In 2014 verscheen het eerste hoofdstuk van My Hero Academia als manga en twee jaar later begon de manga. Al snel werd het een enorm succes, maar helaas is het einde in zicht. De manga is al even klaar en de anime eindigt met het laatste seizoen in oktober. Dit laatste seizoen gaat ook vertaald worden naar een game. Met My Hero Academia: All’s Justice kun je zelf het epische slot beleven als één van de vele helden in de franchise. Zoals verwacht is het spel een fighter game zoals veel anime titels van Bandai Namco, maar of de eerste indruk goed is, dat lees je hier.
Bandai Namco laat hun ervaring schijnen
Bandai Namco is geen vreemde als het neerkomt op vechtspellen met anime franchises. De Naruto games komen waarschijnlijk als eerste omhoog, maar ze hebben vele anderen gemaakt. Ook in deze game is het weer een 3D arena fighter waarin je met bekende personages uit de franchise tegen elkaar vecht. In teams van 3 vs. 3 waarin je in normale gevechten vrij kunt kiezen tussen bad guys en good guys.
De game weet hiermee erg trouw te zijn aan hoe de personages in de serie zijn. Zo merk je dat Bakugo erg flashy speelt met veel grote explosies, maar dat Deku juist wat genuanceerder speelt met meer precisie. Ieder personage voelt op deze manier uniek aan. In elk geval de zes helden die speelbaar waren in de demo. De volledige game moet een gigantische line-up krijgen met student heroes, pro heroes en villains. Maar ik heb goede hoop dat iedereen uniek voelt.
De gameplay zelf is weer erg diepgaand met flink veel toetscombinaties om verschillende aanvallen en combo’s uit te voeren. Zeker wanneer je je teamgenoten laat instappen kun je soms speciale combo’s maken die er ieder spectaculair uit zien. Voor beginners onder ons of wanneer je niet goed bent in knopcombinaties is er een speciale assistentiemodus. Deze versimpelt het gebruik van combo’s tot een enkele knop en hiermee kan iedereen het maximale uit de speelbare personages halen. De diepgang maakt het zo dat de game ook voor nieuwkomers tot My Hero Academia een leuke game is, dus dit spel is zowel voor fans van de franchise als vechtspelliefhebbers.
Potentieel unlocken
Dankzij een nieuwe oplaadbare balk voor de Rising-mechanic geeft de game je nog wat extra mogelijkheden. Het is als je de Naruto spellen hebt gespeeld lijkt het erg op Awakening. Wanneer je balk vol is en je bepaalde knoppen gebruikt verandert er van alles voor je personage. Sommigen krijgen andere effecten op hun lichaam, zo heeft Todoroki ijs en vuur op zijn borst. Maar dat is niet alles. Je personage wordt sneller en doet flink meer schade. In de gelimiteerde tijd dat je Rising geactiveerd is, kun je alles veranderen voor je lot in een gevecht. Het masteren hiervan is dan ook essentieel.
Doordat je personages zelf ook visueel veranderen geeft deze mechanic je wel echt het idee dat je op volle sterkte kunt vechten en persoonlijk vind ik het erg goed gedaan. Ik hoop daarom ook echt dat ieder personage hier goed gebruik van weet te maken. Sowieso voor de balans, maar ook om het leuk te houden van personages te wisselen.

Voorlopige conclusie
Hoewel ik niet alles heel uitgebreid heb kunnen proberen gaf de demo wel goed de basis weer. De game weet goed de epische gevechten van de anime over te brengen in de game. De verhaalmodus heeft prachtig vormgegeven scènes en de speciale aanvallen voelen echt zo groot aan als in de serie. Nieuwe features zoals het Rising-mechanic zorgt ervoor dat het niet wéér een anime fighter is. Het belangrijkste misschien wel is dat de game niet alleen voor ervaren spelers is. De standaard modus en de optie om ondersteuning te krijgen bij combo’s zorgt ervoor dat het één van de toegankelijkere vechtspellen is. Hopelijk weet de volledige game net zo te overtuigen.