Home Nieuws Film nieuws scary stories to tell in the dark

[Recensie] scary stories to tell in the dark

_DSF2121.RAF

We gaan het in deze recensie hebben over de film scary stories to tell in the dark die geregisseerd is door André Øvredal. Deze regisseur bracht ons ook de angstaanjagende horror film autopsy of Jane Doe die in 2016 uitbebracht werd. De vraag is natuurlijk of hij met Scary Stories to tell in the dark dat ook kan doen, wetende dat Guillermo Del Toro hieraan heeft mee geholpen.

Je gaat het weer lezen in een recensie van de jongerensite Planetzone.

The story

De film speelt zich af in 1968 waar een groepje tieners een boek met enge verhalen vindt met dodelijke afloop. Stella, een schrijfster van horrorverhalen, ontdekt samen met haar vriend Chuck, Auggie en haar nieuwe liefde Ramon een geheime kamer. Het zou volgens de bewoners van het dorp daar spoken waar de rijke familie Bellows jaren geleden heeft gewoond.

Deze familie zou hun mismaakte zus Sarah hebben opgesloten die om de tijd te doden horrorverhalen schreef en deze door de muren fluisterde. Ze deed niet alleen de tijd doden, maar ook iedereen die deze verhalen aanhoorde stierven.

Stella neemt één van de boeken van Sarah mee, waarbij niemand veilig lijkt voor de pen van Sarah, die vanuit het hiernamaals jongeren confronteert met hun grootste angsten.

_DSF2774.RAF

Het origineel

De film is gebaseerd op de boeken van Stephen Gammel waarvan het origineel verscheen in 1981 en die met zijn lugubere illustratie trauma’s bezorgde. Deze illustraties waren zo luguber dat er vele ouders waren die protesteerde bij boekenwinkels. Het was in die tijd niet normaal dat de verhalen draaide om bijvoorbeeld moord en kannibalisme het verhaal waren.

Bekend regisseur Guillermo del Toro was als kind wel liefhebber van dit soort lugubere verhaaltjes en zou in 2014 zelf de regiestoel beklimmen om een aantal van de verhalen te filmen. Nu in 2019 heeft hij voor deze versie meegeschreven aan het scenario en de regie overgedragen aan Andre Øvredal die eerder aangenaam verraste met films als Trolljegeren (Trollhunter) en The Autopsy of Jane Doe, twee originele en creatieve ‘horror’ films.

Scary stories to tell in the dark is een horrorfilm waarbij de muziek juist geplaatst is, de acteurs goed presteren en voldoende gore bevat. De verhalen zijn afwisselend van eng tot verassend en aangezien er meer boeken zijn, zou ik een vervolg niet willen uitsluiten. Het is ook een horrorfilm die 111 minuten duurt en door de afwisseling van verhalen toch jammer genoeg zo is afgelopen.

De film is verkrijgbaar op dvd en bluray.

Vorig artikel“Amerika kiest” bij VRT NWS
Volgend artikelDe Sims vieren hun 20e verjaardag