Home Nieuws Film nieuws Mokum Film: BABI YAR. CONTEXT van Sergei Loznitsa

Mokum Film: BABI YAR. CONTEXT van Sergei Loznitsa

© Mokum Film / Cinema Delicatessen

Documentaire over de grootste massa-executie in de geschiedenis ten tijde van
de Tweede Wereld Oorlog.

Babi Jar is een ravijn aan de rand van de Oekraïense hoofdstad Kiev waar een van de grootste massa-executies in de geschiedenis heeft plaatsgevonden. In een minutieus opgebouwde documentaire toont Sergei Loznitsa de aanloop naar en nasleep van de twee dagen in september 1941, toen op deze plek 33.771 Joden door de nazi’s werden doodgeschoten. De massa-executie vormt het zwijgende middelpunt van de film, die volledig is opgebouwd uit archiefbeeld, deels achteraf voorzien van geluid. Een manier van werken die Loznitsa kenmerkt. Door vrijwel elke vorm van duiding weg te laten, zijn het de archiefbeelden die moeten spreken. Onontkoombaar leggen ze getuigenis af. Niet alleen van de gruwelen, maar ook van de manier waarop de stad en zijn inwoners zich daarnaar plooien. Posters van Hitler worden gewillig op ramen worden geplakt en er na de bezetting weer af gehaald. Het ravijn Babi Jar wordt na de oorlog door velen genegeerd en doodgezwegen, en zo langzaam maar zeker uitgewist.

Babi Yar. Context wordt op 28 april uitgebracht door Mokum Filmdistributie en ging in première tijdens IDFA ’21. Babi Yar. Context won in Cannes 2021 Golden Eye – Special Mention, was genomineerd voor de European Film Award, won de Grierson Award – Special Mention op het London Film Festival en Jerusalem Film Festival.

Over filmmaker Sergei Loznitsa
De Oekraïense filmmaker Sergei Loznitsa groeide op in Kiev en studeerde in 1987 af aan de Polytechnische Universiteit van Kiev met een graad in toegepaste wiskunde. Sergei Loznitsa studeerde speelfilm maken aan het Russische Staatsinstituut voor Cinematografie (VGIK) in Moskou. Hij regisseerde 23 internationaal geprezen documentaires en 4 speelfilms. Alle speelfilms gingen in première tijdens de officiële selectie van het filmfestival van Cannes, waar hij met Bonbass (2018) ook de Un Certain Regards- competitie won.  

Sergei Losnitsa: “Ik bestudeer ontmenselijking, het verlies van menselijkheid door een mens. Daarom is het belangrijk om de documentaire over Babi Yar te beginnen met de Duitse inval. Er was een regimewisseling en daarvoor was er een korte periode van chaos, van wetteloosheid. Het is tijdens dit moment, wanneer de ware aard van een mens wordt onthuld. Zonder controle en druk van de autoriteiten, in een sfeer van chaos, lijkt het alsof alles is toegestaan, elke actie ongestraft kan blijven.” 

Bron en foto © Mokum Film / Cinema Delicatessen