Home News LAKS ontvangt tot nu toe al 150.000 klachten

LAKS ontvangt tot nu toe al 150.000 klachten

De 35e editie van de Eindexamenklachtenlijn van het LAKS is begonnen op donderdag 11 mei. Verschillende vrijwilligers, scholieren uit heel Nederland, zijn al druk bezig geweest met het opnemen van telefoontjes en met het controleren van inhoudelijke en organisatorische klachten. De eerste dag begon de klachtenlijn redelijk rustig met 18.000 klachten. Al snel steeg het aantal klachten en op dag 5 zitten we op 150.000 klachten.

Havisten hebben tot nu toe de meeste klachten ingediend, namelijk 62.823. Vwo’ers hebben tot nu toe 42.998 klachten ingediend en vmbo’ers (gl/tl, kb en bb) hebben in totaal 44.330 klachten ingediend. De meeste klachten gaan over dat het examen te moeilijk was en dat het examen te lang was (respectievelijk 75.699 en 42.529). Veel klachten die worden ingediend zijn algemeen, maar we krijgen ook hele specifieke klachten waar we al actie op hebben ondernomen.

In totaal hebben we 3.953 klachten gehad over geluidsoverlast tijdens het examen. Zo hebben we klachten gekregen over een school in Vught waar het brandalarm afging en een aantal examens ongeldig zijn verklaard. Ook krijgen we klachten over dat docenten op hun mobiel zitten tijdens het examen en dan per ongeluk het geluid aanzetten. “Zo hebben we een klacht gekregen dat Siri afging en dat een docent TikTok aan het kijken was. Ook na de huldiging van Feyenoord afgelopen maandag kregen we verschillende klachten over geluidsoverlast in Rotterdam”, zegt woordvoerder Rafke Hagenaars.

Als het LAKS dezelfde signalen ontvangt van één school, nemen we altijd eerst contact op met de school om het verhaal te verifiëren. We vragen aan de examensecretaris van de school of dit het volgende examen voorkomen kan worden en bij ernstige gevallen nemen wij contact op met de Inspectie van het Onderwijs (als de examensecretaris dit nog niet heeft gedaan). “Mocht je klachten hebben over geluidsoverlast en/of de organisatie van de examens, dien deze dan ook altijd in bij de examensecretaris van jouw school.”, zegt Rafke Hagenaars.

Ook krijgen we klachten over specifieke vragen in het examen (17.696) en klachten over het correctiemodel (1.870). Deze inhoudelijke klachten behandelen we met een team van vrijwilligers die naar de specifieke vragen kijken. Tot nu toe gaan de meeste klachten over vraag 18 van het geschiedenis havo examen (1.375). Deze wordt op de voet gevolgd door vraag 34 van het Nederlands havo examen (1.274). Als het team van vrijwilligers denken ook een fout in de vraag en/of het correctiemodel te vinden, dan dienen we deze vragen in bij het College voor Toetsen en Examens en kijken zij er met een team van experts weer naar. “Zo is er al een aanvulling gekomen op het Duits vwo correctievoorschrift”, aldus Hagenaars. 

Tot en met 30 mei zitten de bellers nog voor iedereen klaar op de examendagen tussen 12:00 en 19:00. Ook is examenklacht.nl nog de gehele examenperiode open om je klacht online in te dienen. Dat kan ook voor het tweede tijdvak voor je inhaalexamens en herkansingen.