Home Fashion The North Face: Exploration without compromise

The North Face: Exploration without compromise

Al meer dan vijftig jaar neemt The North Face het voortouw in ontdekking. Daarom draagt het merk zijn steentje bij om zijn impact op de planeet te limiteren, zodat de toekomstige generaties ook volop op verkenning kunnen gaan.  

Meer dan de helft van de ecologische voetafdruk van The North Face is het gevolg van zijn productieactiviteiten. Daarom wil het merk de grootste positieve impact maken op het milieu door te focussen op de manier waarop zijn producten gemaakt worden. 

The North Face richt zich op het creëren van de beste producten om mee op uit te trekken. Hierbij maakt het gebruik van gerecycled, hernieuwbaar en regeneratief materiaal om de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Dit heet bij The North Face ook wel Exploration Without Compromise.  

Om deze visie te realiseren, stelt het merk zich als doel om uiterlijk in 2025 voor de hoofdmaterialen van zijn kledij voor honderd procent gebruik te maken van gerecycled, hernieuwd en regeneratief materiaal. Daarnaast lanceert The North Face op 4 mei 2021 het recommerce-platform “The North Face Renewed”. 

Volgens het Environmental Protection Agency belandt 85 procent van het geproduceerde textiel jaarlijks op de stortplaats. Kleding, schoenen en ander materiaal maken hier te vaak deel van uit. The North Face Renewed maakt van een traditioneel, lineair bedrijfsmodel een circulair model waarbij kleding kan worden doorverkocht, hersteld en gerecycled, om het van de vuilnisbelt weg te houden. 

Dankzij Renewed blijven producten niet enkel deel uitmaken van de value chain, maar krijgen consumenten die op zoek zijn naar betaalbaar én milieuvriendelijk materiaal exact waar ze naar op zoek zijn: een collectie van hernieuwde producten. 

“Wij benaderen duurzaamheid op een holistische manier”, zegt Michael Horsch, VP Product en Marketing, EMEA bij The North Face. “Door de milieu-impact van onze producten te analyseren gedurende hun hele levenscyclus, kunnen we ons focussen op de belangrijkste elementen die grote veranderingen teweegbrengen in de ecologische voetafdruk van ons merk. The North Face Renewed en onze nieuwe merkbeloftes zijn belangrijke volgende stappen. Wij proberen continu onze impact op de planeet te minimaliseren en duurzame en technische standaarden te blijven respecteren.” 

Het Renewed-platform zal eerst als proefprogramma getest worden in Duitsland en bij succes verder worden uitgerold naar andere markten, zodat ook die consumenten na verloop van tijd meer keuze krijgen in het gamma. 

Deze productstrategie zal The North Face helpen om de wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen te behalen die vanuit het moederbedrijf VF Corporation werden opgelegd. Met deze doelstellingen kan het merk de juiste interne stappen zetten die de externe boodschap ondersteunen om klimaatverandering aan te pakken en om op ontdekking te gaan.    Meer over Exploration Without Compromise lees je hier.

Bron en foto © The North face

Vorig artikelBehind the scenes: Opnames Vlaamse animatiefilm BIM zijn afgerond
Volgend artikel3JS brengen deluxe versie van De Aard Van Het Beest uit
Ik ben de eigenaar van Planetzone