Home Nieuws TV Nieuws Onderzoek radar: Energiebemiddelaars hebben lak aan nieuwe belwet: 61% toch gebeld

Onderzoek radar: Energiebemiddelaars hebben lak aan nieuwe belwet: 61% toch gebeld

© Elvin Boer

De nieuwe regels voor telemarketing worden op grote schaal overtreden. Met de aangepaste Telemarketing-wet mogen bedrijven wettelijk alleen nog bellen met uitdrukkelijke toestemming of als de consument klant is geweest van het bedrijf. Na 1 juli 2021, toen het Bel-me-niet-Register werd afgeschaft, kreeg ruim 60% van de deelnemers aan het Radar-onderzoek nog steeds ongewenste telefoontjes van energiebemiddelaars.

Televisieprogramma Radar deed onderzoek onder 14.000 respondenten. Hieruit blijkt dat 61% ongevraagd telefonisch wordt benaderd door energiebemiddelaars. De aangepaste Telemarketing Wet zou hier dus eigenlijk een einde aan moeten maken. Bijna iedereen (96%) vindt deze belletjes vervelend. Uit het onderzoek blijkt verder dat van de 90% van de consumenten die heeft aangegeven niet meer gebeld te willen worden, 84% daarna toch wordt benaderd. Dit zogenoemde recht van verzet, is onder de nieuwe wet de enige mogelijkheid om bezwaar tegen dit soort telefoontjes te maken.

Dat het Bel-me-niet Register niet werkte liet Radar eerder al zien. Met name callcenters die energiecontracten proberen te slijten hadden hier maling aan. Weinig hielp. Ze bleven bellen, van verschillende telefoonnummers. En daarin is nu dus niet veel veranderd.

Door de invoering van de wet heeft de ACM (Autoriteit Consument en Markt) een stok om mee te slaan, want er kan gehandhaafd worden. Sterker nog, ze kan boetes uitdelen en dreigen met dwangsommen tegen de bedrijven. Alles om de consument te beschermen tegen deze overlastgevende praktijken. Op dit moment zijn er nog geen boetes opgelegd.

Respondenten noemen ontelbare bemiddelaars en heel veel energieleveranciers. In het onderzoek vroeg Radar naar de betreffende telefoonnummers. Opvallend: Als Radar deze nummers terugbelt, krijgt de redactie te horen dat ze niet in energie bemiddelen, dat de redactie verkeerd verbonden is of de melding dat het nummer niet meer bestaat. Veel energiemaatschappijen zeiden een jaar geleden de samenwerking met één van de grootste energiebemiddelaars, Global Marketing Bridge (GMB) op. Dat GMB niet de enige speler op de markt is, blijkt uit het onderzoek van Radar.

Radar heeft de meest genoemde energieleveranciers en de branchevereniging van energieleveranciers om commentaar gevraagd. Hierop is nog geen reactie gekomen.

Radar, maandag 31 januari om 20.30 uur bij AVROTROS op NPO 1

Bron en foto: ©AVROTROS

Vorig artikelAndere Tijden Sport over de schoonheid van het skispringen
Volgend artikelMichel Wuyts aan de slag bij Het Laatste Nieuws en VTM