Tijdens ons bezoek aan gamescom kreeg ik de kans om aan de slag te gaan met Of Ash and Steel, een veelbelovende RPG van de kleine ontwikkelaar Fire & Frost Studios. Een game die inspiratie haalt uit titels als The Witcher en Gothic, iets wat meteen merkbaar is tijdens het spelen. Veelbelovend maar wel met werk aan de winkel. Onze eerste indrukken lees je hieronder.
Zoals gezegd is de game een RPG, al heeft het ook veel weg van een actie-avontuurspel. Het verhaal draait om Tristan, een man die allesbehalve een typische held is. Geen zwaardvechter, geen magiër, , maar een simpele kerel. Zijn taak is het in kaart brengen van het mysterieuze eiland Grayshaft, maar een storm gooit de plannen om en laat hem stranden. De ontwikkelaar beloofde overigens dat het verhaal diepgaander is dan dit, maar voor nu wist ik in elk geval wat ik op het eiland ging doen en hoe ik er ben gekomen.
Alleen en onvoorbereid moet je op het eiland zien te overleven in een omgeving die behoorlijk gevaarlijk kan zijn. Vijandige wezens en wantrouwende eilandbewoners zorgen er al snel voor dat je als personage nog veel moet leren en moet groeien om te kunnen overleven.

Wat deze RPG onderscheidt, is de manier waarop de game je uitdaagt om zelf je weg te vinden. Je krijgt geen duidelijke aanwijzingen of markeringen die je vertellen waar je heen moet. In plaats daarvan moet je dit helemaal zelf ontdekken. Veel opletten op de omgeving is dus belangrijk. Het geeft enerzijds een groot gevoel van vrijheid om je eigen pad te kiezen, maar tegelijkertijd zal dit niet voor iedereen zijn weggelegd. Kijk ik bijvoorbeeld naar mezelf, gaat mijn voorkeur meer uit naar een game die je wat in de goede richting stuurt, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Tijdens mijn speelsessie kwam ik met wat hulp van de ontwikkelaar bij een persoon die duidelijk geholpen moest worden, een van de manieren om te ontdekken waar je heen moet tijdens jouw avontuur. De missie die ik kreeg was drie voorwerpen ophalen in een verlaten dorp. Dat klinkt makkelijk, maar je hebt ook te maken met de nodige vijanden. Al snel werd ik namelijk geconfronteerd met een groep reusachtige ratten, waarbij ik voor het eerst kennismaakte met het helaas niet al te fijne gevechtssysteem. Het vechten ging simpelweg niet vlot en voelde wat onhandig aan. De stroeve besturing werkte hier niet bepaald in mee. Op dit gebied is er dus zeker nog wat werk aan de winkel. Zonde, want het ontdekken van de omgevingen en het kiezen van je eigen weg maakte de game behoorlijk interessant. Bovendien zijn ook de mogelijkheden om je personage te ontwikkelen enorm. Tristan begint onervaren, maar kan uitgroeien tot een overlever met kennis en kracht. De wereld van Of Ash and Steel is bovendien groot en uitnodigend, vol geheimen om te ontdekken. Daarmee is de game behoorlijk ambitieus. Echter is ook vechten een belangrijk gameplay-element en zal dit gedeelte nog behoorlijk moeten worden verbeterd wil het spel daadwerkelijk goed tot zijn recht komen als totaalplaatje. Voor nu is er nog geen releasedatum bekend, dus wellicht moeten we er ook nog wel even op wachten.

Of Ash and Steel is een ambitieus spel met behoorlijk wat potentie. Dat merk je ook aan het visuele aspect, de game oogt namelijk realistisch en loopt over het algemeen erg soepel.
Het eiland zit bovendien vol details en interessante geheimen om te ontdekken. Hopelijk slaan de ontwikkelaars dan ook de juiste weg in met het vechtsysteem en wordt de tijd genomen hier een pareltje van te maken.