‘Open Up’ is de slogan van het Eurovisie Songfestival 2020, dat volgend jaar mei voor het eerst in 40 jaar weer in Nederland gehouden wordt. De slogan en het achterliggende verhaal zijn de basis voor alle creatieve keuzes die worden gemaakt rondom de drie live shows en het evenement in Rotterdam.
“We hebben gezocht naar een thema dat vertelt waar Nederland voor staat; een land met een open blik naar de wereld, waar we onze mening, met respect voor elkaar, niet onder stoelen of banken steken. We hebben ook gezocht naar een thema dat past bij de tijd waarin we leven. Een tijd waarin mensen zich zorgen maken over polarisatie en de vrijheid om te zijn wie je wilt zijn niet altijd zo vanzelfsprekend is als we zouden willen”, zegt Sietse Bakker, Executive Producer Event van het Eurovisie Songfestival 2020. “Met de slogan ‘Open Up’ nodigen we mensen uit zich open te stellen voor de ander, voor meningen, elkaars verhalen en natuurlijk voor elkaars muziek.”
Het thema en de slogan, samen de ‘creatieve kapstok’ voor de organisatoren, zijn ontstaan door middel van co-creatie met een diverse groep Nederlanders en het creatieve team van het Eurovisie Songfestival 2020. “Dit thema is tot stand gekomen na workshops met tientallen mensen uit de creatieve sector en straatgesprekken met mensen uit heel Nederland. Daarmee kiezen we niet alleen voor een creatieve richting die breed gedragen wordt, maar laten we Europa en de wereld ook zien dat we in Nederland dingen écht samen doen,” benadrukt Sietse Bakker.
Het Eurovisie Songfestival werd tien jaar na de Tweede Wereldoorlog bedacht om Europa dichter bij elkaar te brengen door middel van muziek. De afgelopen decennia stelde het festival zich continu open voor nieuwe landen, nieuw talent en nieuwe technologie. In 2020 vindt de 65ste editie plaats in Rotterdam, 75 jaar na de bevrijding van Nederland en 80 jaar na het bombardement op de stad. “Het moment waarop we straks misschien wel 200 miljoen kijkers vanuit Europa en de wereld verwelkomen in Nederland en Rotterdam maakt deze gelegenheid extra bijzonder”, zegt Bakker. “De slogan ‘Open Up’ is bedoeld om aan te vullen; Open up to each other. Open up to music. Open up to Rotterdam. Open up to… vul maar in! Voel de vrijheid om deze slogan op je eigen manier aan te vullen. Zo leren we elkaar ook nog eens beter kennen!”
Jon Ola Sand, Executive Supervisor van het Eurovisie Songfestival voor de European Broadcasting Union (EBU): “’Open Up’ is de perfecte slogan voor de 65ste editie van het Eurovisie Songfestival. In 1956 konden nog maar 7 landen de wedstrijd bekijken, maar inmiddels is de show openlijk beschikbaar voor heel Europa, Australië en nu via streaming voor de hele wereld.
Universaliteit en inclusiviteit zijn kernwaarden voor het Eurovisie Songfestival, dat met trots diversiteit viert door middel van muziek. Nu kunnen we hieraan een nieuwe waarde toevoegen: openheid. Dit is een sterke boodschap voor de tijd waarin we leven en ik weet zeker dat NPO, NOS en AVROTROS deze zullen omarmen voor de show van volgend jaar.”
Het bijpassende artwork voor het Eurovisie Songfestival wordt op dit moment ontwikkeld.
Het Eurovisie Songfestival 2020 vindt plaats in Rotterdam. De halve finales worden gehouden op dinsdag 12 mei en donderdag 14 mei, de finale op 16 mei, live vanuit Ahoy. De kaartverkoop start naar verwachting voor de feestdagen. De organisatie van het Eurovisie Songfestival 2020 in Nederland is een samenwerking tussen NPO, NOS en AVROTROS, in coproductie met de EBU.