Home TV Nieuws TV NL Marktplaats schiet ernstig tekort bij afhandeling klachten oplichting

Marktplaats schiet ernstig tekort bij afhandeling klachten oplichting

Eén op de vijf mensen die online handelt is wel eens opgelicht, waarvan het leeuwendeel via Marktplaats. Maar liefst 87 procent van de klachten die Marktplaats krijgt, worden niet door het bedrijf opgelost. Dat blijkt uit een enquête die het AVROTROS-programma Opgelicht?! hield over online handelen. Meer dan 23.000 mensen namen deel aan de enquête. De helft van de klagers bij Marktplaats voelt zich niet serieus genomen.

Marktplaats is verreweg de meest gebruikte online handelsplaats van Nederland en bestaat dit jaar 20 jaar. Door de jaren heen bleek de site een ware snoepwinkel voor fraudeurs. Uit de Opgelicht?!-enquête blijkt dat maar 54 procent van de gebruikers zich veilig voelt tijdens het handelen. De afgelopen jaren besteedde Opgelicht?! al vaker aandacht aan klachten over Marktplaats. Mensen die spullen kopen lopen het risico niets geleverd te krijgen en mensen die spullen verkopen vallen soms in handen van slimme oplichters die meteen hun bankrekening leegtrekken. Ook komen er regelmatig klachten binnen van gebruikers die niet meer in hun account kunnen, omdat deze gehackt blijkt te zijn. Met deze accounts worden vervolgens malversaties gepleegd waarbij de identiteit van de echte oplichter dus onbekend blijft.

Opgelicht?! neemt in de uitzending van dinsdag de proef op de som. De redactie hackte de accounts van drie vrijwilligers, die daarna te maken kregen met falende Marktplaats-klantenservice. In de uitzending toont Opgelicht?! de beelden van deze actie, een overzicht van fraude met Marktplaats door de jaren heen en de reactie van Marktplaats zelf.

Opgelicht?!, dinsdag 17 december om 21.25 uur bij AVROTROS op NPO 1