Home Reviews Previews Pragmata – geen groot fan van de hack/schiet combinatie

[Preview] Pragmata – geen groot fan van de hack/schiet combinatie

Pragmata is een compleet nieuwe game van een nieuwe Capcom IP. Het heeft door de Android Diana op je schouder, een unieke gameplay mechanic die zowel leuk als frustrerend is. Wij konden op gamescom de game al even spelen, dus duik met ons in een flinke demo van de game waar een goed idee werd gegeven van de kern van het spel.

Ontsnappen uit een ruimtestation

In Pragmata werken twee personages, Hugh en Diana, samen om uit een ruimtestation te ontsnappen. Natuurlijk gaat dat met de nodige problemen. Onderweg zijn er namelijk verschillende robots, aangestuurd door een AI, die jou proberen tegen te houden. Gelukkig is Diana een Android met bijzondere krachten, ze kan namelijk van alles hacken. Van systemen tot vijanden, maar dat gaat niet met een druk op de knop. Nee, je krijgt voor hackpogingen een grid te zien waarin je een pad moet maken naar een specifiek vakje om de verdediging van de tegenstander te verzwakken of een systeem over te nemen.

Deze mechanic is op zich leuk bedankt en geeft wat tactische en strategische elementen aan een game die verder redelijk standaard lijkt met verschillende wapens en veel schieten. Voor de kleinere vijanden ben ik het daar zeker mee eens, je kunt redelijk makkelijk die vijanden hacken, maar grotere vijanden hebben meer moeite nodig. Echter, tijdens het hacken ben je beperkt qua overige acties, dus voelt het soms meer als een gevaar om te gebruiken. Zo zat ik in een krappe gang met een grotere vijand die ook nog eens redelijk wat range had. Op zulke momenten voelt het af en toe als een onhandige en vervelende mechanic. Ik zou hier graag wat verbetering in zien, want het concept is erg vet gedaan, de uitwerking wat minder. Zeker wanneer je ook nog eens toegang krijgt tot extra nodes die je hack extra effecten geven.

Verder ziet de game er echt al top uit, de licht en geluidseffecten zijn top neergezet. De gameplay lijkt redelijk gevarieerd te worden met ook duidelijk verschillende wapens voor verschillende momenten en typen gameplay. Het voelt niet als zomaar een shooter, maar iets met meer tact en logica. Dit viel zeker op in de boss fight van de demo waarin je echt gebruik moest maken van alles in je repertoire. Hier kreeg je bovendien ook toegang tot een soort special move waarmee je meerdere robots tegelijk kon hacken.

Voorlopige conclusie

Pragmata is een bijzonder spel. De wereld en gameplay lijken op het eerste oogpunt erg mooi, maar redelijk standaard. Het is pas wanneer je moet gaan hacken dat je echte unieke gameplay merkt. Op dit moment vind ik de gameplay leuk werken bij statische objecten of kleine vijanden, maar wanneer je in een kleine ruimte een hele knoppencombinatie moet doen voor een hack werkt het niet geweldig. Ik hoop daarom vooral dat ze de mechanic nog eens goed onder de loep nemen en wat verbeteren. Hoe dan ook wil ik zeker meer van deze game zien en spelen, ook wanneer het hacken geen aanpassingen krijgt.