Home Reviews Previews The Blood of Dawnwalker

[Preview] The Blood of Dawnwalker

Tijdens gamescom 2025 kregen we een uitgebreide blik op The Blood of Dawnwalker, de nieuwe actie-RPG van Rebel Wolves. Deze plek was de eerste plek waar de game uitgebreid getoond werd en we een goed de gameplay konden zien. In een sfeervolle ruimte die er uit zag als een kathedraal kregen we maar liefst 45 minuten aan gameplay te zien. Effectief hebben we één missie gezien, maar daar zeker niet alles van en het smaakt naar meer.

Een race tegen de klok

De demo startte acht dagen na het begin van het verhaal. De speler krijgt nog slechts 22 dagen om zijn familie te redden. Elke keuze, elke quest die je voltooid en elke interactie schuift de kalender een stukje verder. Net als in de echte wereld. Je moet dus goed nadenken over wat je wilt doen om je doel te bereiken. De tijdsdruk gaf me een beetje een flashback naar The Legend of Zelda: Majora’s Mask, maar met meer dagen en meer tijdspecifieke elementen.

Dag en nacht zijn beiden een optie

In de showcase werd er één missie uitgelicht, maar op twee verschillende manieren. Zo verschilt wat je moet doen op basis van het tijdstip. In de nacht kon je hints verzamelen door onder andere een kathedraal binnen te glippen en vanaf de hoogte een sekte te bespioneren. Hier vind je ook een muurschildering die meer informatie geeft. In de nacht heb je verschillende speciale vampierkrachten. Deze krachten passen aan hoe je de game speelt zowel met gevechten als met het rondbewegen in de game. Zo kun je in de nacht je over muren heen bewegen.

Gedurende de dag is de kathedraal open, maar kun je niet bovenin komen. Je zult dus op andere manieren informatie moeten vinden. Zonder je krachten zul je onder andere mensen moeten overtuigen je informatie te geven. Je gameplay is daardoor heel anders. De ene route duurt langer dan de ander. Zo moest je in de nacht simpel de kathedraal in komen, maar overdag moest je verschillende taken uitvoeren voor je de informatie kreeg die je nodig had. De dynamische gameplay werkte in de demo op een erg goede manier en hopelijk ook in de volledige game.

Keuzes spelen een grote rol. Tijdens de demo kregen we een timed choice na het verslaan van Mihai, een eeuwenoude ondode Dawnwalker die ooit verraden werd. Vertrouw je de priester of lever je hem uit? Focus je op het hoofdverhaal of “verspil je tijd” in side quests? Elke beslissing draagt bij aan herspeelbaarheid en als ze dat goed weten vol te houden,

Gevarieerde combat

De game laat je on the fly wisselen van gevechtsstijlen. Zo heb je een tactischere aanpak met directional combat, een snellere vorm van gevechten en kun je je speciale krachten gebruiken. Het zorgt ervoor dat de combat niet saai wordt, zeker niet aangezien er uitgebreide skill trees in het spel zitten. We hebben hier maar een klein voorproefje gehad van de combat en de diepgang, maar ik zou er graag meer van zien. De brute actie ziet er in elk geval al goed uit.

Een levendige wereld

Verder leek de game een prachtige wereld neer te zetten. De stad die we in de demo zagen was divers en had veel verschillende elementen die het levendig aan liet voelen. Van de sektes met rituelen, de prachtig vormgegeven kerken en ook genoeg te ontdekken. De developers toonden verschillende plekken in de stad en omgeving waar je geheimen kunt ontdekken en missies kunt accepteren.

Veelbelovende eerste indruk

The Blood of Dawnwalker moet volgend jaar uitkomen, maar de eerste indruk is al erg sterk. De wereld ziet er goed en er lijkt een unieke gameplay mechanic in te zitten. De tijdsdruk en de verschillende unieke mogelijkheden om een missie tijdens dag of nacht aan te pakken geeft de game iets speciaals. Hopelijk weten ze dit in het volledige spel overal goed te evenaren.

Het was maar een kleine blik op de wereld, maar als Rebel Wolves, wat bestaat uit vroegere CD Projekt Red developers de worldbuilding overal zo kunnen neerzetten zou dit wel eens een nieuwe Witcher kunnen worden qua ervaring.