – Vier nieuwe heroes of light

[Review] Bravely Default 2 – Vier nieuwe heroes of light

De Bravely Default-franchise kreeg eerder dit jaar een compleet nieuw spel die exclusief verscheen voor de Switch. In augustus werd echter onthuld dat het spel ook op de PC zou verschijnen. Ondertussen is het dan zo ver. Voor het eerst is Bravely Default te koop op PC. Hoewel Bravely Default en Bravely Second een serie vormden heeft Bravely Default II een compleet nieuw verhaal. Dus geen zorgen als je de 3DS spellen nooit hebt gespeeld. Maar hoe bevalt het spel op de PC?

De Four Heroes of Light

Bravely Default was oorspronkelijk een spirituele opvolger van een Final Fantasy-spel. Final Fantasy: The 4 Heroes of Light volgde het verhaal van een groep die samenkwam om het kwaad te verslaan. Nu was de inspiratie al merkbaar in de eerste twee delen, maar met Bravely Default II wordt het er nog wat dikker opgelegd. De helden in dit spel worden namelijk ook gedoopt tot de “Heroes of Light”.

Het spel begint met een jonge zeeman (met de standaard naam Seth) die na een hevige storm aanspoelt en gered wordt door de prinses Gloria. Als snel ontmoet je ook Elvis en Adelle waar je ook bevriend mee raakt nadat ze je helpen met het verslaan van een monster. Hierna komt alles in een stroomversnelling. Je komt er namelijk achter dat Gloria een prinses is van het verwoeste land, Musa, en hard op zoek is naar schatten uit haar thuisland. Deze elemental crystals zijn mystieke voorwerpen die in de verkeerde handen meer kwaad dan goed zullen doen. Als schipbreukeling schiet je haar te hulp en ook Elvis en Adelle helpen aangezien de reis goed aansluit op hun doel. Zij zijn namelijk op zoek naar zogenaamde Asterisken. Naarmate de reis vordert blijkt er echter meer aan de hand te zijn dan een gewone diefstal en blijkt de wereld in gevaar te zijn. Met alleen de Heroes of Light die het kunnen stoppen.

Tijdens het reizen over het continent Excillant zul je uiteenlopende gebieden doorkruisen, van dichtbegroeide bossen tot de droge woestijn. Elk gebied heeft bijzondere monsters die uniek zijn tot de regio en monsters die net wat anders zijn. Zo heb je bijvoorbeeld verschillende soorten Goblins.

De keuze is reuze

Bravely Default II maakt gebruik van het bekende Job-systeem, een element wat in veel JRPGs voorbij komt. Dit houdt in dat elk personage een bepaalde job aan kan nemen zolang je maar de goede job hebt vrijgespeeld. In dit geval zijn dit de Asterisken die Elvis aan het zoeken is (komt dat eens goed uit). Je begint met twee mogelijke jobs, de freelancer en de Black Mage (thanks Elvis). Echter al snel zul je bijna kunnen zwemmen in de keuze tussen jobs. Iedere job is uniek en heeft speciale vaardigheden en bonussen. Zo heb je bijvoorbeeld al drie magiërs (Black Mage, White Mage en Red Mage) die elk uniek zijn in hoe je ze zult gebruiken.

De game op de PC ondersteunt ook controllers.

Zo is de Black Mage op aanvallen gericht, zal de White Mage vooral support geven en heeft de Red Mage een unieke balans tussen de twee. De Black Mage heeft een passieve vaardigheid die elke beurt MP herstelt tijdens de nacht. De White Mage heeft dezelfde kracht, alleen dan voor tijdens de dag. Deze passieve vaardigheden kun je op hoog genoege levels ook gebruiken terwijl je andere jobs gebruikt waardoor het trainen van meerdere jobs erg handig is.

Combineren van vaardigheden is de kern van dit spel en ook hierom is het aangeraden om regelmatig te wisselen van job met je personages. Zo kun je fijne vaardigheden van meerdere jobs combineren. Dat dit zo werkt in combinatie met de Main-Job en Sub-Job mechanic zorgt ervoor dat je erg tactisch kunt nadenken over je toekomstige plannen. Zo heeft Gloria bij mij over het algemeen de White Mage rol, maar heeft ze krachten van andere Jobs die haar in de supportrol helpen. De Red Mage heeft namelijk een vaardigheid die elke magische aanval twee keer laat uitvoeren. Hierdoor heb je minder Mana Points (MP) en Battle Points (BP) nodig om al je teamgenoten te healen.

Natuurlijk zijn Mages niet de enige jobs. Zo heb je uiteenlopende jobs van een Thief tot een Performer of een Beast Tamer. Ik wil niet te veel onthullen, want de verschillende jobs ontdekken zorgt voor een unieke ervaring.

