Home Uncategorized Towerborne

[Preview] Towerborne

Stoic Studio is al een langere tijd bezig aan een gloednieuwe IP, Towerborne. Deze game wordt uitgegeven door Xbox en komt (in elk geval voorlopig) alleen naar pc en Xbox. Waar de meeste games van de studio focussen op strategie en turn-based gameplay zijn ze hier een compleet andere richting ingeslagen. Een live-service beat ‘em up game met een focus op het maken van je eigen builds. Hoe onze eerste aanraking beviel, lees je hier.

Een blik op de verdere game

Vooraf aan onze gameplay kregen we ook wat meer te horen over hoe loot in de game gaat werken. Zo krijg je na iedere missie random loot die flinke verschillen kan geven in gameplay. Zo zullen je aanvallen verandert kunnen worden en zul je steeds sterker kunnen worden. Wat opvallend is, is dat de developers hiermee kiezen voor het geweldige gevoel van overpowerd zijn. Nieuwe updates zullen echter ervoor moeten zorgen dat je dat niet blijft. Hoe dat in de praktijk gaat uitpakken is echter afwachten.

Hoewel we ook een korte blik kregen op de wereld, hebben we er niet heel veel informatie over gekregen. Zo zagen we dat deze zal bestaan uit verschillende zeshoekige vakken met ieder eigen levels. Zo zagen we dat er verschillende gebieden zijn en ook verschillende biomen waardoor de interesse gewekt werd naar hoe alle levels zullen zijn. Helaas konden we niet meerdere typen levels bekijken tijdens deze preview. Hoewel de Early Access binnenkort begint voor de game (op 10 september), konden we op gamescom alvast aan de slag gaan met een enkel level.

Snelle en goed uitgewerkte gameplay

Voor deze preview hadden we een volledig team van vier personen, ieder met een unieke klasse. Als iemand die met dit soort games vaak een snel en behendig personage kies was ik met een zwaard en schild erg tevreden. Voor we echt op weg gingen, stonden we met zijn vieren eerst een feeling te krijgen voor de besturing. Dat was maar goed ook, want het is een redelijk uitgebreide besturing die wanneer je het onder de knie hebt erg vloeiend wordt.

Zo heb je best veel mogelijkheden. Een normale aanval, een zware aanval, blokkeren, ontwijken en verschillende bijzondere aanvallen die per klasse anders waren. Hierdoor ga je als speler redelijk wat diverse gameplay krijgen. Vanaf het begin af aan voelt het goed om je personage te besturen en combo’s ziet er goed en flashy uit. Doordat je met vier spelers bent kan het soms wel chaotisch er uit zien, maar nooit echt onoverzichtelijk.

Tijdens het level kwamen we verschillende vijanden tegen die allemaal uniek bewogen. Zo waren er die onder de grond konden gaan, vijanden met zwaarden, spawn punten die vijanden konden genereren en meer. Nu verwacht ik nog veel meer variatie in het volledige spel, maar het zag er in elk geval al goed uit. Wat mij wel opviel, is hoe de CPU niet echt snel merkte dat we in de buurt waren. Ik hoop dat moeilijkere levels ook meer proactiviteit van vijanden opleveren.

Na een side scrolling gedeelte tegen kleinere vijanden kwamen we aan bij een eindbaas die een redelijke uitdaging gaf. Zo waren van ons alle vier de levens niet onder de 50% gekomen tijdens het level en zijn er tijdens de boss fight drie van ons een leven verloren. Gelukkig heeft iedere speler twee of drie levens. De balk was onduidelijk of het nummer in het hartje voor extra levens stond of totale levens. De baas zelf had verschillende sterke aanvallen die flinke schade toe kon brengen en ook een grote range hebben waardoor iets tactischer spel nodig was om minder schade op te lopen.

Voorlopige conclusie

Towerborne speelt in ieder geval heerlijk weg. De gameplay was vermakelijk en chaotisch wat goed paste bij de game. Het kleurgebruik, de animaties en de mogelijkheid om met je vrienden te spelen. Aangezien de game een live service-titel zal zijn ben ik benieuwd naar hoe de ondersteuning gaat zijn, maar het lijkt er op dat dat wel goed komt.