Home Reviews Previews Chromagun 2: Dye Hard – uitdagender en diverser

[Preview] Chromagun 2: Dye Hard – uitdagender en diverser

Het is alweer flink wat jaren geleden dat Chromagun verscheen. Jaren terug speelde ik ook op gamescom de game voor het eerst en nu met het tweede spel kon ik weer op gamescom aan de slag er mee. Na zo’n 12 jaar keer ik terug naar de wereld van Chromagun, maar hoe bevalt de nieuwe versie? Is er wel wat nieuws nog te ervaren? Het antwoord is gelukkig ja.

Kliederen met verf

ChromaGun 2: Dye Hard draait helemaal om kleuren mengen. Met een groot verfkanon schiet je verf op verschillende panelen en op rondzwevende, bollen. Sommige van deze bollen zijn agressief en zullen je aanvallen zodra je ze een keer beschiet. Door slim te combineren en te experimenteren los je de puzzels op die je onderweg tegenkomt. Je geweer heeft namelijk drie kleuren die je individueel kunt gebruiken of kunt combineren. Het combineren van alle drie de kleuren geeft je echter zwart, maar niet getreurd, soms is dat handig.

Als speler ben je namelijk een tester bij het bedrijf ChromaTec, een op zijn zachtst gezegd bijzonder bedrijf. Tijdens het rondlopen in hun faciliteit hoor je regelmatig dingen omgeroepen worden en meestal zijn dat slechte woordgrappen. Het zorgt wel voor een constante reden om verder te gaan. Dat terwijl de game verder niet heel diepgaand is qua verhaal of progressie.

Net als de eerste game lijkt de gameplay een beetje op Portal, maar toch net anders. De puzzels werken namelijk door middel van het magnetisme tussen de gekleurde vlakken en de bollen. Een vlak en een bol in dezelfde kleur trekken elkaar aan, met als enige uitzondering wanneer het zwart is.

De grootste verandering in dit spel is dat je verf van spullen af kunt halen. In het vorige spel moest je namelijk de puzzel volledig resetten, maar dat hoeft nu niet meer. Je kunt eeuwig proberen de puzzel op te lossen. En dat is maar goed ook, soms heb je een hele specifieke volgorde van schoten nodig om verder te komen. Om bijvoorbeeld meerdere switches tegelijk te raken. Of om meerdere deuren achter elkaar open te krijgen.

Of de game nog meer mechanics toe gaat voegen is mij nog niet verteld, maar ik hoop ergens dat de gameplay nog met een verrassing of twee komt. Om net wat meer variatie te krijgen. Zeker als de game wat langer duurt kan de humor en de uitdaging het een tijd volhouden, maar of dat voldoende is, is de vraag.

Voorlopige conclusie

Helaas was mijn tijd met de game korter dan gepland, maar van wat ik zag, heeft de game precies wat ik er van hoopte. Het heeft heerlijke humor op de achtergrond en uitdagende puzzels. De nieuwe mechanic van verf weghalen zorgt voor nieuwe manieren van puzzels oplossen. Door dat te combineren met de al bestaande puzzel mechanics zorgt het spel er eigenlijk voor dat je nooit vast komt te zitten, maar maakt het ook uitdagender doordat je meer opties hebt. Ik ben in elk geval benieuwd naar het volledige spel.