Home Reviews Previews Octopath Traveler 0

[Preview] Octopath Traveler 0

Het lijkt nog maar kort geleden, maar ondertussen is de originele Octopath Traveler alweer zeven jaar oud. Het tweede deel kwam twee jaar geleden. Nu verschijnt bijna Octopath Traveler 0, een prequel game die wat elementen uit een eerdere smartphone game haalt en er verder iets totaal nieuws van maakt. In de kenmerkende 2D-HD stijl gaan we dus weer terug naar die bijzondere wereld met toch wel flink wat andere elementen dan de andere twee games. Het eerste oordeel is toch wel positief.

Een prequel met nieuwe focus

Octopath Traveler 0 speelt zich af vóór het eerste deel en is inderdaad sterk geïnspireerd door de smartphone game Champions of the Continent. Fans van die mobiele versie zullen bekende gezichten en thema’s tegenkomen, maar dan helemaal gacha vrij. In plaats daarvan ligt de nadruk op verkenning, verhaal en wereldopbouw. Bovendien is de volledige game van voice-acting voorzien, de game op de smartphone had dat maar beperkt.

De verhaallijn is echt een prequel met drie verschillende hoofdverhaallijnen en flink wat nieuwe personages. Natuurlijk om het wat verbinding te geven met de andere games komen er wel ook wat bekenden uit de oudere games in voor. Echter, als je nog geen eerdere Octopath Traveler hebt gespeeld mis je geen belangrijke informatie. Want zoals ik al noemde, is het een prequel

Je eigen avontuur

Hoewel de game nog steeds Octopath Traveler in de naam heeft, is het niet echt meer een Octopath. Je hebt niet acht verschillende personages met hun eigen verhaal, nee je maakt jouw eigen held die het verhaal doorloopt. Naast een paar standaard aanpassingen zoals uiterlijk kun je ook wat keuzes maken die van invloed zijn op je stats en je uitrusting. Zo maak je echt een beetje je eigen avontuur. Natuurlijk is dit wel een stuk beperkter dan moderne 3D RPG-games met een character creator.

Dit zorgt er mogelijk voor dat je wat meer een band hebt met je personage. Je kunt hem namelijk zelfs een naam geven. Het haalt helaas wel wat weg in de gesproken teksten, aangezien je naam natuurlijk nooit genoemd wordt, maar dat is niet heel erg. Het werkt in elk geval erg goed voor de game om een focus op één personage te hebben.

Bouw je eigen dorp

Een andere verandering is het dorpensysteem. Al vroeg in de game wordt je thuisdorp verwoest, en het is aan jou om het weer op te bouwen. Het is niet zoals in Bravely Default waar je wat mensen met timers op een plek zet en wacht tot het af is. Nee, je verzamelt materiaal die je kunt gebruiken om van alles te bouwen. Denk aan huizen, decoraties en faciliteiten. Het zit erg goed in elkaar en het is meteen de plek waar de originele Switch-versie in tekortschiet. Hier heb je namelijk minder ruimte om te bouwen dan in de andere versies.

Daarnaast kun je bewoners rekruteren om zich in je dorp te vestigen. Sommigen zijn nodig om winkels of smederijen te openen, anderen leveren materiaal aan jou. Naarmate je dorp groeit, stijgt het in level, wat nieuwe gebouwen en decoraties vrijspeelt. Ook zijn er quests die pas unlocken met bepaalde voortgang.

Het is een onderdeel waar veel werk en tijd in gaat zitten, maar het is niet verplicht om hier heel veel tijd aan te besteden, wat op zich ook wel fijn is.

Gevechten met acht personages

Het bekende gevechtssysteem keert terug, met als grootste verandering dat je nu met acht personages tegelijk vecht. De game gebruikt een front- en back-row-systeem: vier actieve vechters, vier in reserve. Personages in de back-row regenereren langzaam HP en SP. Op deze manier kun je juist erg tactisch met gevechten bezig zijn en heb je ook de mogelijkheid om niet te veel uit te geven aan healing items. De back-row is echter niet volledig veilig tegen vijanden want die kunnen die soms ook gewoon raken.

Het grootste voordeel is dus dat je acht verschillende classes tegelijk in een gevecht hebt. Zo heb je eigenlijk voor iedere tegenstander wel een goede counter of een goed werkende set-up. Hoe dan ook, geen zorgen als je bang was voor een uitgekleed gevechtssysteem door de roots. Door deze veranderingen is de game juist uitgebreider en diepgaander dan ooit tevoren in de franchise. Het zorgde voor mij in elk geval wel voor hernieuwd enthousiasme voor de gameplay.

Overweldigend veel te doen

Wat me het meest opvalt, is de enorme hoeveelheid content. Overal waar je kijkt, is wel iets te doen. Quests, side stories, NPC-interacties of andere gameplay elementen. Het is vet dat de developers zo veel in de game hebben gestoken, maar het is soms ook wel een beetje te overweldigend. Nu heb ik de game nog lang niet uit, maar als de content blijft ga je mogelijk honderden uren kwijtraken om het volledig door te spelen. Zeker ook als je je dorp wilt verbeteren is meer van de content spelen belangrijk om verder te groeien. Hoe dan ook zul je voor de prijs aan speeltijd geen gebrek hebben.

De 2D-HD charme

Visueel blijft Octopath Traveler 0 trouw aan de prachtige HD-2D stijl waar de serie om bekendstaat. Ik heb de game voor de originele Switch gespeeld (op de Switch 2) waar het er al goed uit ziet, maar natuurlijk hebben andere consoles betere resultaten op grafisch gebied, maar ik zou zeggen niet significant. Hoewel de stijl echt nog steeds een mooie blend heeft tussen klassiek en modern, voelt het wel een beetje overused ondertussen bij Square Enix, waardoor het de impact die het ooit had wel aan het verliezen is. Gelukkig maakt de uitstekende muziek hier wel een hoop goed waardoor de game toch erg charming blijft om te spelen.

Voorlopige conclusie

Octopath Traveler 0 is een gigantische game, volgens de producer moet het zonder de optionele content al zo’n 100 uur van je tijd in beslag nemen. Heel eerlijk baart het mij wel zorgen dat het zo lang echt leuk blijft. Met het sterke verhaal is dit niet iets wat je ook langere tijd weg kan leggen.

Ik hoop het in elk geval wel, want de game is verder weer ijzersterk met goede personages, een goede verhaallijn en een uitstekend gevechtssysteem. Zeker met de nieuwe elementen zoals een eigen personage en een eigen stad om te bouwen is dit een unieke game in de franchise en zelfs al heb je de smartphonegame gespeeld is dit toch weer heel anders.