Home Reviews Game Review Kingdom Hearts III

[Review] Kingdom Hearts III

Eindelijk is die er, de afsluiting van de Kingdom Hearts saga. Is deze afsluiting het wachten waard geweest  of was de hype te groot.

Maar liefst 13! jaar geleden kwam Kingdom Hearts II uit op de Playstation 2 en in de tussentijd zijn er ook flink wat games uitgekomen nog die het verhaal van de serie nou niet bepaald duidelijker maakten. Gelukkig is hier dan zes jaar na de eerste onthulling het laatste deel welke alle losse eindjes aan elkaar moet knopen. Gelukkig weet het spel dit dan ook goed te doen.

Ik wil niet op het verhaal wat wordt verteld ingaan aangezien voor fans het belangrijk is niet gespoiled te worden. Voor iedereen die nieuw naar de serie getrokken wordt een extreem beknopte beschrijving hoe Kingdom Hearts werkt. Je speelt nagenoeg altijd met de jongen Sora. Sora heeft samen met Goofy en Donald Duck een team gemaakt om de wereld te beschermen tegen de Heartless. Tijdens hun reizen komen ze zo terecht in verschillende werelden van Disney. Zo zal je in III onder andere terecht komen bij Woody en Buzz Lightyear, maar ook in San Fransokyo, de wereld van Big Hero 6. Als je nieuw bent in de serie raad ik zeker aan eerst Memory Archives in het hoofdmenu te bekijken of op YouTube bij te komen mocht je de vorige delen niet willen spelen.

De verschillende werelden zijn meteen één van de beste dingen aan deze game. Door de geweldige graphics en geluidskwaliteit komen de Disney personages enorm goed tot leven en lijkt het alsof je echt in hun filmwereld zit. Hoewel ik zelf wat meer houdt van vrijheid in levels voelt het lineaire level design totaal niet vervelend aan, het zorgt juist dat de snelheid van de gevechten lekker door blijft gaan.

De gevechten zijn over het algemeen niet erg lastig. Het meeste is goed te doen met hack & slash type gameplay, maar het is veel leuker dit niet te doen. Je hebt namelijk enorm veel diepgang in de manier van vechten. Zo heb je magie die je kan gebruiken, kan je link aanvallen gebruiken waarbij je Disney personages oproept om je te helpen. Niet alleen dat, maar je kan tijdens een gevecht enorm makkelijk je Keyblade wapen verwisselen. Door een simpele druk op een knop gebruik je dan opeens een andere Keyblade welke allemaal hun eigen krachten hebben.

Hierbij komt dan nog eens de combo aanvallen die je kan doen met je team, de form changes en last but not least, het gebruiken van de Disneyland attracties. Deze kan je activeren nadat je een vijand met een groene cirkel hebt geraakt, en deze aanvallen zijn zo enorm sterk dat je ze bijna wel wilt gebruiken. Ik ga in elk geval elke keer achter een cirkel aan als ik er eentje zie. Zoals je kan lezen valt er enorm veel te combineren en te proberen tijdens de gevechten dit zorgt ervoor dat ze leuk blijven om te doen.

Je zal wel van cut-scenes moeten houden, want Kingdom Hearts III zit er vol mee. Zeker aan het begin voelt alles erg traag aan, maar je krijgt steeds langere speelsessies waarin je lekker je gang kan gaan met ontdekken, vechten tegen hordes of geweldige boss fights kan aangaan. Als fan zal je allerlei emoties ervaren tijdens deze game. Verwondering, blijheid, verwarring en meer. Je hebt dertien jaar gewacht en dan nu is het einde daar voor het verhaal van Sora. Qua gameplay zal je genieten, of je het einde aankan daar moet je zelf achter komen.

Kingdom Hearts III is een genot om te spelen. Van de enorm snelle en vloeiende gevechten met hordes kleine vijanden tot de complexere eindbaasgevechten alles werkt enorm soepel en door de vele combinaties die je kan maken voelt het ook enorm divers. Daar komt nog eens bij kijken dat alle werelden enorm levendig aanvoelen door de felle kleuren, gave animaties en toepasselijke/bekende muziek. Voeg daar nog wat Disney humor bij en je hebt een recept voor een game met geweldige gameplay.

Het enige jammere aan Kingdom Hearts blijft de verhaal vertelling. Met negen games is er een verhaal verteld wat op den duur zo warrig werd dat zelfs fans van het eerste uur er niks meer van snapten. Gelukkig heeft dit deel de Memory Archives welke kort het voorgaande verhaal vertellen, maar toch voelt dit voor nieuwkomers niet als een game die je zo zal binnen kunnen stappen. Aangeraden voor hun is dus om eerst de verschillende collecties te spelen. Heb je die al gespeeld dan zal Kingdom Hearts III je met een goed gevoel achterlaten.

Cijfer: 8,9

Deze review is gemaakt door middel van de Playstation 4 versie van de game, verder is deze ook te koop op de Xbox One.