To Brave or not to Brave

Jobs zijn dus belangrijk voor een goed voordeel te krijgen, maar dat is niet het enige tactische waar aan gedacht moet worden. Naast zwaktes en sterktes van aanvallen en wapens maakt het spel gebruik van een Battle Points mechanic (hierna als BP geschreven). Door middel van het gebruik van BP kun je namelijk vaker aanvallen in één beurt. Dit heeft alles te maken met de opties Brave en Default die je elke ronde kunt gebruiken. Door middel van Brave wordt er een BP gebruikt voor een extra aanval en bij Default verdedig je jezelf juist en krijg je weer een extra BP erbij. Een normale enkele aanval levert netto geen verschil op bij je aantal BP.

Het goed doorhebben van deze systemen is de kern tot de overwinning. Je kunt namelijk met BP tussen de +3 en -3 zitten. Wanneer je tussen de 0 en +3 BP hebt heb je de mogelijkheid om drie keer Brave te gebruiken om een totaal van vier keer per personage aan te vallen. Nu klinkt dit erg krachtig, maar er zit een nadeel aan. Wanneer je BP negatief worden zul je een tijd moeten wachten en kunnen de vijanden los gaan op jou zonder dat je je kunt verdedigen. Het is dus niet handig als iedereen van je team op -3 terecht komt.

Dan heb je nog speciale aanvallen. Iedere job heeft een unieke aanval die je alleen na specifieke condities gebruikt kan worden. Niet alleen moet een speler eerst een blessing van één van de kristallen ontvangen voor die uberhaupt de specials kan gebruiken, maar ook zal die opgeladen moeten worden. Dit doe je door een aantal keren een bijbehorende actie uit te voeren. Zo moet je met de Vanguard-Job 13 keer een Heroics aanval uitvoeren. De White Mage zal 13 keer White Magic moeten gebruiken. Wanneer een speciale aanval gebruikt wordt, zal er een speciaal nummer gebruikt worden. Voor zolang het nummer afgespeeld wordt krijgt iedereen een buffer (bonuskracht) die afhangt van de aanval. Zo zal de ene voor betere verdediging zorgen terwijl de ander je aanvallen juist sterker maakt.

Wanneer je echt goed kunt timen is het ook mogelijk om voor een nummer eindigt een volgende special te gebruiken. De buffer hiervan komt dan bovenop de andere en er zal een nieuw nummer beginnen. Je krijgt echter de blessings enorm verdeeld over het spel ongeveer elke 25% van de story mode speel je een extra vrij.

Soms zul je op je pad ook tijdelijk geholpen worden door een extra teamgenoot die dan af en toe wat ondersteuning biedt. Soms zullen ze je helen, maar soms zullen ze ook de tegenstander aanvallen. Ik merkte dat je met support toch wat agressiever kan spelen doordat je toch wat meer veiligheid hebt aangezien ik dankzij hun eigenlijk niet dood ging.

Moeilijk, maar toch ook makkelijk

Bravely Default is zo makkelijk als je het jezelf maakt. Ga je direct naar je doel? Dan ga je het jezelf bijna onmogelijk maken. Ga je rustig de omgevingen verkennen en alle vijanden die je tegenkomt verslaan? Dan zul je de baasgevechten een stuk soepeler overleven. Net als voorgaande Bravely spellen is er veel grinding voor experience, maar dat is eigenlijk een zekerheid met zulke spellen. Gelukkig zijn er genoeg trucjes om het makkelijker en sneller te maken.

Door de grind is het spel echter niet voor iedereen weggelegd. Hoewel het spel uiteindelijk dus niet te moeilijk is, kan het wanneer je grinden niet leuk vindt wel langdradig worden.

Excillant is meer dan excellent

Bravely Default II heeft weer een enorm mooie en diverse wereld neergezet. De verschillende locaties voelen echt uniek aan en hebben stuk voor stuk bijpassende muziek van de componist REVO. Met zowel nieuwe versies van bekende muziek van de 3DS-spellen als compleet nieuwe muziek is het continue genieten (de soundtrack staat ook bovendien op Spotify).

De omgevingen die je tegenkomt worden dan ook goed ondersteund door de muziek. Elke stad en omgeving heeft zijn eigen muzikale stijl. Savalon, de stad in de woestijn heeft een typerende Arabische vibe die ook weer terugkomt in de gebieden om de stad heen. Daarnaast hebben verschillende type vijanden eigen nummers en heeft ieder teamlid ook een persoonlijk nummer.

Ik heb het spel ook eerder al op de Switch uitgespeeld, maar waar daar nogal eens duidelijke framedrops aanwezig waren heb ik dat hier totaal niet gemerkt. Ja er waren wel eens kleine drops en dat Square Enix voor 30 fps heeft gekozen snap ik ook niet helemaal, maar de paar kleine drops naar 28 fps zijn eigenlijk niet merkbaar. Bovendien is het spel zo prachtig vormgegeven op de computer met onder andere meer details wat de ervaring net weer mooier maakt.