Oorspronkelijk zou Dying Light 2 wat DLC krijgen, maar de scope hiervan werd zo groot dat Dying Light: The Beast tot leven kwam. Het hoofdpersonage uit de eerste game Kyle Crane is terug met gloednieuwe beestachtige krachten. Tijdens een preview op gamescom dit jaar kregen we een uitgebreide gameplay presentatie te zien. Weet deze uit de hand gelopen DLC te overtuigen?
De demo was een 30 minuten durende presentatie van alle aspecten van gameplay en natuurlijk de demonstratie van de nieuwe krachten voor Kyle. Helaas konden we niet zelf spelen, maar ontwikkelaars van Techland lieten alle aspecten goed zien. Zo liet de demo de uitvoering van één missie zien door verschillende gebieden. Zoals een donker bos waar Kyle de zombies ontweek door te sluipen door de struiken. Andere gebieden die we zagen was een industrieterrein en een dorp.
Tijdens de demo konden we Kyle zombies zien ontwijken, ze aanvallen met melee, het gebruik van een geweer en hoe de omgeving gebruikt kon worden. We zagen hoe vijanden geëlektrocuteerd konden worden of met een simpele besluiping al uitgeschakeld konden worden. Zeker toen de developer een basis binnendrong om die te veroveren. Na het herstellen van de elektriciteit werd dit een veilige thuisbasis voor Kyle waarvan we vertrokken naar het laatste gebied van de demo.
Het laatste stuk speelde zich af op het industriële terrein en om daar te komen werden we geïntroduceerd tot een voertuig. Voertuigen in de wereld van The Beast zijn te gebruiken om sneller voort te bewegen. Echter, het zijn geen onoverwinnelijke elementen. Zo heb je gelimiteerde brandstof en kunnen ze te beschadigd raken om te rijden. Je kunt wel een paar zombies er mee onderuit rijden, maar dus niet oneindig. Eenmaal op het industrie terrein kon Techland echt laten zien waar The Beast om draait.
Beast powers zien er uitermate krachtig uit
Tijdens een eindbaas gevecht op het terrein lieten de developers eindelijk zien waar The Beast nu op slaat. Na een stukje zonder te veel problemen kwam Kyle in het nauw te zitten. Hier werden de Beast Powers actief en tja, het voelde nogal tam aan. Kyle werd best letterlijk een beest die er op los ging rammen. Als een soort Hulk kon je stenen rondgooien en waren er bijzondere animaties voor het afmaken van vijanden. Kyle zelf deed flink meer schade en kreeg tegelijkertijd juist minder schade. Het voelde niet uniek aan en juist Dying Light bracht met de core gameplay een unieke game naar voren. Dus dat viel een beetje tegen.
De developers aanwezig vertelden echter dat met deze krachten er een uitgebreide speciale skill tree, dus hopelijk komt er nog wat meer diepgang in de krachten van Kyle. Sowieso werd ons uitgelegd dat je de krachten niet altijd kunt gebruiken, er is geen oneindige bron om het altijd maar te kunnen gebruiken. Dit maakt het in elk geval enigszins strategisch om te beslissen hoe je deze krachten gebruikt.
Voorlopige conclusie
Dying Light: The Beast lijkt uitstekend voort te bouwen op de voorgaande games in de serie. De parkour en standaard combat ziet er nog steeds erg goed uit. De gameplay weet nog steeds te overtuigen en de wereld ziet er weer prachtig uit. Hoewel de beast kracht die we gezien hebben niet heel bijzonder is nog, ben ik benieuwd naar hoe uitgebreid dit systeem gaat worden.