Home Food Internationale primeur: Heinz geeft smaak aan iedere maaltijd met nieuwe vleesvervangers

Internationale primeur: Heinz geeft smaak aan iedere maaltijd met nieuwe vleesvervangers

© Kraft heinz

Heinz lanceert een serie vleesvervangers bestaande uit drie vegetarische burgers en vegetarisch gehakt voor iedereen die geen of minder vlees wil eten, maar wél houdt van smaak en kwaliteit. Met Heinz Meatless wil Heinz de smaak en textuur van vleesvervangers naar een hoger niveau brengen en mensen bereiken die zich niet aangetrokken voelen tot het huidige aanbod. Of zoals Heinz het zelf zegt: “Neem een break van vlees. Niet van smaak.” Het aanbod bestaat uit Heinz Meatless Burgers, Heinz Meatless Gehakt, Heinz Beanz Burgerz Mediterrane Stijl en Heinz Beanz Burgerz Mexicaanse Stijl. De nieuwe, volledig plantaardige vleesvervangers zijn vanaf nu te vinden in het koelschap van (online) supermarkten in Nederland.  

Met deze introductie wil Heinz, naast vegetariërs en veganisten, vooral mensen bereiken die hun vleesconsumptie willen verminderen, maar dit momenteel nog niet doen omdat zij vaak teleurgesteld zijn in de smaak van plantaardige vleesvervangers en daarom afhaken. Daar wil Heinz nu verandering in brengen. Als vertrouwde smaakmaker, bekend van de Tomato Ketchup en andere sauzen, is Heinz sinds zijn oprichting al bijna 150 jaar geleden, gespecialiseerd in plantaardige voedingsproducten. Het bedrijf heeft zich als doel gesteld om plantaardige voeding, waaronder dus vleesvervangers, veel toegankelijker te maken voor consumenten. 

©Kraft Heinz

Heinz staat bekend om zijn onmiskenbare smaak en hoge kwaliteit en dat is dan ook de  leidraad geweest in de ontwikkeling van de Heinz vleesvervangers, waarbij wordt voortgebouwd op maaltijden die consumenten nu al vaak consumeren met Heinz. Zo zijn burgers de meest gebruikte combinatie met Heinz Tomato Ketchup. Hetzelfde geldt voor pasta in combinatie met Heinz Tomato Frito, een culinaire saus. Dat Heinz nu plantaardige burgers en vegetarisch gehakt lanceert, is daarom een logische stap. Anderzijds wil Heinz ook de smaak van de vleesvervangers zelf naar een hoger kwaliteitsniveau brengen en zo naast vegetariërs en veganisten ook de veel grotere groep van flexitariërs bereiken. Daarom start Heinz tegelijk met de lancering ook de campagne ‘Neem een break van vlees. Niet van smaak.’ 

De vegetarische burgers en het vegetarisch gehakt zijn onderdeel van de ambitie van Heinz om met innovaties te blijven groeien in de markt van plantaardige voedingsproducten. Naast smaak, spelen textuur en duurzaamheid een belangrijke rol in die strategie. De producten zijn in tegenstelling tot veel andere vleesvervangers gemaakt met bonen, die zorgen voor een vlezige structuur. 

©Kraft Heinz

Dat Heinz ervoor kiest om deze producten wereldwijd eerst op de Nederlandse markt te brengen, is niet toevallig. Nederland is de ideale testmarkt, omdat het aanbod en de consumptie van plantaardige vleesvervangers hier relatief sterk ontwikkeld is vergeleken met andere Europese landen. Bovendien heeft Heinz als merk een sterke aanwezigheid in de keukens van miljoenen Nederlandse gezinnen. De afgelopen maanden stonden dan ook in het teken van marktonderzoek en verschillende tests onder consumenten.   Zo waren de Heinz Meatless Burgers en het Heinz Meatless Gehakt verkrijgbaar bij geselecteerde vestigingen van DekaMarkt en online supermarkt Gorillas. De verkoop van de vleesvervangers was boven verwachting.  Uit ervaringen en reviews die Heinz tijdens de testperiode verzamelde, bleek dat consumenten ook zeer te spreken waren over de smaak van de burgers en het gehakt, met name in combinatie met Heinz Tomato Ketchup en Heinz Tomato Frito. Gemiddeld werden de Heinz Meatless-producten beoordeeld met 4 van de 5 sterren.  

©Kraft Heinz

Bob Rog, Managing Director Kraft Heinz Benelux: “Met deze nieuwe vleesvervangers willen we mensen op een laagdrempelige manier en vanuit een vertrouwd merk aanspreken. De meeste vleeseters staan er namelijk echt wel voor open om hun vleesconsumptie te verminderen, maar zoeken nog naar een vertrouwd merk met een positieve smaakbeleving. Tegen die mensen zeggen we nu: probeer Heinz en laat je positief verrassen. Neem een break van vlees. Niet van smaak. Heinz speelt al in dit gebruiksmoment, en daarmee is de drempel laag.” 

De vleesvervangers van Heinz zijn landelijk verkrijgbaar bij DekaMarkt en Jumbo.

Retail-adviesprijzen*: 

  • Heinz Meatless Burgers: 3,99 euro
  • Heinz Meatless Gehakt: 3,99 euro
  • Heinz Beanz Burgerz Mediterrane Stijl: 3,49 euro
  • Heinz Beanz Burgerz Mexicaanse Stijl: 3,49 euro 

*De prijs wordt door de retailer bepaald.   

©Kraft Heinz

Bron en foto ©Kraft Heinz