Home Nieuws Film nieuws Filmliefhebbers weer welkom op 51ste editie IFFR

Filmliefhebbers weer welkom op 51ste editie IFFR

As in Heaven © IFFR

International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft de eerste films onthuld die te zien zijn op de 51ste editie van het festival, dat plaatsvindt van 26 januari t/m 6 februari 2022 in Rotterdam. IFFR 2022 wordt een fysiek evenement met een vol programma waar publiek, filmmakers, filmprofessionals en journalisten elkaar weer als vanouds kunnen ontmoeten. IFFR-veteranen Apichatpong Weerasethakul en Tan Chui Mui keren terug naar het festival en er zijn wereldpremières van de featurefilmdebuten van Alberto De Michele en David Easteal. Ook is er meer bekend over de IFFR Pro Days.

Festivaldirecteur Vanja Kaludjercic: “We zijn enorm verheugd om de terugkeer van de filmgemeenschap in Rotterdam aan te kondigen. Deze festivaleditie is voor ons een kans om de vorig jaar vernieuwde programmastructuur in volle glorie te laten zien, maar nog belangrijker: om eindelijk weer de gezamenlijke cinema-ervaring te vieren. Het programma dat we nu voorbereiden zal de langverwachte terugkeer naar de bioscopen en andere locaties in Rotterdam eer aandoen, met spannende debuten en comebacks van vermaarde filmmakers. Onze eerste filmaankondigingen geven een mooi voorproefje van deze mix aan feature films. De fysieke rentree van IFFR staat op stapel, maar we zijn altijd klaar om ons aan te passen aan nieuwe omstandigheden.”

Limelight 

In het Limelight-programma, waar voorpremières en de hoogtepunten van het jaar zijn ondergebracht, is dit jaar de door het Hubert Bals Fonds gesteunde film Memoria te zien van de Thaise filmmaker en graag geziene IFFR-gast Apichatpong Weerasethakul. Deze film won dit jaar de Juryprijs op het filmfestival van Cannes. Andere bevestigde films van filmmakers die eerder op IFFR te zien waren zijn Drive My Car van de Japanse filmmaker Hamaguchi Ryūsuke, Vortex van de Frans-Argentijnse filmmaker Gaspar Noé, Ali & Ava van de Britse filmmaker Clio Barnard en The Worst Person in the World van de Noorse filmmaker Joachim Trier. Voor laatstgenoemde film won Renate Reinsve in Cannes de prijs voor beste actrice. Ook bevestigd in Limelight: Freaks Out van de Italiaanse filmmaker Gabriele Mainetti en de Venice Gouden Leeuw-winnaar L’événement van de Franse filmmaker Audrey Diwan.

Harbour

In het IFFR-programma Harbour, het festivals breedste aanbod van hedendaagse cinema, zien we onder meer de terugkeer van Fabrizio Ferraro met de wereldpremière van zijn drama I morti rimangono con la bocca aperta, dat zich afspeelt in de Alpen anno 1944. De Maleisische Tiger Award-winnaar Tan Chui Mui laat haar vechtkunst zien in haar nieuwe film Barbarian Invasion. De Braziliaanse regisseur Anita Rocha da Silveira is geselecteerd met Medusa, een voormalig CineMart-project dat dit jaar op het San Sebastián International Film Festival de Sebastiane Latino-prijs won voor beste representatie van seksuele- en genderdiversiteit. Daarnaast is de Russische Lado Kvataniya geselecteerd met The Execution, een film over een serial killer, en de Jordaanse Bassel Ghandour met zijn debuut The Alleys.

Bright Future

Ook de eerste films van Bright Future zijn bekend, het programma voor jong en opkomend filmtalent. De Nederlandse-Italiaanse Alberto De Michele was ooit geselecteerd voor de Tiger Short Competition en maakt nu zijn featurefilmdebuut met de wereldpremière van The Last Ride of the Wolves, een heistdrama geïnspireerd op het leven van zijn vader. De Spaanse regisseur Julián Génisson presenteert dewereldpremière van zijn opmerkelijk vrolijke Inmotep en de Australische regisseur David Easteal presenteert de wereldpremière van zijn debuutfilm The Plains, een film die de dagelijkse autorit volgt van forenzen uit de buitenwijken van Melbourne. De Deense filmmaker Tea Lindeburg is geselecteerd met haar negentiende-eeuwse drama As in Heaven, waarmee ze in San Sebastián een Zilveren Schelp voor beste regisseur won.

IFFR Pro Days

Filmprofessionals zijn welkom in de Doelen in Rotterdam voor de IFFR Pro Days, die plaatsvinden van 30 januari t/m 2 februari. De Pro Days bestaan onder meer uit CineMart, Rotterdam Lab en de Pro Hub.

Tijdens CineMart worden geselecteerde filmprojecten gepresenteerd en kunnen professionals potentiële samenwerkingen verkennen in fysieke een-op-een meetings en informele netwerkgelegenheden. Rotterdam Lab vindt plaats in twee delen: een online programma met workshops en masterclasses (24 t/m 28 januari) in aanloop naar de Pro Days, gevolgd door een programma op locatie van drie dagen (31 januari t/m 2 februari) waar deelnemers worden voorgesteld aan internationale professionals en experts. Het team van de Pro Hub staat geselecteerde filmmakers en de aanwezige filmprofessionals bij met hulp bij het opbouwen van netwerken en praktische zaken.

Een overzicht van de eerste bevestigde films:

Limelight

Harbour

Bright Future 

Zalava, Arsalan Amiri, 2021, Iran

Bron en foto © IFFR

Vorig artikelCandy Dulfer, Edsilia Rombley en Pete Philly te gast bij Angelique Houtveen in laatste uren van de Sublime Top 1000
Volgend artikelAcht op de tien starters ervaart de huidige woningmarkt als ongunstig
Ik ben de eigenaar van Planetzone