Home Reviews Previews Phantom Blade Zero – uitdagend, maar leerbaar

[Preview] Phantom Blade Zero – uitdagend, maar leerbaar

Tijdens gamescom had ik de mogelijkheid om Phantom Blade Zero te proberen. Samen met een collega speelde ik een uitgebreide demo van anderhalf uur en hoewel ik verwachtte dat dit te lang zou zijn, was de tijd zo voorbij. De demo was intens en uitdagend en zeker één van mijn favoriete games van de show.

In Phantom Blade Zero speel je als Soul, een assassin die in dienst was voor The Order. Je wordt echter geframed voor de dood van de patriarch en zelf om het leven gebracht. Gelukkig word je weer tot leven gebracht, maar met een catch. Je hebt een beperkt aantal dagen om je naam te clearen en de echte dader te vinden. De wereld is een bijzondere en duistere plek. Het is een lineair opgebouwde wereld met duidelijke paden, maar ook wat afwijkende voor extra items en soms ook gevechten.

Snelle en gevarieerde combat

Tijdens de demo kreeg ik toegang tot flink wat verschillende wapens. Deze waren verdeeld tussen primaire en secundaire wapens. Hoewel sommigen op elkaar leken zoals twee verschillende paren aan zwaarden, zijn ze enorm divers. Persoonlijk houd ik van snelle zwaarden in games als dit en meestal zijn dual swords daar een goede keuze voor. Opvallend was hoe anders de ene set speelde tegenover de andere. Zo waren er witte zwaarden die flexibel werkten, maar de rode zwaarden kon je flinke range mee bereiken en ook qua combo’s werden deze snel mijn favoriet.

Qua secundaire wapens is er ook een flinke mix waar ik alles wel even van geprobeerd heb. De opvallendsten waren voor mij een hard meppende knots en een soort schild wat vuur spuwde. Mijn collega had juist weer hele andere voorkeuren waardoor zijn speelstijl ook compleet anders was. Als dit al de diversiteit is in een demo kan ik niet wachten om te zien waar de volledige game mee komt.

Tactisch vechten is de kern van de gameplay

In de demo moest ik al verschillende keren vechten, de kleine vijanden waren over het algemeen geen probleem, zeker als je ze kon verrassen door te sluipen of ze van boven te bespringen. Het healen van je personage is echter wel beperkt dus je zult alsnog zuinig moeten zijn op je levens. De boss fights waren echter de plekken waar de combat echt de potentie toonde. Ik had de meeste moeite met de eerste van de drie, een dikke trol die flink wat schade aanrichtte met een aanval. Hier moest ik echt gaan opletten om precies aanvallen te ontwijken en te pareren.

De tweede had ik vooral last van de kleine ruimte, maar kon ik in één keer afmaken, voor deze had ik ook een uitstekende combo gevonden die in één klap heel veel schade kon uitdelen. Deze supercombo werkte echter weer niet goed voor de derde en final boss van de demo. Deze hing namelijk aan marionetdraden in de lucht en mijn combo was voor dichter bij de grond. Hoewel ik hoop dat de basisvijanden ook wat meer uitdaging gaan geven, werd ik erg blij van de epische boss fights.

Afwachten voor de volledige game

Waar ik over twijfel is de verdere opbouw van de wereld. Van wat ik speelde was de wereld nog redelijk eentonig qua design. De grauwige tinten hoop ik niet de volledige game als enige kleur te hoeven zien. Ook ben ik een beetje bang voor de verhaalvertelling. Er waren wat items die wel iets van een idee gaven over de wereld, maar ik kan nog niet zeggen of ik er echt door overtuigd ben. Wel hebben de developers gezegd dat er meerdere eindes gepland zijn dus ik ben benieuwd.

Voorlopige conclusie

Van tevoren had ik me niet ingelezen in de game en wist ik dus niet wat ik moest verwachten, maar wat een geweldige ervaring. De game is onvergeeflijk, maar het is nooit vervelend. Het is een uitstekende ervaring al met vloeiende gevechten, gevarieerde wapens en een prachtige wereld. De vijanden zijn uiteenlopend en boss fights zeer uitdagend. Ik kijk enorm uit naar meer.