Home Reviews Previews Crimson Desert – ingewikkeld maar uitstekend

[Preview] Crimson Desert – ingewikkeld maar uitstekend

Vorig jaar kon ik Crimson Desert voor het eerst spelen op gamescom. Hoewel de game flink uitdagend was met epische gevechten kon ik nog weinig ervaren van het spel. Gelukkig heeft Pearl Abyss voor de nieuwe demo meer verhaal en normale gameplay gebruikt en minder focus op boss fights. Dus terug naar de wereld van Crimson Desert, hoe het beviel, lees je hier.

Net als vorig jaar tijdens gamescom kon ik weer op bezoek bij Pearl Abyss op op mijn gemak een uur lange demo te spelen van Crimson Desert in een sfeervol nagebouwde taverne begon ik met een korte tutorials die snel alle beschikbare moves uitlegde. Hier werd ik echt in korte tijd overspoeld met informatie. Niet alleen heb je standaard aanvallen, je heb elementale aanvallen, een boog, een magische kracht, een soort grappling hook en nog veel meer. Speciale combo’s werden uitgelegd en hoewel sommigen te onthouden waren, was het voor een demo echt veel te veel informatie (zeker, aangezien je als pers op gamescom al snel 20 tot 30 verschillende games speelt in een paar dagen). Gelukkig vertelde het personeel wel dat de game wanneer die verschijnt niet echt zo begint. Je zult dus gradueel meer mogelijkheden krijgen, wat al een hele geruststelling is.

De wereld voelt levendig aan

In elk geval in de demo voelt de wereld erg levendig aan. Je komt midden in een grote veldslag waar het je doel is om het rode leger, de Calphadeans te helpen om de Black Bears te verslaan. Als een Greymane met bijzondere krachten wordt je hulp zeer gewaardeerd. De demo bevat eigenlijk één lange missie waarin je op verschillende manieren de Calphadeans helpt. Van het schieten van krachtige kanonnen om torens te vernielen tot het uitroeien van de tegenstander in kampen. Hoewel je vele vijanden tegenover je krijgt, voelt het niet alsof je een Warriors-game aan het spelen bent. De gevechten hebben meer tact nodig. De vijanden wachten namelijk niet rustig om afgemaakt te worden en komen flink op je af. Nu vond ik het op het moment aan de lastigere kant omdat ik weel veel van de combo’s was vergeten, maar goed, dat is dus in volledige game geen probleem.

Een erg vette feature is de Artillery Whistling Arrow. Deze pijlen zorgen ervoor dat er een regen van vuurpijlen neerkomt op de vijanden op de plek dat de pijl terecht is gekomen. Deze kan tactisch tegen horden aan vijanden gebruikt worden, maar ook om bepaalde structuren zoals uitkijktorens met de grond gelijk te maken (het zien instorten van een gebouw door je pijlen is een erg fijn gevoel).

Boss fights blijven een uitdaging

Deze demo had een soort mini boss waar je naast veel vijanden ook een flink sterkere moest verslaan. Dit gevecht werd voor mij wel iets te chaotisch door het niet kunnen uitvoeren van combo’s maar het was een goede oefening. Ja, soms werd ik als een ragdoll neergeknuppeld, maar het was nooit echt frustrerend. Het voelde juist erg goed om te spelen en het gaf je tenminste het idee dat de vijand een bedreiging is.

Daarnaast eindigde de game met een echte boss fight. In een kleine kamer moest ik het opnemen tegen een erg sterke ridder en hier merkte ik wel wat frustratiepunten. Zo had ik een moment dat ik in een gang die naar de arenakamer liep gemept werd. Normaal is dit geen issue, maar ik kwam out of bounds voor het gevecht en moest terug naar de kamer. Alleen succes met door de boss heen te beuken in een smalle gang. Uiteindelijk lukte het net, maar het was wel frustrerend. Een ander punt was dat de vijand geen slechte indicatoren had voor aanvallen. Ene keer kon ik verdedigen of pareren, de andere keer kwam ik in een combo terecht die de helft van mijn levens liet verdwijnen. Tot slot was die alleen te verslaan door een pilaar op te pakken en die op zijn hoofd te slaan. Het was een feature die je een paar keer in de demo gebruikt en ook niet erg fijn werkte, dus hier dacht ik (net als vele anderen) totaal niet aan tot het werd genoemd. Heel eerlijk vond ik de vorige demo qua boss fights beter.

Wil meer zien van de wereld

De wereld van Crimson Desert voelt vol en levendig aan, in elk geval tijdens veldslagen. Er zijn veel bouwwerken en veel natuur in beeld, ook al is er nu nog een flinke pop-in te merken. Ik hoop vooral dat ook buiten dit soort missies de wereld weet te overtuigen en dat de performance nog wat verbeterd wordt in de komende maanden. De game is namelijk gepland voor Q1 2026. Hoe dan ook, deze demo heeft me weer enthousiast gemaakt en ik wil zeker meer zien.

Voorlopige conclusie

Deze tweede keer dat ik de game speelde denk ik wel een beter idee te hebben gekregen van het daadwerkelijke spel. Ik heb meer van de verhaalvertelling, normale gameplay en opzet van boss fights gezien. Dit in plaats van een boss rush modus kreeg ik nu meer te zien van de wereld. En ik moet zeggen, ik ben weer onder de indruk. Helaas was de gameplay nog steeds overweldigend met een vijf minuten tutorial die heel veel mechanics uitleggen. Gelukkig zal de volledige game je stukje bij beetje meer geven. Dus ik kijk er naar uit om volgend jaar in de volledige game te duiken.