Home Muziek Beste Zangers winnaar van Pop Media Prijs

Beste Zangers winnaar van Pop Media Prijs

Het tv-programma Beste Zangers is de winnaar van de Pop Media Prijs 2020. Dat is vandaag bekend gemaakt op ESNS. De Pop Media Prijs wordt sinds 1995 jaarlijks uitgereikt aan persoon, boek, documentaire of programma die de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de popjournalistiek. De andere genomineerden waren Famke Next, de driedelige docureeks, geregisseerd door June te Spenke en XTC – Een Biografie, geschreven door journalisten Philippus Zandstra en Wietse Pottjewijd. Aan de Pop Media Prijs is een geldbedrag verbonden van € 3.000,-. De prijs wordt dit jaar mogelijk gemaakt door SENA Performers en ESNS.

Het volledige juryrapport:
Dit jaar is de keuze van de jury niet zozeer gevallen op een persoon dan wel op drie verschillende media-uitingen die in 2020 in positieve zin het verschil maakten binnen het pop medialandschap. Een landschap dat de laatste paar jaren dankzij de opkomst van de podcast veelzijdiger is geworden. Zeker in het door corona geteisterde jaar 2020 leek de aanwas van nieuwe podcasts groter dan ooit. 

De jury heeft diverse podcasts onder de loep genomen en stelde in de meeste gevallen vast dat ze dicht op de popcultuur zitten en makers vaak meer loskrijgen uit artiesten dan in geschreven interviews. Maar de meeste richten zich vooralsnog teveel op hun eigen niche om een grote, universeel aansprekende beloning als de Pop Media Prijs te rechtvaardigen. Een strakker format, strengere eindredactie en iets meer kritische distantie zou de meeste podcasts goed doen

De schrijvende pers had het moeilijk. 2020 was dankzij corona en het daarmee wegvallen van zo’n tien maanden aan live-concerten en festivals  niet het jaar waarin poprecensenten en -verslaggevers zich van hun beste kant konden laten zien. Er vielen nauwelijks concerten te recenseren, festivalverslagen hoefden niet gemaakt te worden. Popjournalisten werden in 2020 net als de muzikanten zelf door de pandemie beroofd van hun core-business. 

Net vóór de pandemie uitbrak werd de eerste van onze drie genomineerden geproduceerd. Het tv-programma Beste Zangers. Het dertiende seizoen van dit AVROTROS-programma leverde behalve veel tranen bij de optredende artiesten ook onvergetelijke muzikale momenten op. Tabitha, Stef Bos, Milow en Miss Montreal mogen dan uit andere muzikale werelden komen, ze ontroerden met vertolkingen van elkaars werk en schonken zo veel liedjes een nieuw leven. Er klonk in Beste Zangers dit jaar meer dan ooit een grote liefde voor muziek door. 

De tweede nominatie is voor Famke Next, de driedelige docureeks, geregisseerd door June te Spenke, uitgezonden door Videoland over influencer en popster Famke Louise. De serie verscheen tegelijk met het gelijknamige album van de zangeres en biedt een razend interessante kijk achter de schermen van de hectische en vluchtige wereld waarin het streven naar popsucces en social media gekte samenkomen. Influencers zijn belangrijk in de hedendaagse popcultuur. Wat komt er allemaal bij kijken, hoe hield een van de grootste influencers zich staande, waar liep ze in dit voor haar ook bewogen corona-jaar allemaal tegen op. Dat laat Famke Next goed zien. 

De derde nominatie gaat naar een boek dat volgens het volgens de jury verdient om onmiddellijk vertaald te worden. XTC -Een Biografie is namelijk van internationale allure. Geschreven door journalisten Philippus Zandstra en Wietse Pottjewijd is het een buitengewoon inzichtelijk boek over niet alleen de geschiedenis van de drug XTC maar ook over de verwevenheid daarvan met de opkomst en bloei van de dance-cultuur zoals die vanaf eind jaren tachtig gestalte kreeg. XTC – Een Biografie levert een essentiële bijdrage aan de geschiedschrijving van een belangwekkend deel van de popcultuur. Nederland liep voorop in de ontwikkeling van de dance, zoals ook uit dit boek aantoont. De pioniersrol van Nederland in de internationale dancecultuur wordt in dit boek fraai onderstreept.

Drie sterke en verschillende nominaties – qua vorm, inhoud en doelgroep – waardoor de jury tijdens Zoom-bijeenkomsten uitvoerig over van gedachten is gewisseld. 

Uiteindelijk viel de keuze op Beste Zangers.

