Sword Art Online begon jaren geleden als een short story op het internet voor een wedstrijd. Echter door immense populariteit is de serie enorm gegroeid en zijn er ondertussen meer dan 20 boeken in de hoofdreeks, een anime-serie, manga en acht boeken in de Progressive-reeks. Nu is een veelgehoord kritiekpunt het snelle doorlopen van het verhaal en dat komt dus door hoe de oorspronkelijke serie is geschreven. De Progressive-reeks verandert dit echter door per boek één floor van de Aincrad-arc te beslaan. Dat niet alleen, maar ook wordt de verhaallijn per floor uitgebreid. Zo beslaat de eerste Progressive-film de eerste verdieping in anderhalf uur terwijl de anime hier minder dan 40 minuten over deed. Maar hoe bevalt deze hertelling?
Welkom (terug) in Aincrad
Het is 2025 en games zijn nu volledig in VR te spelen door middel van een Full Dive systeem genaamd NerveGear. Vele Japanse spelers kunnen niet wachten tot ze eindelijk de wereld van Sword Art Online kunnen betreden. SAO is een zogeheten VRMMORPG waarin spelers volledig vrij kunnen rondlopen door de technologie van de Nerve Gear. Echter blijkt bij de lancering dat ze niet meer kunnen uitloggen, het spel is een ware vorm van leven of dood geworden. In deze film wordt in tegenstelling tot de serie het verhaal vanuit de kant van Asuna verteld. Hierbij wordt ook een nieuw personage Mito geïntroduceerd. Goed nieuws voor de fans van het origineel, de oude stemacteurs zijn bovendien terug!
Asuna’s begin als gamer
Asuna is wanneer ze vast komt te zitten in het spel nog absoluut geen gamer. Van Lightning Flash Asuna is nog niets te bekennen en zonder de hulp van haar vriendin, Mito, was ze waarschijnlijk binnen een paar uur overleden. Door de dynamiek tussen Mito en Asuna in de eerste helft van de film kom je meer te weten over Asuna als persoon, waar ze moeite mee heeft en hoe ze het meest dodelijke spel ooit leert spelen. Het is een ontwikkeling die je in de originele anime niet ziet. Dat terwijl Asuna één van de belangrijkste personages is uit de serie. Ook krijgen we een inzage in Asuna’s leven voor SAO wat haar persoonlijkheid in een nieuw perspectief zet.
Subtiele verschillen
Progressive is dus niet een exacte hervertelling van het oorspronkelijke SAO-verhaal. De ene verandering is wat groter dan de ander. Zo is Mito dus volledig nieuw waardoor sommige kernelementen zoals de boss fight best wel anders verlopen. Zo krijgt Asuna halverwege het gevecht een nieuw wapen en is Mito actief betrokken bij het verslaan van de boss. Iets wat totaal niet het geval was in de oorspronkelijke serie. Bovendien zijn sommige designs net wat anders dan de originele designs. Van subtiele veranderingen van personages en omgevingen tot het uiterlijk van de boss, Ilfang.
Een ander element waar Progressive subtiel anders in is, is de muziek. Sword Art Online heeft een geweldige soundtrack. Van rustgevende muziek in steden (net zoals in echte spellen), tot geweldige intense muziek bij gevechten. Ook hier zit veel van die muziek er weer in. De meesten zijn echter variaties op de originelen en klinken ook zeker niet verkeerd.