Home Previews Rise of the Ronin – belooft veel goeds

[Preview] Rise of the Ronin – belooft veel goeds

Koei Tecmo/Team Ninja, bekend van onder andere Warriors-spellen, Nioh en Ninja Gaiden, brengen later deze maand Rise of the Ronin exclusief naar de PlayStation 5. In deze game verken je een open wereld Japan op een pad van wraak. Door mijn ervaringen met Ghost of Tsushima was ik al snel enthousiast. Japan heeft namelijk een enorm rijke geschiedenis en prachtige natuur. Meer games in deze locatie zou dus geweldig zijn. Nu heb ik alvast een aantal missies van het spel kunnen spelen en kan ik alvast een voorlopige indruk geven.

Japan in de 19de eeuw is een gevaarlijk land

Rise of the Ronin speelt zich af in de 19de eeuw, de Edo-periode loopt ten einde en de grenzen van het land gaan langzaam open voor andere landen voor onder andere handel. Echter, het openen van de grenzen heeft een diepgaand conflict gestart binnen verschillende fracties van het land, als het ware is er een burgeroorlog aan de gang. Jij speelt als een Blade Twin, een duo van zeer getrainde moordenaars. Deze kun je zelf uitgebreid maken dankzij de uitgebreide character creator. Het is afhankelijk van je eigen character creation, maar de standaard optie bestaat uit een man en vrouw. Op zeer jonge leeftijd wordt hun dorp aangevallen waarna ze gered worden door de Veiled Edge en krijgen ze de zware training tot Blade Twins. Of het ook echt familie van elkaar is, is nog niet helemaal duidelijk op dit punt.

Na het kiezen van je eerste twee wapens een introductie van de kernmechanics door middel van een training krijg je meteen je eerste missie. Hier worden verdere mechanics uitgewerkt en kom je voor het eerst oog in oog met echte vijanden. Je infiltreert een Amerikaans marineschip om historisch figuur Matthew C. Perry uit te schakelen. Ik zal zo verder ingaan op de gevechten, maar het aanpakken van deze missie gaf je een fijne afwisseling van gameplay. Je combineerde sluipen met je omgeving en soms was het ook rennen op

Diepgaande gevechten stelen de show

Het hoogtepunt van Rise of the Ronin is tot nu toe wel de gevechten. Van de drie beschikbare moeilijkheidsgraden heb ik zelf de middelste gekozen en hier is het al een flinke uitdaging. Als speler krijg je namelijk veel opties om het gevecht aan te gaan. Zo begin je al meteen met twee hoofdwapens. Op basis van een type speler zijn er aangeraden wapens, maar de keuze is uiteindelijk wel echt aan jou. Zelf koos ik voor een traditionele katana, wat bij mijn klasse paste en een dubbel zwaard. Deze paste niet bij mijn klasse, maar vind ik zelf erg gaaf. Je bent sowieso niet gelockt in deze keuzes. Tijdens je gameplay krijg je namelijk toegang tot andere wapens en kun je altijd wisselen van type en outfit.

De gameplay lijkt op eerste oogpunt erg simpel, vierkantje voor slaan, ingedrukt houden voor een harde slag en R1 + een vormpje voor een speciale aanval. Met L1 kun je blokkeren, maar de diepgang zit hem in het perfect maken van je combo’s. Je hebt namelijk een staminabar, je Ki, waar je rekening mee moet houden. Zodra die leeg is, ben je enorm kwetsbaar voor aanvallen van vijanden en kun je zelf niet meer aanvallen. Door slim aan te vallen, te counteren en je zwaard te ontdoen van bloed kun je best een flinke tijd inhakken op je vijanden. Dit is echter niet alles wat je kunt doen. Door middel van je grapple hook kun je vijanden naar je toe trekken en sommige elementen op ze afgooien, maar je hebt ook extra wapens zoals shuriken (werpsterren) en een geweer. Door precies goed te counteren krijg je Ki terug en kun je flink terugslaan. En dat zijn nog maar de mogelijkheden in de eerste paar uur. Door upgrades kun je namelijk steeds meer.

Naarmate je levels omhoog gaat, krijg je toegang tot skill points. Soms zijn het algemene punten, maar soms ook specifieke voor een bepaald gedeelte van je skills. Zo kun je verschillende disciplines verbeteren zoals bijvoorbeeld strength en dexterity. Veel heb ik ze nog niet kunnen verbeteren, dus voor echt diepgaande kijk hierop zul je moeten wachten op mijn review. Echter merkte ik al meteen dat er een flinke diversiteit is aan wat upgrades opleveren. Soms gebruik je er minder Ki door of kun je het sneller terugkrijgen, maar ook nieuwe moves en crafting mogelijkheden vallen onder de opties.

Een flinke wereld om te verkennen

Nadat je in de eerste missie je Blade Twin verliest als speelbaar personage, ja je hebt echt een tweede personage gemaakt voor niets. Trek je de wereld in als een Ronin om op jacht te gaan. Vanaf dit punt zal de wereld zich openen voor jou en kun je vrij de wereld verkennen. Hoewel de wereld niet zo prachtig is als in Ghost of Tsushima word je opgewacht door een prachtige diverse wereld met prachtig gekleurde natuur, maar ook diverse cultuur. Zo heb je Japanse tempels en traditionele dorpjes. Sommigen hiervan moet je bevrijden van bandieten. Echter, doordat de Nederlanders al jaren hebben kunnen handelen met Japan en de grenzen nu open gaan zijn er ook westerse invloeden. In stedenbouw, maar ook een begraafplaats voor buitenlanders. Nu heb ik in deze preview natuurlijk maar een beperkt gedeelte kunnen verkennen, maar als de rest net zo is, ga ik zeker flink wat uren stoppen in dit spel.

Doordat er zo veel te doen is, duurde mijn preview gameplay zo’n vier uur in plaats van de verwachte 100 tot 120 minuten. Natuurlijk had het meer richting die tijd kunnen zijn, maar de wereld nodigt je echt uit om te verkennen. Op sommige momenten voelt de natuur enigszins leeg aan met hier en daar een mogelijkheid tot een gevecht, maar toch heb ik mij nog geen moment verveeld tijdens het spelen.

Voorlopige conclusie

Hoewel de game een stuk nieuwer is dan Ghost of Tsushima weet het op grafisch niveau niet hetzelfde punt te bereiken. Dat betekent echter niet dat het geen mooie game is. Dat zeker niet, ik heb regelmatig momenten stilgestaan om te genieten van de prachtig gekleurde natuur.

De open wereld is echter wat saaier dan ik verwacht had, met tot nu toe een stuk minder dingen om te beleven en het blijft in het begin wel redelijk onwennig dat bijna iedereen wel een katana in je hart wilt steken als je alleen maar voorbij loopt. Niet dat dat erg is, want de combat lijkt enorm uitgebreid te zijn met veel verdieping en mogelijkheden.

Op 21 maart zal ik mijn volledige gedachten over deze game delen. Op dat punt zal ik alles kunnen behandelen wat er in het spel te doen is.