Heel tv kijkend Nederland kent dit programma dat ieder seizoen meer kijkers lijkt te trekken. Maar kijkcijfers waren voor de jury geen maatstaf. Het bijzondere aan Beste Zangers is dat het breekt met de ongeschreven wet dat popmuziek op de Nederlandse tv alleen mogelijk is als er een wedstrijdformule aan verbonden is, er gehost mag worden of het appelleert aan nostalgie. Camp, carnaval en jeugdsentiment zonder een van deze ingrediënten leek popmuziek op tv kansloos.

Een programma waarin de muziek centraal staat, waar het om liedjes en niet de beroemdheid van een artiest gaat, daar lijkt al jaren geen ruimte meer voor op de Nederlandse televisie. Het zijn niet de artiesten zelf die het programma zo succesvol maken, het is de combinatie van de verschillende hoeken van het pop-entertainment gerekruteerde artiesten die het programma afgelopen seizoen spraakmakender maakte dan ooit.

Stef Bos, Miss Montreal en Diggy Dex komen uit andere werelden. Ze vonden elkaar met zingen. Alles draait uiteindelijk om die vertolking van dat liedje dat je van de ander hebt eigen gemaakt. Dat werkt alleen als de liedjes goed zijn en als iedereen oprecht zijn best doet er wat van te maken. 

Liedjes krijgen zo een nieuw leven, kijk bijvoorbeeld alleen al naar de hoge notering van Door de wind een liedje van Stef Bos in het programma  gezongen door Miss Montreal. Je moet van steen zijn om onberoerd te blijven door deze opname. 

Het frappante is, en daarvoor verdient de redactie die dit curieuze gezelschap toch bij elkaar heeft gebracht alle hulde: je hoeft niet van de artiesten in Beste Zangers te houden om toch geraakt te worden door de kracht van een liedje. Die worden losgezongen van de makers en beginnen dankzij nieuwe vertolkingen tweede leven. Dat is knap, dat verdient bewondering, dat verdient een Pop Media Prijs. Beste Zangers, van harte.

Pop Media Prijs
De Pop Media Prijs wordt uitgereikt voor het gehele oeuvre van een maker waarbij in het bijzonder wordt gelet op teksten en audiovisuele uitingen over aan popmuziek gerelateerde zaken die het afgelopen jaar de meeste indruk hebben gemaakt. 
Genomineerden kunnen behalve individuen ook initiatieven of projecten zijn. Alle geledingen binnen pers en media tellen mee. Kranten, tijdschriften, boeken, radio, televisie, online, documentaires, film en fotografie. Die veelzijdigheid uit zich in het toekennen van de prijs aan een fotograaf als Anton Corbijn, een tv-item als DWDD Recordings, of aan, zoals vorig jaar een radiomaker namelijk Rob Stenders.

De jury bestaat dit jaar uit: Gijsbert Kamer (popjournalist de Volkskrant, juryvoorzitter), Matthijs van Duijvenbode (muzikant en artiest-manager), Lisa de Jongh (Patronaat & Welcome to the Village), Wilbert Mutsaers (Spotify Benelux), Yolanda Ulger (Wildling Marketing & PR) en Atze de Vrieze (VPRO 3voor12).

De Pop Media Prijs bestaat uit een geldbedrag van € 3.000,- en wordt mede mogelijk gemaakt door SENA Performers. De prijs werd in 1994 voor het eerst uitgereikt. De winnaars waren achtereenvolgens Bert van de Kamp, Jip Golsteijn, David Kleijwegt, Martin Bril, Tom Engelshoven, Herman van der Horst, Anton Corbijn, Gijsbert Kamer, de redactie van de website 3voor12, Hester Carvalho, Lex van Rossen, Leon Verdonschot, John Schoorl, Leo Blokhuis, Jan van der Plas, Sander Donkers en Eric Corton, DWDD recordings, Saul van Stapele, Mary Go Wild / Mark van Bergen, Atze de Vrieze, Rutger Geerling, Rotjoch, Roosmarijn Reijmer, Fernando Halman en Rob Stenders.

ESNS 2021
ESNS vindt dit jaar plaats van 13 tot en met 16 januari 2021. De conferentie van ESNS vindt digitaal plaats. Op het platform zijn paneldiscussies, keynotes en sessies te volgen en biedt het mogelijkheden tot speed meetings en netwerken en toegang tot de delegates database.

Het showcasefestival wordt ook volledig digitaal uitgezonden. Naast dagelijkse uitzendingen via NPO 3FM, de zaterdagavond-uitzending (23:00 uur) op NPO 3 en de Europese radiozenders, worden de sets gratis gestreamd op het online platform in samenwerking met NPO 3FM om de missie te waarborgen: het promoten en circuleren van nieuwe Europese muziek.